Konsolidácia verejných financií nepriniesla očakávané výsledky: Úspory pohltili 13. dôchodky

  • Takmer všetky prostriedky z konsolidácie pohltili iné výdavky
  • Slovenská vláda žiada Európsku komisiu o únikovú doložku z fiškálnych pravidiel
. Ministerstvo financií priznáva neúspech v znižovaní deficitu verejných financií
  • Takmer všetky prostriedky z konsolidácie pohltili iné výdavky
  • Slovenská vláda žiada Európsku komisiu o únikovú doložku z fiškálnych pravidiel
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slovenská vláda sa na konci roka 2023 pustila do ambicióznej konsolidácie verejných financií. Podľa najnovšej Výročnej správy o pokroku Slovenskej republiky 2025, ktorú predložil rezort financií na stredajšie (30.4.) rokovanie vlády, však tieto snahy nepriniesli očakávané výsledky. Napriek úsporným opatreniam v objeme 1,9 miliardy eur (1,5 % HDP) sa deficit nepodarilo výraznejšie znížiť.

Väčšina konsolidačných opatrení sa zamerala na príjmovú stranu rozpočtu. Vláda siahla najmä na druhý dôchodkový pilier, zvýšila zdravotné odvody zamestnávateľov a rozšírila osobitný odvod z podnikania na bankový sektor. Tieto tri opatrenia priniesli podľa Ministerstva financií SR do rozpočtu približne 0,8 % HDP. K tomu sa pridalo zavedenie daňových licencií pre firmy a zvýšenie spotrebných daní na tabak a alkohol.

Problémom však je, že takmer všetky získané prostriedky z konsolidácie pohltili iné výdavky, ktoré vláda zaviedla alebo boli zavedené v minulosti. Tieto opatrenia predstavovali približne 1,5 miliardy eur (1,1 % HDP).

Trinásty dôchodok a ďalšie výdavky

Najvýraznejším opatrením, ktoré zhoršilo deficit, bolo zavedenie plného 13. dôchodku na jar 2024. Významnou položkou bolo aj dofinancovanie zdravotníckeho sektora z navýšených zamestnávateľských odvodov. Ďalšie prostriedky pohltili kompenzácie nárastu hypotekárnych splátok a náklady na nové ministerstvo cestovného ruchu a športu.

K tomu sa pridali aj opatrenia predchádzajúcich vlád, ktoré začali platiť až teraz – napríklad predčasné dôchodky s možnosťou odchodu do dôchodku už po 40 odpracovaných rokoch, zmeny v školskom zákone či postupné zvyšovanie výdavkov na vedu a výskum.

Faktory mimo kontroly vlády

Deficit zhoršovali aj faktory, ktoré vláda nemohla podľa rezortu financií priamo ovplyvniť. Výdavky na zdravotníctvo vzrástli medziročne takmer o 13 %, pričom najväčšiu položku tvorili mzdy zdravotníckych zamestnancov a bežná prevádzka. Úrokové náklady na štátny dlh sa zvýšili o tretinu v dôsledku globálneho rastu úrokových sadzieb.

Pozitívnou správou bolo, ako uvádza MF SR, zníženie nákladov na energetickú pomoc, ktoré medziročne poklesli o viac ako miliardu eur (0,9 % HDP).

nemocnica, doktorka
zdroj: Freepik

Plnenie limitu výdavkov

K splneniu limitu výdavkov pomohli nižšie výdavky kapitol štátneho rozpočtu. Najvyššie úspory dosiahlo ministerstvo obrany, ktoré zaplatilo preddavky za vojenskú techniku a služby v objeme 600 miliónov eur. Tieto výdavky sa však aktuálne započítajú až v budúcich rokoch pri dodaní techniky. Štát ušetril aj pri odvode do spoločného rozpočtu EÚ (250 miliónov eur).

Na druhej strane, samosprávy a zdravotnícke zariadenia limit presiahli kvôli vyšším mzdovým nákladom a kapitálovým výdavkom. Limit prekročila aj Sociálna poisťovňa, a to vyššími výdavkami na predčasné a starobné dôchodky.

Úniková doložka z fiškálnych pravidiel EÚ

Vzhľadom na mimoriadne okolnosti a zvýšené obranné výdavky požiadala vláda SR Európsku komisiu o uplatnenie národnej únikovej doložky z fiškálnych pravidiel EÚ. Európska komisia začiatkom roka 2025 navrhla dočasne aktivovať túto doložku vzhľadom na potrebu zvýšenia obranných výdavkov členských krajín.

Flexibilita plynúca z únikovej doložky spočíva v povolenom vyššom raste čistých výdavkov, ktorý je podmienený navýšením obranných výdavkov, maximálne však o 1,5 % HDP ročne. Krajinám EÚ to umožní zvýšiť výdavky v obrane o 1,5 % HDP ročne oproti roku 2021.

Pre Slovensko to znamená, že by mohlo zohľadniť zvýšené obranné výdavky, ale na úkor deficitu a dlhu. Výdavky na obranu SR v roku 2021 predstavovali 1,4 % HDP, v rokoch 2025 až 2028 by podľa odhadov MF SR mali dosiahnuť v priemere 2,1 % HDP. Vyšší deficit aj dlh však bude musieť Slovensko kompenzovať v ďalšom cykle strednodobých plánov v rokoch 2029 – 2032, ktoré už nebudú počítať s flexibilitou na obranu.

Výročná správa tak jasne ukazuje, že napriek rozsiahlym konsolidačným opatreniam sa Slovensku nepodarilo znížiť deficit, keďže úspory boli okamžite použité na financovanie nových výdavkov, najmä v oblasti dôchodkov a zdravotníctva.

Čítaj viac z kategórie: Ekonomika

Zdroj: Úrad vlády SR

Najnovšie videá

Trendové videá