Svetoznáme značky končia s prehliadkami, prestávajú chrliť kolekcie. Koronakríza mení tvár módy

  • Módny priemysel sa otriasa v základoch. Mnohé luxusné značky chcú prehodnotiť svoje fungovanie a viac spomaliť
  • Luxusná móda sa totiž stávala čoraz viac „fast fashion“, firmy doslova chrlili jednu kolekciu za druhou
Paris_Fashion_F_W_2020_21_McQueen664045687353
FOTO: TASR/AP Photo/Thibault Camus
  • Módny priemysel sa otriasa v základoch. Mnohé luxusné značky chcú prehodnotiť svoje fungovanie a viac spomaliť
  • Luxusná móda sa totiž stávala čoraz viac „fast fashion“, firmy doslova chrlili jednu kolekciu za druhou

Je čas spomaliť a zamyslieť sa nad budúcnosťou módneho priemyslu. Povedali si to mnohé značky, najmä v luxusnom segmente. Kríza spojená s koronavírusom zrušila mnohé prehliadky a módne udalosti. Niektoré značky však idú ešte ďalej a chcú krízu využiť na zamyslenie sa. Módny dom YSL napríklad končí s prehliadkami a chce „získať kontrolu nad svojim časom“, informovala firma na Instagrame.

Značka si teraz viac než kedykoľvek udáva vlastné tempo. Preto neplánujeme uvádzať v roku 2020 žiadne kolekcie,“ uvádza značka Yves Saint Laurent.

Mali viac času

Ako podotýka český Forbes, nie je to iba elegantné riešenie v neistých časoch. Aj ďalšie značky zvažujú spomaliť a prehodnotiť svoje fungovanie. Z vysokej, luxusnej módy sa totiž čoraz viac stávala „fast fashion“. Kedysi dizajnérske módne domy vydávali dve kolekcie za rok, dnes ich je aj osem a keďže čoraz viac ľudí si chce dopriať svoj kúsok luxusu, do popredia sa dostávala aj masová výroba.

Luxusná móda, predovšetkým haute couture, však vždy bola najvyššou priečkou rebríčka pomalej módy. Dizajnéri mali oveľa viac času premýšľať nad nápadmi a dovádzať ich do pomyselnej dokonalosti.

Doba ikonických šiat, o ktorých sa hovorilo mesiace,  je však dávno preč. Influenceri na sociálnych médiách uverejňujú módne príspevky denne a hneď, kolekcia sa ihneď vypredá a zákazníci majú ihneď hlad po ďalšej.

Moderné otroctvo

Módny priemysel má teraz šancu na zmenu a práve módny dom YSL mal odvahu sa do toho pustiť. Značky z prostredia rýchlej módy sa často opičia po veľkých menách, mohli by sa inšpirovať aj v tomto smere. Tento biznis potrebuje zmenu ako soľ.

Točia sa v ňom síce miliardy dolárov, eur a ďalších mien, no taktiež produkuje obrovské množstvo odpadu, prispieva k znečisteniu planéty a nie sú zriedkavé ani prípady vykorisťovania či moderného otroctva.

Zdroje: forbes.cz, IG/ysl

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech