Legendárna automobilka stopla výrobu elektromobilov: Trumpove clá dvíhajú ceny o štvrtinu

  • Výroba modelov i4, i5, i7 a iX, určených pre americký trh, je stopnutá
  • BMW odkladá projekty v Mexiku a v Oxforde pre neistotu okolo ciel a elektromobility
auto, fabrika
Ilustračné foto Archív Canva
  • Výroba modelov i4, i5, i7 a iX, určených pre americký trh, je stopnutá
  • BMW odkladá projekty v Mexiku a v Oxforde pre neistotu okolo ciel a elektromobility

Spoločnosť BMW oznámila dočasné zastavenie výroby svojich elektrických vozidiel určených pre americký trh. Týka sa to modelov i4, i5, i7 a iX, ktoré sa vyrábajú v Nemecku a následne exportujú do Spojených štátov. Dôvodom sú nové 25 % dovozné clá, ktoré zaviedla administratíva prezidenta Donalda Trumpa. Tieto clá podľa automobilky zásadne zvyšujú náklady na export a ohrozujú konkurencieschopnosť značky v USA.

„Pridajte k tomu presýtený trh s elektromobilmi a nedáva zmysel pridávať ešte drahšie modely do už takého náročného prostredia,“ uviedol Sam Fiorani, viceprezident AutoForecast Solutions pre portál InsideEVS.

BMW preto počas mája 2025 výrobu pozastaví. Nie je však jasné, či ju v júni opäť obnoví. Firma zároveň oznámila svojim americkým predajcom, že ceny aktuálne vyrobených vozidiel zostanú nezmenené aspoň do konca júna, čím chce stabilizovať situáciu na trhu. Obchodní partneri BMW v Spojených štátoch tak dostali aspoň istotu, že nebudú musieť okamžite upravovať cenové ponuky.

Strata daňového bonusu môže ovplyvniť dopyt

Trumpova vláda plánuje aj zrušenie federálneho daňového bonusu na nákup elektromobilov vo výške 7 500 dolárov. To môže mať zásadný vplyv na dopyt, keďže podľa prieskumu JD Power z novembra 2024 až 64 % majiteľov elektromobilov priznalo, že práve tento stimul ich presvedčil o kúpe vozidla na elektrický pohon.

Očakáva sa, že bez tejto finančnej motivácie bude záujem o elektromobily výrazne klesať, najmä medzi bežnými spotrebiteľmi, ktorí sledujú celkovú návratnosť investície.

Aj napriek tomu, že predaj elektromobilov BMW v USA v prvom štvrťroku 2025 stúpol o 26 %, automobilka sa rozhodla konať preventívne. Model i4 sa v roku 2024 takmer dostal do prvej desiatky najpredávanejších elektrických áut v USA a tvoril takmer polovicu predaja značky v segmente EV. V roku 2025 však opakovanie tohto úspechu nie je isté, najmä ak vstúpia do platnosti ďalšie reštrikcie a poplatky.

Plány v Mexiku a USA sa posúvajú

BMW zároveň oznámilo posunutie plánovaného začiatku výroby novej generácie elektromobilov s označením „Neue Klasse“ v mexickom závode. Produkcia by mala začať ešte v roku 2025, píše Pravda.

Ďalšie výrobné kapacity pre tento rad budú v Spartanburgu v Južnej Karolíne, kde sa výroba očakáva koncom roka 2026. Závod v Spartanburgu je kľúčovým bodom stratégie BMW pre americký trh, pričom cieľom je zvýšiť lokálnu výrobu a znížiť závislosť od dovozu z Európy.

Zmeny výrobných plánov sú reakciou na meniace sa obchodné podmienky a rastúce náklady. Zatiaľ čo väčšina SUV značky sa vyrába v USA, model iX spolu s i5 a i7 vznikajú v nemeckom závode v Dingolfingu.

Najpredávanejší model i4 sa vyrába v mníchovskom závode. Keďže žiadne z elektrických vozidiel pre USA sa nevyrába priamo na americkom území, dovozné clá majú výrazný vplyv. BMW tak zvažuje aj ďalšie scenáre, ako je napríklad lokalizáciu výroby komponentov alebo hľadanie nových partnerských dodávateľov v Severnej Amerike.

Pozastavené investície v britskom Oxforde

BMW okrem toho pozastavilo plánovanú investíciu vo výške 600 miliónov libier do modernizácie fabriky Mini v Oxforde. Tento závod sa mal pripraviť na výrobu elektrických modelov Mini. Dôvodom sú nové clá zo strany Európskej únie a kolísajúci dopyt po elektromobiloch na európskom trhu. V Oxforde sa zatiaľ budú naďalej vyrábať verzie so spaľovacím motorom, ktoré si udržiavajú stabilnejší odbyt.

Podľa odborníkov ide o signál, že automobilka prehodnocuje tempo svojho prechodu na elektrický pohon. BMW totiž čelí viacerým rizikám – od technologickej neistoty cez geopolitické napätie až po legislatívne zásahy. Aj keď sa elektromobilita považuje za kľúčovú súčasť budúcnosti automobilového priemyslu, súčasný vývoj ukazuje, že prechod na ňu bude pomalší a komplexnejší, než sa pôvodne predpokladalo.

Nemecká automobilka tak prehodnocuje stratégiu v oblasti elektromobility. Na jednej strane čelí externým vplyvom, ako sú clá a regulačné zmeny, na druhej strane musí reagovať na reálny dopyt. Otázkou zostáva, či sa BMW rozhodne viac investovať do lokálnej výroby a komponentov, alebo sa bude spoliehať na zmenu politického kurzu v USA.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: InsideEVS, Pravda

Najnovšie videá

Trendové videá