Korporácie unifikovali kávu. My chceme ľudí fascinovať jej vôňami a chuťami

  • Vo svete kávy sa pohybuje už 8 rokov, do tohto sveta skočil bez väčších znalostí a v začiatkoch považoval aj zlé rozhodnutie za výbornú skúsenosť
  • Dnes je už Šimon Staš ostrieľaný – nielen v oblasti kávy, ale gastronómie ako takej, no najmä si uvedomuje váhu svojich rozhodnutí
  • Jedno zásadné urobil pomerne nedávno: rozhodol sa vytvoriť novú značku kávy, ktorú praží na Slovensku: mlsnacava. Ako sa rozhodnutie rodilo, aká je filozofia značky a ako sa „mlsá“ káva?
mlsnacava-tim-kavickari-kavickarisk (1)
mlsnacava/kavickari
  • Vo svete kávy sa pohybuje už 8 rokov, do tohto sveta skočil bez väčších znalostí a v začiatkoch považoval aj zlé rozhodnutie za výbornú skúsenosť
  • Dnes je už Šimon Staš ostrieľaný – nielen v oblasti kávy, ale gastronómie ako takej, no najmä si uvedomuje váhu svojich rozhodnutí
  • Jedno zásadné urobil pomerne nedávno: rozhodol sa vytvoriť novú značku kávy, ktorú praží na Slovensku: mlsnacava. Ako sa rozhodnutie rodilo, aká je filozofia značky a ako sa „mlsá“ káva?

S kávou pracujete už pomerne dlhý čas, kedy sa zrodila myšlienka vytvoriť vlastnú značku kávy? Ako ste zistili, že práve teraz ste na to pripravený?

Okolo kávy sa pohybujem osem rokov. Mal som to šťastie, že som začal pomerne skoro: mal som 21 rokov a študoval som na vysokej škole. Vtedy sa na svet človek pozerá trochu inak. Necíti tlak svojich rozhodnutí. V podstate, aj zlé rozhodnutie je len novou životnou skúsenosťou a jeho dopad nie je až tak cítiť. Viete ako to myslím, ste mladý, vašu budúcnosť to neohrozí vo výraznej miere.

Ak áno, tak vám to ani nenapadne. Pud sebazáchovy je nízky. Ste ako dieťa na bicykli, celé sa to však deje v podnikateľskom prostredí, nie na parkovisku za „barákom“. Nevidíte, necítite zodpovednosť, ktorú pociťujem dnes. Možno hovorím len za seba. 

Tú zodpovednosť pociťujem, pretože už nie som zodpovedný len sám za seba. Pomaly, ale isto si zakladám rodinu, mám v tíme ľudí v mojom veku, tiež si zakladajú rodiny.

Už to nie som len ja –  prvýkrát na bicykli. Táto myšlienka, prepletená spoločne s mojím dlhoročným chtíčom vytvoriť niečo svoje, niečo, kde môžem ukázať seba, môj pohľad na kávu, na svet, moje skúsenosti z celého sveta vytvorili mlsnú kávu – respektíve pražiareň kávy Mlsnacava.

Keď sa zrodila myšlienka, iste prichádzali aj predstavy, aká vaša káva bude – akú kávu ste chceli vytvoriť? Čo sú jej základné piliere, na ktorých stojí?

Mlsnacava je o transparentnosti. Zameraná na praženie výberových káv, i keď máme v ponuke aj jednu stálu zmes kávy, ktorá je pražená tmavšie. Milujem severo-talianske espresso, ako sa hovorí, vyrástol som na ňom. Jednoducho som si nevedel predstaviť, že by sme nemali v ponuke aj takúto kávu.

Avšak hlavným cieľom našej pražiarne je predstaviť ľuďom výberové, svetlo pražené kávy, ktorých pôvod dokonale poznáme. Vieme, že farmár, ktorý ich dopestuje je spravodlivo ohodnotený, že jeho život sa priamoúmerne zlepšuje s kvalitou jeho kávy. Výberové kávy nakupujeme dvoma spôsobmi.

zdroj: kavickari.sk

Jeden spôsob je cez sprostredkovateľa v krajine pôvodu, ktorý vyhľadáva kávy priamo v týchto krajinách a nám zasiela vzorky zaujímavých káv, ktoré objaví. Takto zakúpenú kávu máme momentálne v ponuke z Brazílie, od uznávaného farmára Alessandra Hervaza.

V júni očakávame ďalšiu dodávku priamo z Kolumbie, od Oscara Daza Bautistu z Haciendy Cafetera La Pradera. Týmto spôsobom si zabezpečujeme nielen kvalitnú a absolútne čerstvú kávu, ale nadväzujeme aj dlhoročné vzťahy s farmármi. Toto je nás „ultimátny“ cieľ. Vybudovať dlhoročný vzťah a spoznávať farmárov, ich rodiny a život. A naopak.

Druhý spôsob nákupu zelenej výberovej kávy je cez distribútorské spoločnosti v Európe. Aj tu sme nadviazali spoluprácu s naozaj výnimočnou spoločnosťou – Nordic Approach, ktorá buduje dlhoročné vzťahy s farmármi v krajinách pôvodu.

Transparentnosť u nich je rovnako ako u nás, na mieste číslo 1 v hodnotovom rebríčku. Práve preto sme sa rozhodli pri niektorých kávach a krajinách pôvodu spolupracovať výhradne s nimi.

zdroj: kavickari

Zvyčajne sa mlsajú sladkosti, ako sa mlsá káva?  

Podľa definície je ten, kto má rád pochúťky, maškrtný, nie mlsný. Takto ma vyškolil jeden pán na Facebooku asi 3 minúty po tom, čo sme založili Facebook našej pražiarne. Vraj je to čechizmus. Vlastne nie vraj, je to fakt. Nevadí, ideme ďalej. (smiech)

Vo firme sme mali názov Mlsnacava vyslovene pracovný, ale nikdy sa nezmenil. Inšpirovali ma dve miesta s podobným názvom. Lepšie povedané s použitým slovom mlsný/mlsná. Tak sa mi to zapáčilo, že som sa od toho nedokázal odpútať. Bez ohľadu na to, či je to čechizmus, alebo nie.

Takže ako sa mlsá káva? Presne tak ako sladkosti. Vychutnávate si ju plným dúškom. Dodnes zbožňujem čokoládu, ako dieťa som ju jedol ako chlieb. Nelámal som si ju po kockách, proste som ju chrúmal v jednom kuse. Kým ma nevideli doma, samozrejme. A presne tak, by ste si mali vychutnať našu kávu. Bez zábran. Na 110 %.

Kto všetko stojí za Mlsnoucavou?

Neviem, či dokážem len tak povedať pár mien. Jasné, že René a Matúš, pretože spolu denne pracujeme už niekoľko rokov. Ale najradšej by som to povedal ako také klišé, že je to každý, kto mi s ňou pomáha. Takže celá naša firma, snúbenica, grafická dizajnérka, fotograf, kameraman, tlačiar…

zdroj: kavickari

Už na prvý pohľad je zrejmé, že vizuálna identita je silnou stránkou značky. Kto vám s ňou pomáhal? Ako sa rodila táto spolupráca a aké ste mali na začiatku očakávania?

Vizuálna identita odzrkadľuje môj pohľad na svet, presne ako som povedal na začiatku. Vždy som chcel vytvoriť niečo, v čom bude cítiť mňa, moje vnímanie sveta. Som pomerne dosť tvrdohlavý, mám jasnú predstavu o tom, čo chcem. Ak si idem za svojím, idem dosť tvrdo, bezhlavo a poradiť si dám len sporadicky. Nie som na to hrdý, ale som to ja. Nebojujem s tým a celkom mi to v živote funguje.

Pri „Mlsnej“ som však narazil na problém, ktorý som nedokázal vyriešiť viac ako rok. Aj preto sme predaj nespustili minulý rok, ale až teraz, v týchto dňoch. Nedokázal som nájsť ten vizuálny rozdeľujúci faktor, ktorý by dotvoril Mlsnucavu. Ten, ktorý by z nej urobil niečo viac, ako ďalšiu pražiareň kávy.

Hneď na začiatku sme objednali nádherné obaly na polkilové vrecúška kávy, vytvorili sme krabičku na 250-gramové balenie. Chýbalo nám však niečo, čo som jednoducho nevedel nájsť. V sebe, na Pintereste, Instagrame. Jednoducho niekde.

zdroj: kavickari

Až sme objavili dvoch neskutočne talentovaných ľudí a celoživotných priateľov. Niku Gajarovú a Andreja Šišku. Ich spojenie s nami do seba dokonale zapadlo a prišlo to, čo som rok nevedel nájsť. Našiel som vo vizuále aj seba.

Začalo to prvou animáciou Banskej Bystrice, ktorou sme chceli poukázať na to odkiaľ pochádzame. Mám totiž na sebe vytetovaný nápis „Za živa v Bystrici, po smrti v nebi.“

Naozaj tomu verím, milujem mesto odkiaľ pochádzam. A tak to celé začalo do seba zapadať. Našiel som to, čo som nevedel nájsť. Potom prišli ďalšie mestá. Mestá, kde máme kamarátov a zákazníkov, ktorí pripravujú našu kávu. Odkaz na to, že sme zo Slovenska, že aj Slovensko je pripravené na výnimočnú kávu. Že je pripravené na odlišný prístup nielen k praženiu kávy, ale aj k podnikaniu.

Ako sa so svojou novou značkou dostávate do povedomia ľudí, širšej verejnosti?

Neobľubujem počítače a pociťujem v sebe vnútorný boj s touto dobou, v ktorej „vyhráva“ ten, kto investuje viac peňazí do reklamy na sociálnych sieťach. Samozrejme všeobecne povedané.

Musím však priznať, že by som radšej fungoval v čase a priestore, kde by za vás hovorili referencie. Tak sa snažím podnikať už 8 rokov. Avšak, predsa len, Mlsnacava je zameraná aj na mladých ľudí, na našu generáciu, ktorá v tomto priestore vyrastá, žije a je ňou silne ovplyvnená. Na druhej strane ma to začína tak nejako baviť, spolupracujem s kamarátmi, ktorí ma pomaly učia, ako to celé funguje.

Aby som zase nevyzeral, že som úplne mimo tejto doby, tak sa musím pochváliť, že v Banskej Bystrici som vlastnil podnik s najsilnejším instagramovým účtom v meste.

Rozhodne však chceme Mlsnucavu priniesť k ľuďom na rôzne eventy, festivaly. Toto je pre nás tá pravá cesta. Dokonca práve pracujeme aj na projekte auta, ktoré bude fungovať ako mobilná kaviareň a zároveň bude mať vizuál ako naša nová krabička na kávu. Pre zaujímavosť, už s ním finišujeme.

Čo Vám dalo pri príprave vlastnej značky najviac zabrať? A naopak, čo Vám urobilo najväčšiu radosť?

Zaberačka bol naozaj ten vizuál. Najmä detaily s ním spojené. Napríklad etiketa. Dodnes ešte bojujeme s materiálom etikety na 500 g balení. Fólia na ňom nám totižto nedrží. Takže už aj keď nájdete vizuál, máte problém s materiálom a naopak. Rovnako tak musíte myslieť na efektivitu pri balení. Mali sme niekoľko variant, ktoré boli nádherné, ale zistili sme, že kilo kávy balíme dve minúty. A to je neakceptovateľné.

Strašne ma teší, že Mlsnacava, ako taká, je konečne pripravená ísť medzi ľudí. Stelesňuje totiž všetko, na čom som 8 rokov pracoval. Odzrkadľuje roky školení, tréningov, sebazapierania, cestovania, vychutnávania, spoznávania. Najviac ma teší jej názov.

Každý deň som viac a viac presvedčený, že to bola správna voľba. Máme záujem ísť  aj na zahraničné trhy v okolí Slovenska. Teším sa na to! Neviem dnes úplne odhadnúť, či to bude názov, ktorý bude fungovať aj vonku. Mne osobne robí neskutočnú radosť.

Keď sa povie Mlsnacava, čo Vám ako prvé napadne?

Sloboda prejavu. Veľká časť nášho biznisu sa opiera o zastupovanie zahraničných spoločností na našom trhu. Aby ste ma nepochopili zle. Spolupráce, ktoré máme sú fantastické, priateľské, lojálne. Fungujú ako hodinky. Ale aj zväzujú. „Toto môžeš, toto nie.

Toto sme skúsili na inom trhu a nefungovalo to, nemáš našu podporu. Ten marketing by si mal skúsiť spraviť takto.“ Jednoducho sa do istej miery prispôsobujete. Mlsnacava nemá bariéry, len ja môžem niečo dovoliť, alebo zakázať. Ja rozhodujem, akým smerom sa uberie, čo s ňou spravíme. Mlsnacava som ja. Mlsnacava sme my.

zdroj: kavickari

Čo Vás na káve najviac fascinuje?

Jednoduchá odpoveď je rozmanitosť. Málokto vie, že plod kávovníka je rozmanitejší ako hrozno. Jednoduchou dedukciou teda môžeme povedať, že káva ako nápoj vie byť zaujímavejšia ako víno. Aj je. Tento poznatok je nám však odopieraný, pretože niekde pár rokov dozadu sme sa v tom ako ľudstvo stratili a začali sme všetko unifikovať.

Unifikovali sme aj kávu, jej vôňu a chuť. Unifikovali sme víno, pivo. Teraz sme tu my, aby sme fascinovali ľudí, všetkými tými vôňami a chuťami, ktoré nás naučili obrovské, nadnárodné spoločnosti zabudnúť.

Ako vnímate kávovú kultúru na Slovensku? Prečo podľa Vás zaznamenala za ostatné roky taký výrazný posun?

Nerád na túto otázku odpovedám, pretože sa z nej stal akýsi marketingový nástroj. Z každej strany sa hlásia firmy, ktorých cieľom, poslaním, víziou je pozdvihnúť kávovú kultúru na Slovensku. Mám pocit, že tento pojem je strašne preceňovaný. Nikdy som nepočul otázku na vínnu, pivnú, či akúkoľvek inú kultúru.

Čo sa výrazne posunulo vpred, je rozhľad ľudí, ich skúsenosti, zážitky. Svet sa globalizuje, Slovensko je toho prirodzenou súčasťou. Jednoducho vidíme, nielen v oblasti kávy, ako sa majú veci robiť dobre a správne. Káva je toho prirodzenou súčasťou. Rovnako ako pivo, pizza, fungovanie mestskej dopravy a vlastne všetkých činností, produktov a služieb na svete.

Keby ste sa mohli vrátiť v čase, akú radu by dal dnešný Šimon svojmu ja v čase, keď sa rozhodol vybudovať Mlsnucavu?

Spoj sa s Nikou – grafičkou skôr, nerozptyľuj sa inými aktivitami, pretože káva je to, kde sa cítiš ako doma. Všetko ostatné ťa bude brzdiť, aj keď si myslíš, že to budeš stíhať. A neodkladaj tu cestu do Japonska, lebo príde „korona“ a nikto nevie, kedy sa tam dostaneš.

Mlsnucavu nájdete aj na instagrame.

Viac podobných článkov nájdeš na kavickari.sk

Zdroj: kavickari.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá