Kontroverzný spot od Telekomu pozná svoj osud. Rozhodla o ňom Rada pre reklamu

  • Kontroverzná reklama od Telekomu na obrazovkách ostane
  • Rada pre reklamu ju nepovažuje za problematickú
  • Vyvrátila aj argumenty sťažovateľov
Muž, ktorý pohoršene hľadí.
FB/Telekom SK/Screenshot
  • Kontroverzná reklama od Telekomu na obrazovkách ostane
  • Rada pre reklamu ju nepovažuje za problematickú
  • Vyvrátila aj argumenty sťažovateľov

Vianočný reklamný spot od spoločnosti Telekom obletel celé Slovensko. Krajinu pritom rozdelil na dva tábory. Jednej skupine sa reklama páči a oceňujú ju za jej originalitu. Druhú skupinu však spot pobúril. Niektorých jednotlivcov až natoľko, že poslali sťažnosť Rade pre reklamu.

Ako informuje portál O médiách, Rade celkovo prišlo až 50 sťažností. Pochádzali z okresov Bratislava, Košice, Kysucké Nové Mesto, Ilava, Žilina, Nitra, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš, Trnava, Banská Bystrica a ďalších miest.

Sťažovatelia upozorňovali na texty „Teta sa pýta, či som sám, nevie, že dievča nehľadám“ a „Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie“, ktoré považovali za nevhodné a kontroverzné.

Sťažovatelia argumentovali, že reklama propaguje homose*ualitu a ideológiu LGBTI, údajne uráža tradičné rodiny, kresťanské hodnoty, slovenské vianočné zvyky a tradície, a môže ovplyvniť vývoj maloletých.

Sťažovatelia nepochodili

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu v prípade danej reklamy už rozhodla. Nestotožnila sa pritom so sťažovateľmi a skonštatovala, že sťažnosti nie sú opodstatnené a televízny spot nie je v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu reklamnej praxe.

„Situácie, ktoré sú zobrazené v rámci deja reklamy sú bežné a zachytávajú normálne aktivity, vrátane správania účastníkov, s ktorými sa ľudia môžu stretnúť počas rodinných návštev a Komisia sa nedomnieva, že by reklama obsahovala vyobrazenia, ktoré by boli neslušné, či inak v rozpore so všeobecnými normami slušnosti a mravnosti,“ cituje RPR portál.

Komisia zároveň odôvodnila svoje rozhodnutie v obidvoch najviac kritizovaných pasážach reklamy. Časť reklamy, v ktorej hlavný hrdina spieva, že „dievča nehľadá“, si diváci interpretovali ako dôkaz o homose*ualite postavy, a teda propagáciu „LGBTI ideológie“.

Rada však namieta, že „reakcia hlavného hrdinu divákovi neponúka konkrétnu odpoveď a je teda na samotnom recipientovi reklamy a jeho videní sveta, aby si sám vysvetlil spomínanú hlášku“.

„Komisia toto nevníma v žiadnom smere ako porušujúci Kódex, nakoľko ide o otázku, ktorá je slušná a bežná. Rovnako tak reakcia a odpoveď hlavného hrdinu nie je nijakým spôsobom neslušná, hanlivá, či urážlivá voči komukoľvek,“ skonštatovala RPR.

V prípade kontroverzných spermií, o ktorých taktiež spieva hlavná podstava, Rada uvádza, že „predmetné slovo samo o sebe nie je vulgárne, ani nebolo použité vo význame, ktorý by naznačoval napr. vulgárnu alebo nevhodnú konotáciu“.

Komisia sa nestotožnila ani s názorom, že spot by mohol byť akýmkoľvek spôsobom nevhodným pre maloletého diváka. Naopak, podľa RPR je príkladom tolerancie rôznym spoločensky akceptovateľným vzťahom a zároveň propaguje vzájomný rešpekt.

Vznikla aj petícia

Ako sme ťa v minulosti informovali, Slováci proti vysielaniu reklamy bojujú aj prostredníctvom petície. Operátorovi sa v nej dokonca vyhrážajú hromadným odstúpením od zmluvy. Spomínaná petícia má pritom už takmer 15 000 podpisov.

„My dolu podpísaní nesúhlasíme s vysielaním reklamy Telekom, ktorá sa chcela niesť vo vianočnom duchu, ale nemá s ním nič spoločné. Nechceme v každom reklamnom breaku počúvať o spermiách a tesných slipoch. Pokiaľ nedôjde k náprave, odstupujeme od zmlúv so spoločnosťou Telekom,“ uvádza sa v petícii.

Spoločnosť Telekom si však z kritiky Slovákov veľkú hlavu nerobí. Verejnosti odkazuje, že z reklamy si vezme každý iba to, čo chce. Hlavným mottom je podľa operátora vzájomný rešpekt, ktorý reklamný spot vyzdvihuje.

Zdroje: O médiách, Archív Startitup

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá