Legendárna Tatra sa vracia na Slovensko, aby posilnila našu armádu. Chce ohúriť svet vodíkovým modelom

  • Tradičná česká automobilka Tatra Trucks spojená s holdingom Czechoslovak Group (CSG) sa vracia na Slovensko
  • Druhý historicky najstarší výrobca nákladných vozidiel na svete zakladá dcérsku spoločnosť s názvom Tatra Defence Slovakia priamo v Trenčíne
MOSR, Tatra Trucks
  • Tradičná česká automobilka Tatra Trucks spojená s holdingom Czechoslovak Group (CSG) sa vracia na Slovensko
  • Druhý historicky najstarší výrobca nákladných vozidiel na svete zakladá dcérsku spoločnosť s názvom Tatra Defence Slovakia priamo v Trenčíne

V prenajatých priestoroch slovenského rezortu obrany sa budú vyrábať napríklad podvozky či kabíny pre populárny „náklaďák“ Tatra.

Priestory, v ktorých už dlhodobo sídli štátny vojensko-opravárenský závod, tak čaká značný rozvoj. Spoločnosť o tom informovala v oficiálnom stanovisku. Tatra Trucks pritom nie je v rámci produkcie nákladných vozidiel vo svete žiadnym „béčkom“.

 

Svedčí o tom aj najnovšia správa, podľa ktorej chce automobilka už v priebehu troch rokov predstaviť Tatru na vodíkový pohon. Na túto novinku ako prvé upozornili české Hospodárske noviny.

zdroj: Tatra Trucks

„Automobilka zaistí kompletnú integráciu všetkých komponentov a systémov pohonu a dodá podvozok a kabínu,“ povedal Daniel Potocký z mediálnej agentúry PP Partners Prague. To, či sa budú v Trenčíne vyrábať aj komponenty na jedno z prvých nákladných vozidiel tohto typu na svete, zatiaľ nie je jasné.

V Trenčíne investujú milióny eur

Isté však je, že spoločnosť Tatra Defence Slovakia plánuje v Trenčíne už v blízkej budúcnosti investovať milióny eur. Cieľom je  naštartovať výrobu nákladných vozidiel Tatra, určených najmä pre ozbrojené zložky. Ide o ďalší krok v rámci spolupráce s českým holdingom Czechoslovak Group, ktorý sa chce so Slovákmi podeliť o cenné know-how.

zdroj: Tatra Trucks

V Trenčíne tak na začiatok vznikne minimálne 50 nových pracovných miest. „Tatra jednoznačne patrí na Slovensko, veď práve v regióne Považia sa dlhé roky tieto nákladné vozidlá vyrábali. Sme preto radi, že sa nám podarilo vrátiť túto legendu do Trenčína, uviedol Michal Baláž zo spoločnosti Tatra Defence Slovakia. 

 „Čaká nás veľa práce, ale v horizonte piatich rokov plánujeme preinvestovať 3 milióny eur. Slovensku a najmä Trenčínu a jeho okoliu to prinesie nielen množstvo nových pracovných miest, ale aj posilnenie pozície silného a prosperujúceho regiónu v oblasti strojárskej výroby.”

Minister obrany Jaroslav Naď je presvedčený, že na Slovensku sú šikovní ľudia a špecialisti, ktorých odborné kapacity sú dôležitou podmienkou pre úspešný rozvoj obranného priemyslu.

zdroj: Tatra Trucks

Spoločnosť Tatra Defence Slovakia plánuje v našej krajine taktiež vybudovanie partnerskej siete slovenských firiem. Tie by mali byť špecializované na výrobu nadstavby na populárne nákladné autá.

V pláne je dokonca spolupráca s Fakultou špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v oblasti duálneho vzdelávania študentov.

„Naším cieľom je maximalizovať výrobu pre silové zložky Slovenska tak, aby sme boli pre slovenskú armádu a ministerstvo obrany najlepšou voľbou – či už technikou, podielom výroby na území SR, ale aj ponukou služieb,“ vysvetľuje Michal Baláž. 

zdroj: Tatra Trucks

Príchod značky Tatra na Slovensko teší aj Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu:

„Vítame návrat značky Tatra na Slovensko. Slovensku to môže priniesť okrem rastu regionálnej ekonomiky a zamestnanosti aj výraznú úsporu nákladov. Napríklad investície do lokálne vyrobeného produktu sa v prvom rade vrátia do štátneho rozpočtu. Ďalšiu úsporu vidíme aj pri následnej správe vozového parku, pri ktorej môže štát využiť na Slovensku vyškolených špecialistov,“ vysvetľuje prezident ZBOP SR Tibor Straka.

zdroj: Tatra Trucks

Zaujímavosťou je, že firmu Tatra Trucks nepoznačila ani pandémia. V pandemickom roku 2020 bola úspešná predovšetkým vďaka tomu, že ako jedna z mála európskych výrobcov, ani na deň neprerušila výrobu.

Proces zmenila tak, že dokázala vykryť aj dočasné výpadky niekoľkých desiatok dodávateľov. Ako rozhodujúce sa ukázalo, že kľúčové komponenty ako motory, kabíny a podvozky si dokáže firma vyrobiť priamo vo svojom areáli.

zdroj: Tatra Trucks

„Hospodárenie v roku 2020 bolo veľmi dobré. Za celú históriu firmy pod súčasnými vlastníkmi sme dosiahli jeden z najvyšších výsledkov v oblasti ukazovateľa EBITDA, čo je prevádzkový zisk pred započítaním odpisov, a to vo výške viac ako 20 miliónov eur. Ide o najlepší výsledok za posledné tri roky,“ hovorí Pavel Lazar, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Tatra Trucks.

Automobilka v roku 2020 predala 1 186 vozidiel a takmer 60 % ročnej produkcie mierilo na export. Viac ako 40 % putovalo na český a slovenský trh.

Zdroje: tatra.cz, hn.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech