Legendárne buchty – Zbojská mieria do hlavného mesta. Chcú tu kamennú prevádzku

  • Približne pred rokom sme ti predstavili rozvíjajúci sa slovenský gastro lovebrand Muránske buchty
  • Len pár mesiacov na to sa však udiali veľké zmeny a my sme boli mimoriadne zvedaví, aké
  • Terézia, ktorá za projektom stojí nás previedla problémami s ochrannou známkou, ako sa jej pohľad na podnikanie na Slovensku mení a aj to, kedy si Bratislavčania budú môcť na Legendárnych buchtách - Zbojská pochutnávať už pravidelne
buchty
Facebook/Legendárne buchty- Zbojská
  • Približne pred rokom sme ti predstavili rozvíjajúci sa slovenský gastro lovebrand Muránske buchty
  • Len pár mesiacov na to sa však udiali veľké zmeny a my sme boli mimoriadne zvedaví, aké
  • Terézia, ktorá za projektom stojí nás previedla problémami s ochrannou známkou, ako sa jej pohľad na podnikanie na Slovensku mení a aj to, kedy si Bratislavčania budú môcť na Legendárnych buchtách - Zbojská pochutnávať už pravidelne

Ahoj Terézia, na Startitup sa čitatelia o tvojom projekte Muránske buchty dozvedeli približne pred rokom (celý rozhovor si môžeš prečítať TU). Je to síce krátky čas, no odvtedy sa veľa zmenilo. Dokonca aj samotný názov. Ako sa voláte dnes? Čo zmene predchádzalo?

Ako som v predchádzajúcom rozhovore uvádzala, obnovila som recept na výnimočné pečené buchty z obce Muráň, ktoré prestali obyvatelia obce komerčne piecť približne pred piatimi rokmi. V čase keď som začala piecť buchty podľa tradičného receptu od majiteľa poslednej a jedinej prevádzky z Muráňa, nikto tieto buchty nepiekol. Deväť mesiacov potom, začala buchty piecť aj obec Muráň.

Bohužiaľ im z nejakého dôvodu prekážalo, že tieto buchty pečiem pod pôvodným názvom „muránske buchty“. Prišla mi od nich žaloba, na ktorú som s mojim právnikom odpovedala, následne bola žaloba Krajským súdom zamietnutá s odôvodnením, že vlastníctvo názvu „muránske buchty“ si nemôže nárokovať nikto, a teda ani obec Muráň, ktorá vlastní kombinovanú ochrannú známku.

zdroj: Archív, Terézia Falťanová

Rovnaké stanovisko vydal aj Úrad priemyselného vlastníctva, ktorý tiež zamietol moju žiadosť o registráciu slovnej ochrannej známy na názov „muránske buchty“ s rovnakým odôvodnením. Samozrejme obec sa odvolala a po odvolaní už súd svoje rozhodnutie radikálne zmenil a zakázal mi predsa len tento názov používať, z dôvodu, že by mohlo dojsť k zámene výrobku u zákazníka. Toto je skutočnosť, ku konečnému rozhodnutiu sa nebudem vyjadrovať.

Rozhodla som sa však ďalej nebojovať so slovenskými veternými mlynmi a strácať tak čas, energiu a prostriedky, čo je stále len vyprodukovaná negatívna energia. Naopak rozhodla som sa budovať, tvoriť pozitívnu energiu a zmenila som názov, respektíve vynechala inkriminované slovo. Už viac ako dva mesiace sme na trhu s názvom Legendárne buchty – Zbojská a teší nás, že aj napriek novému názvu všetci vedia, že ide o buchty z Muráňa, ktoré boli nami po rokoch obnovené na druhej strane Muránskej planiny.

Takže ste prešli náročným obdobím. Ako sa o takú ochrannú známku vlastne žiada? Je to veľká byrokracia?

Skontrolujete si v registri ochranných známok, či rovnaká alebo podobná známka už náhodou neexistuje, pošlete žiadosť, ktorú stiahnete na Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky (UPV), zaplatíte príslušný (nemalý) poplatok a čakáte. Byrokracia ani nie, skôr doba čakania je dlhá, kým UPV preverí všetky náležitosti. Plus pri každom podnete sa celý proces predlžuje.

zdroj: Archív, Terézia Falťanová

Čo všetko ste okrem toho za ten rok stihli? Vieme, že ste boli napríklad na festivaloch, dnes „úradujete“ spod Chopka,…

Tento rok sme sa doslova nezastavili. Okrem rôznych folklórnych festivalov ako MFF Myjava, Klenovská rontouka, Koliesko v Kokave nad Rimavicou, Dňoch majstrov ÚĽUV v BA, Hontianska paráda v Hrušove alebo výborného interaktívneho folklórneho festivalu Rozhybkosti vo Východnej, sme sa zúčastnili aj niekoľkých hudobných festivalov ako Grape, Cibuľa fest, Festival Skaly či Festdobre Rybníky. Náš najobľúbenejší z nich je určite festival Drienok, kde je najvyššia koncentrácia pozitívne naladených ľudí. A obrovský úspech mali naše buchty na festivale Pohoda, kde o nás písali aj v miestnom denníku a mali sme stále nekonečné rady.

Okrem festivalov sme boli aj na bratislavských a košických streetfood festivaloch. Celkovo vo svete streetfoodu tento typ produktu nemá obdobu, nakoľko celý proces od miesenia, niekoľkonásobného kysnutia, plnenia až po pečenie robíme na mieste a ľuďom ponúkame čerstvé a teplé buchtičky. Na zimné víkendy sme zakotvili pod Chopkom na južnej strane v doline Krupová. Tam pobudneme do konca jarných prázdnin a potom nás opäť budete môcť stretnúť na rôznych miestach po Slovensku.

zdroj: Archív, Terézia Falťanová

Investujete do marketingu? Ak áno, akým spôsobom?

Investujem. Mám dve palety (cca 150- tisíc kusov papierových vreciek) obalov s mojim logom a názvom Muránske buchty, s ktorými môžem akurát tak kúriť počas tejto tuhej a dlhej zimy na Horehroní (smiech).

Okrej toho investujem do internetovej reklamy, najmä Facebook a Instagram propagácia a snažíme sa naše logo prezentovať, kde sa dá. Na odevoch, obaloch, baneroch, atď. Každopádne s týmto si nechávam radiť. Mám nesmierne šikovného bratranca, ktorý sa profesionálne týmto záležitostiam venuje a veľmi mi pomáha. Pozdravujem Filipa z Madhand.eu.

Často sa však na mňa obracajú s požiadavkou na rozhovor, reportáž redaktori z rôznych médii, čo ma veľmi teší, a hoci rada ich poskytnem, sama ich nevyhľadávam. Mnohí sa ma pýtajú, koľko som zaplatila ze to, že sme boli s buchtami v Teleráne. Neplatila som nič, naopak ešte som váhala či ich ponuku prijmem, aby náhodou nevysledovali  tajnú receptúru, keďže sme im tam buchty piekli (smiech). Z rovnakého dôvodu som odmietla aj pozvanie do RTVS projektu Tajomstvo mojej kuchyne. A to aj napriek tomu, že si myslím, že radšej si tie buchty pôjdu ľudia kúpiť akoby mali 4 hodiny doma stráviť ich výrobou. Chodia si ich ku mne kupovať aj ľudia z Muráňa či okolia, a tí majú ten recept doma (úsmev).

zdroj: Archív, Terézia Falťanová

Ktoré slovenské gastro brandy máte radi?

Stretávame na akciách mnohé gastro stánky a food trucky. Máme radi všetkých dobrých ľudí a tých je v tejto sfére naozaj neúrekom. S mnohými sme sa skamarátili a radi si pochutíme na rôznych druhoch gastro produktov. Máme radi aj sladké aj tradičné aj mäsové hot-dogy či burgre, ale aj indické, vegetariánske alebo vegánske. Dnes je tá ponuka vo svete streetfoodu naozaj široká a kvalitná.

Kde všade môžu vašu dobrotu fanúšikovia tradičnej slovenskej kuchyne ochutnať?

Stálu prevádzku máme zatiaľ iba v sedle Zbojská, no ako sme už hovorili, s naším foodtruckom nás môžete nájsť na rôznych akciách po celom Slovensku. Plán nášho turné 2019 postupne zverejňujeme na našej Facebookovej fanpage Legendárne buchty – Zbojská a priebežne ho aktualizujeme. Najbližšie máme potvrdenú akciu v BA na konci marca s názvom Animeshow, potom o dva týždne opäť v Bratislave na Dúbravskom jarmoku a zvyšok zverejníme postupne.

Koľko zamestnancov v súčasnosti majú Legendárne buchty?

Momentálne nás je 15 vrátane HPP a brigádnikov.

zdroj: Archív, Terézia Falťanová

Aké je to pre vás podnikať na Slovensku?

Hrozné (smiech). Keby ma nebavilo, čo robím, tak to neťahám tri roky a dávno by som to zabalila. Zabíja ma odvodové zaťaženie. Som živnostníčka a je to neúnosné. Ak chce človek ponúknuť kvalitný produkt, patrične ohodnotiť zamestnancov a brigádnikov a nie len dať im almužnu, rozvíjať podnikanie a investovať a poctivo platiť dane, tak mu naozaj veľa nezostane.

Zmenil sa časom váš počiatočný biznis plán?

Začala som podnikať s príspevkom z ÚPSVaR na Rýchle občerstvenie, to som potom zmenila na poskytovanie pohostinských služieb, kvôli čomu som si aj dorábala vzdelanie v obore. Napokon som sa opäť vrátila do toho stánkového predaja, ale nie s fast foodom, ale dá sa povedať so slow foodom, lebo sa jedná o kvalitný produkt pripravovaný tradičným postupom.

Keď som začala podnikať, o buchtách sa mi ani nesnívalo, po roku podnikania mi samé prišli do kuchyne, doslova. Pán Ďurej, majiteľ poslednej prevádzky s buchtami v Muráni prišiel k nám na návštevu a dohodli sme sa, že ma naučí buchty piecť, keďže oni už v tom čase nepiekli asi 3 roky, a teda ani nikto iný. Takto som po roku podnikania zmenila celý zámer, dá sa povedať.

zdroj: Archív, Terézia Falťanová

Dosiahli ste už break even point?

Nie a asi ani dlho ešte nedosiahnem. Na začatie podnikania s buchtami som si zobrala pôžičky a stále investujem, kým sú nápady a príležitosti. Nemám ružové okuliare, že zo dňa na deň zbohatnem. Je to ťažká práca. Mnohí vidia len ten úspech, ale moji kolegovia veľmi dobre vedia, čo všetko je za tým.

Chceli by ste so svojím projektom osloviť aj zahraničie?

Určite, už teraz nás volajú napríklad do Viedne (úsmev). Pýtajú ma až za Viedňu, ako v tej ľudovej piesni. Bola by škoda, aby sme také parádne buchty skrývali len niekde na Muránskej planine.

Aké sú vaše najbližšie plány? Máte teda kamennú prevádzku aj food truck, plánujete sa ďalej rozrastať?

„Rozrastať“ máte na mysli nejakých potomkov? Možno že aj (smiech). Myslím však, že už môžem prezradiť, že pre veľký úspech zvažujeme otvoriť výrobňu aj v hlavnom meste. Ak všetko pôjde podľa plánu, tak v jarných mesiacoch si budú môcť aj Bratislavčania denne pochutnať na Legendárnych buchtách – Zbojská.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá