Koronakríza je pre e-shopy peklo. Tretina prišla o tržby, ostatné nestíhajú doručovať

  • Iba 40 percent slovenských e-shopov na koronakríze zarobilo, nárast tržieb však nebol astronomický
  • Obchody mali problém s doručovaním aj dodávateľmi, objednávky meškali aj niekoľko dní
  • Viac ako tretina e-shopov zaznamenala výrazný prepad tržieb
 srcset
FOTO:Pixabay.com/Hannes Edinger, cdz
  • Iba 40 percent slovenských e-shopov na koronakríze zarobilo, nárast tržieb však nebol astronomický
  • Obchody mali problém s doručovaním aj dodávateľmi, objednávky meškali aj niekoľko dní
  • Viac ako tretina e-shopov zaznamenala výrazný prepad tržieb

Opatrenia v súvislosti s koronavírusom nás zamkli doma a tak výrazne vzrástol dopyt po online objednávkach. Najnovšie dáta však ukazujú, že koronakríza nie je pre e-shopy až také eldorádo, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Väčšina elektronických obchodov na ňu totiž nebola pripravená.

Na korone nezarobili

Pandémia Covid-19 priniesla zvýšenie tržieb štyrom z desiatich slovenských e-shopov. Pätine sa tržby počas koronakrízy nezmenili, naopak pokles zaznamenalo 37 % slovenských e-commerce firiem. Ako ďalej vyplýva z aktuálneho prieskumu spoločností ui42 a KPMG na Slovensku, v prípade, že tržby e-shopom stúpli, najčastejšie išlo o nárast vo výške 16 – 30 %. Naopak, pri znížení tržieb zaznamenali obchodníci straty vyššie ako 30 %.

Počas pandémie sa teda výrazne zmenili nákupné zvyky spotrebiteľov a významná časť nákupov sa preniesla do online prostredia, no nie všetkým kríza priniesla zvýšenie tržieb. Zástupcovia slovenských e-shopov bojovali počas tohto obdobia najmä s logistickými problémami a výpadkom dodávateľov. Problémy s meškaním balíkov zasiahlo podľa prieskumu šesť z desiatich slovenských e-shopov. Takmer 80 % z nich sa vyjadrilo, že ich balíky smerom ku zákazníkom meškali v priemere 1 až 6 dní.

Bolo treba narýchlo sa prispôsobiť

Investície však opýtané spoločnosti neznížili, naopak štyri z desiatich online obchodov pridali do svojho portfólia nové produkty. „Z krízy vychádzajú víťazne tí, ktorí sa vedia najefektívnejšie prispôsobiť zmene správania spotrebiteľov. Jednou z ciest sú investície do nových produktov, zákazníckej skúsenosti, marketingu, prípadne akvizícií, ktoré posilnia produktové portfólio firmy tak, že dokážu naplniť očakávania a dopyt spotrebiteľov,“ vysvetľuje partnerka KPMG na Slovensku zodpovedná za sektor maloobchodu Ivana Mazániková.

Prieskum Vplyv COVID-19 na e-commerce na Slovensku zrealizovali spoločnosti KPMG na Slovensku a ui42 formou online dotazníka v máji 2020. Dotazník vyplnilo 80 zástupcov slovenských e-shopov. Z nich 51 % predáva tovar iba koncovým zákazníkom, zvyšní respondenti predávajú tovar alebo služby aj pre iné firmy. Viac ako tretina respondentov pôsobí v segmente hobby a voľný čas, nasleduje oblečenie, móda a obuv a domácnosť, bývanie a kancelária. Dve tretiny e-shopov z tohto prieskumu malo za minulý finančný rok obrat do 250-tis. eur. Iba na Slovensku pôsobí 52 % respondentov. Kamennou predajňou disponovalo v čase prieskumu 46 % účastníkov prieskumu.

Zdroj: SITA

Najnovšie video