Kreativitu má v sebe každý. Na jej odomknutie ti stačí tréningová metóda z dielne neurológov

  • Kreativita nie je niečím, čo jednoducho máš, alebo nemáš. Dôkazom sú deti
  • Každý dokáže byť kreatívny. Je však nevyhnutné ku kreativite pristupovať správne
kreativita, predstavivosť
Unsplash/Josh Hild, Junior Ferreira
  • Kreativita nie je niečím, čo jednoducho máš, alebo nemáš. Dôkazom sú deti
  • Každý dokáže byť kreatívny. Je však nevyhnutné ku kreativite pristupovať správne

Zvyknú o tebe ľudia hovoriť, že si „kreatívny typ“? Ak nie, nevadí. Nedávno navrhnutá tréningová metóda naznačuje, že kľúč k svojej kreativite môže nájsť úplne každý.  

Inšpirovala ich tvorivosť detí

Tréning, s ktorým prišli vedci na základe ich štúdie, má zdokonaliť kognitívne procesy. Ide teda o schopnosť človeka vnímať, predstavovať si, myslieť aj hovoriť.

Jednoduché cvičenie sa zameriava práve na tieto oblasti. Navyše pomáha s myslením, ktoré prirodzene využívame napríklad vtedy, keď hovoríme príbehy. Teda v zmysle akcia, príčina a dôsledok.

Vedci sa inšpirovali najmenšími, ktorí sú zväčša tvorivejší než dospelí ľudia, píše portál Science Alert. Deti sa pravidelne zapájajú do hier, ktoré sú založené na príbehoch.

„Spoločnosť radikálne podceňuje kreativitu detí, pretože sme posadnutí myšlienkou, že niektorí ľudia sú kreatívnejší ako iní,“ uviedol neurológ Angus Fletcher zo štátnej univerzity v Ohiu. „V skutočnosti však kreativitu len netrénujeme správne.“

zdroj: Pixabay/Icsilviu

Tri základné body

Nový prístup ku kreativite spočíva na troch kľúčových pilieroch. Budovanie sveta, zmena perspektívy a generovanie akcie. Vo svete podnikania by mohlo cvičenie vyzerať napríklad tak, že zamestnancov vyzvú k tomu, aby si predstavili, ako by vyzerala ich práca, ak by bol každý ich klient taký, ako ich najnezvyčajnejší klient vôbec.

V prípade zmeny perspektívy by mohlo ísť o predstavu dňa v živote niekoho, kto je na úplne inej pozícii vo firme. Pri generovaní akcie vedci hovoria o kombinovaní dvoch rozdielnych nápadov, myšlienok, napríklad dvoch ľudí s inými motívmi.

Snažiť sa najať kreatívnych ľudí je problémové. Ľudia na vedúcich pozíciách zväčša považujú za kreatívnych tých, ktorí majú podobné nápady ako oni sami,“ vysvetľuje Fletcher.

Omnoho lepším nápadom je podľa neho najať skupinu rôznych ľudí, ktorých je treba viesť ku kreativite. „Vo vašej firme existujú kreatívni ľudia, ktorých nevyužívate.“

Dôležité je uvoľniť si myseľ

Kreativitu si, samozrejme, dokážeš „vylepšiť“ aj mimo pracovného prostredia. Dôležitý je relax, napríklad prechádzka či obľúbený šport. Počas oddychovania dokáže tvoja myseľ voľne prúdiť a uvoľňuje sa, čo necháva priestor práve kreativite.

Štúdia, ktorú nájdeš na webe National Library of Medicine, naznačuje, že práve športová aktivita je úzko prepojená s kognitívnymi procesmi mozgu.

Dobrým nápadom je tiež nerobiť vôbec nič, píše magazín Forbes. Niekedy tvoja myseľ potrebuje úplný pokoj. Vypnúť od nekonečného prúdu informácií, príspevkov, správ či iných podnetov.

Spracovávanie veľkého množstva informácií môže zastaviť tvoju kreativitu aj produktivitu. Medzi jednotlivými úlohami si skús vždy oddýchnuť.

Keď ti niečo napadne, zapíš si to, radí portál Life Hack. Svoj mozog tak vycvičíš k tomu, aby ti prichádzali nové nápady. Zároveň ti to umožní uzatvoriť jednu myšlienku a pohnúť sa k inej. Nebudeš sa totiž báť, že na niečo zabudneš.

Nebuď na seba prehnane prísny. Priznaj si, že všetko robíš jednoducho najlepšie, ako môžeš. Odstrániš tak zo seba tlak, ktorý stojí medzi novými nápadmi. Dôležité je tiež zamerať sa skôr na proces, než na výsledok. Vysoké očakávania môžu stáť v ceste podobne ako zbytočná sebakritika.

Zdroje: nyaspubs.onlinelibrary.wiley, Science Alert, National Library of Medicine, Life Hack, Forbes

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá