Křetínského a Kellnerov Mall po pandémii očakáva prvý rok v zisku. Má nového šéfa a veľké plány

  • Internetový predaj zažíva počas pandémie bezprecedentný boom
  • Pocítil to aj Mall, ktorý má nového šéfa, ktorý má so značkou ambiciózne plány a hovorí o ďalšom raste
mall.sk
Facebook/Mall.sk, Pixabay/Preis_King
  • Internetový predaj zažíva počas pandémie bezprecedentný boom
  • Pocítil to aj Mall, ktorý má nového šéfa, ktorý má so značkou ambiciózne plány a hovorí o ďalšom raste

Mall Group je vlastníkom internetového obchodu Mall.cz a slovenského ekvivalentu Mall.sk. Za týmto holdingom stoja miliardári Daniel Křetínský a Petr Kellner, ktorý koncom marca 2021 tragicky zahynul pri havárii helikoptéry.

Mall Group vďaka kapitálu týchto investorov rástla. Skupina dosiahla tržby na úrovni 960 miliónov eur oproti 708 miliónom za rok 2019. Podľa zdrojov serveru Mergermarket však skupina najnovšie uvažuje nad vstupom na burzu. Informuje o tom investičná spoločnosť TopForex.

IPO, a teda verejná ponuku pre primárny úpis akcií pri začatí obchodovanie by znamenalo pre firmu, ktorá sa nachádza v červených číslach získanie ďalšieho kapitálu na svoje podnikanie. IPO by podľa predbežných odhadov mohlo oceniť spoločnosť  na 1,5 až 2 miliardy eur. Momentálne je celý proces v začiatočnej fáze a akcionári sa môžu nakoniec rozhodnúť pre iný spôsob ako odpredať časť akcií a znížiť tak svoj podiel vo firme. 

Uverejnil používateľ MALL GROUP Streda 15. júla 2020

Podľa zverejnených výročných výsledkov skupiny PPF, ktorá je spoluvlastníkom Mall Group v júni 2020 sa strata za predchádzajúci rok vyšplhala na úroveň okolo 66 miliónov eur. Ide o hospodárske výsledky fiškálneho roku končiaceho v marci 2020, teda na zverejnené čísla nemala pandémie ešte žiaden vplyv. Spoločnosť takéto hospodárske výsledky pripisuje jej investíciám. Tie by mali viesť k tomu, aby firma začala už v najbližších rokoch zarábať. 

Silné vedenie

PPF zosnulého Petra Kellnera vlastní 40 % Mall Group, ďalších 40 % spadá pod Daniela Křetínského a Patrika Tkáča prostredníctvom EC Investments. Posledných 20 % má Jakub Havrlant, ktorý stojí na čele investinčnej skupiny Rockaway a zároveň je predsedom predstavenstva Mall Group. 

Od 1. januára 2021 sa novým riaditeľom (CEO) Mall Group stal Jan Hanuš. Do Mall-u prichádza po dvojročnom pôsobení vo funkcii CEO pre Telenor Hungary. Predsedom predstavenstva zostáva Jakub Havrlant, ktorý bude naďalej zodpovedný za strategický rozvoj skupiny.

Uverejnil používateľ MALL GROUP Štvrtok 11. apríla 2019

K svojmu nástupu do čela Mall Group Jan Hanuš hovorí: „Prichádzam do spoločnosti, ktorá sa môže právom pýšiť unikátnou zákaznícku službou, ktorá je podporená technologickou a logistickou infraštruktúrou na špičkovej úrovni. Výsledky tejto stratégie sú vidieť už na súčasných výsledkoch celej skupiny, kedy medziročne rastieme o 30 %. Mojím cieľom je ďalšie posilnenie pozície Mall na všetkých regionálnych trhoch a jeho ďalší rast. Veľa si sľubujem od ďalšieho rozvoja Marketplace a programu MALL Partner.“

zdroj: CEO MALL Group/ Jan Hanuš

Konkurencia nespí

Aj keď má Mall dobre našliapnuté, bude prekvapivo stratový aj tento rok, kedy jej hlavný konkurent Alza hlási obrovský rast. Alza dosiahla vlani podľa predbežných výsledkov obrat 1,4 miliardy eur bez DPH. E-shop tak rástol najrýchlejšie za uplynulých desať rokov, a to o 28 % za rok. Počet unikátnych zákazníkov sa rozrástol na takmer 5 miliónov. Tí na e-shope vytvorili úctyhodných 15,8 milióna objednávok.

„V Alze sme sa pripravovali už od konca decembra, kedy sme sledovali, či by mohlo dôjsť k narušeniu toku tovaru z Číny – najmä v druhom štvrťroku, a preto sme s predstihom významne navýšili skladové zásoby. Pandémie nás teda zastihla pripravených,” objasnila pre Startitup PR špecialistka spoločnosti Alza Kateřina Daňková.

Mall a pandémia

Ako pre Startitup potvrdila Pavla Hobíková, PR manažérka Mall.sk, značka má za sebou týždne, kedy cez online kvôli zatvoreným obchodom bežalo prakticky všetko a ľudia si na nákupy na internete zvykali.

Dobre je to vidieť aj pri pohľade na jednotlivé kategórie. Najväčšou zmenou prešiel tovar dennej spotreby, ako sú potraviny, drogéria, starostlivosť o dieťa alebo krmivo pre domácich miláčikov, ktoré sa zákazníci naučili nakupovať online a vybudovali si úplne nový zvyk.

„Zďaleka už u nás teraz nehľadajú len práčky a chladničky, ale zaobstarávajú aj menšie nákupy a frekvenčný tovar, ktorý predtým najčastejšie nakupovali cestou z práce v supermarkete. Počas pandemických vĺn rástli predaja skokovo, na jar po vyhlásení celoštátnej karantény bol záujem skutočne extrémny a predaja sa pohybovali približne 60 % nad plánom. Aj napriek tomu, že predaje naprieč kategóriami už spomalili, stále sa pohybujeme výrazne nad číslami z predchádzajúcich rokov,“ objasňuje Hobíková.

Dlhodobý trend je podľa nej jasný. Spoločnosť vníma, že zákazníci si čím ďalej častejšie nechávajú zásielky posielať na výdajné miesta. Kvôli šíreniu koronavírusu sa tento pomer ale v minulom roku na niekoľko týždňov obrátil a väčšina zákazníkov volila bezkontaktné doručenie domov, kedy sa s kuriérom vôbec nemuseli stretnúť.

Zároveň rástla aj obľuba bezkontaktných MALL Boxov, kde tovar zostáva uložený dva dni. Cez leto sa pomer opäť vyrovnal. V súčasnej dobe dáva 54 % zákazníkov prednosť doručeniu zásielok na adresu a ideálne aj bezkontaktne. Ako sa tento trend bude vyvíjať ďalej, bude podľa Hobíkovej závisieť predovšetkým na epidemiologickej situácii a prípadných ďalších vlnách šírenie koronavírusu.

„V tomto roku chceme súčasný trend samozrejme udržať. Jednou z hlavných priorít pre nás je partnerský program MALL Partner a ďalší rozvoj nášho vlastného online trhovisko na Mall. Koronakríza celý projekt veľmi urýchlila. Predaje v rámci marketplace MALL Partner už tvorí viac ako tretinu zo všetkých objednávok. Do programu je celkom zapojených už viac ako 350 obchodníkov.“

V predminulom roku Mall ponúkal 230-tisíc položiek, na konci minulého roka si mohli zákazníci Mall vyberať už z 600-tisíc produktov. Prioritou značky je vytvoriť akúsi domovskú stránku, na ktorej si každý ľahko a rýchlo nájde to, čo si na internete kúpiť.

„To je silná stránka e-commerce, pretože toto by sa do žiadneho hypermarketu nikdy nezmestilo. A určite máme ešte kam rásť. Podľa našej skúsenosti z jednotlivých krajín, kde pôsobíme, predpokladáme, že veľké e-shopy budú oproti menším hráčom aj naďalej ešte viac posilňovať. Veľmi sa nám darí v Česku, na Slovensku alebo v Slovinsku,“ dodáva.

Zdroje: Mall Group, Mergermarket, TopForex

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech