Lekár Bukovský sa ospravedlnil za šírenie hoaxu. Strašil tehotné ženy, že po očkovaní prídu o dieťa

  • Lekár Igor Bukovský sa verejne ospravedlnil za šírenie hoaxu
  • Tehotné ženy sa nemusia báť, že by pre vakcináciu prišli v prvom trimestri o dieťa
Dr. Igor Bukovský, embrio
Facebook/Dr. Igor Bukovský, TASR/AP
  • Lekár Igor Bukovský sa verejne ospravedlnil za šírenie hoaxu
  • Tehotné ženy sa nemusia báť, že by pre vakcináciu prišli v prvom trimestri o dieťa

Počas pandémie koronavírusu šíril Igor Bukovský viacero hoaxov, no ešte donedávna si za svojimi tvrdeniami stál. Karta sa však obrátila.

Internetový doktor Igor Bukovský vo svojom videu tvrdil že až 83 % tehotných žien po podaní vakcíny proti COVID-19 potratí v prvom trimestri. Bukovský získal svoj titul v odbore v Normálna a patologická fyziológia za výskum včasných štádií aterosklerózy, no v poslednom období sa venuje výživovému poradenstvu a otázkam zdravej životosprávy.

Po zverejnení videa sa medzi odbornou verejnosťou spustila roztržka. Mnohí lekári upozorňovali, že si Bukovský len vytiahol neúplné informácie zo zahraničnej štúdie a vsadil ich do svojho kontextu.

Prepáčte, šíril som hoax

Napokon si šírenie poplašnej správy priznal aj sám Bukovský, otázkou ostáva, či si stačí čin priznať, alebo zaň môže byť aj trestne stíhaný. Nie je dnes ľahké vyhýbať sa informačnému chaosu, nástrahám a dezinformáciám. Veľmi si dávam záležať na tom, aby informácie, ktoré vám prinášame, pomáhali pravdu odkrývať, nie zahmlievať. Preto ma o to viac trápi, že som urobil chybu. Nebola prvá a nebude zrejme ani posledná, píše Bukovský na sociálnej sieti.

Naďalej však popiera, že by boli informácie, ktoré použil, vedome vytiahnuté z kontextu. Štúdiu, ktorou sa vo videu riadil, označuje za zlý informačný zdroj. Zlým informačným zdrojom je podľa Bukovského New England Journal of Medicine, jeden z nauznávanejších vedeckých medicínskych časopisov.

Si za zavedenie potratovej tabletky na Slovenku?

Cítim vinu a cítim hanbu. Vo videu o riziku očkovania pre tehotné ženy a ich budúce dieťa som si zvolil zlý informačný zdroj. Informácia, že podiel tehotenstiev predčasne ukončených stratou budúceho dieťaťa je u žien, ktoré boli zaočkované proti vírusu SARS-CoV-2 v prvom trimestri, až 82 % vyplývala síce zo zahraničného zdroja a nie z mojich analýz, ale ja som zodpovedný za to, že som si predloženú informáciu neoveril dôkladnejšie.

Následne však dodáva, že aké je skutočné riziko potratu v prvom trimestri po aplikácii vakcíny proti koronavírusu nie je známe, pretože problematika nie je dostatočne preskúmaná. Naďalej upozorňuje na štúdiu, ktorú vo videu ostro kritizuje. „Štúdia neposkytla spoľahlivé informácie, skôr podozrenie, že ide o súčasť propagandy. Stále platí aj moje tvrdenie z videa, že je nepochopiteľné, ako taký seriózny odborný časopis (NEJM) a jeho odborní recenzenti môžu uverejniť taký pochybný text.“

Hnev aj ľútosť

Na nepravdivosť informácií vo videu upozornila medzi inými aj stránka Genotipo Slovnesko. Tá odsudzuje Bukovského aj za citové vydieranie. Zároveň upravuje percentuálny výpočet rizika, ktorý v štúdii zmenili po otázkach od troch odborníkov.

V úvode videa rozpráva o tom, že aké dychberúce je tehotenstvo a vývoj embrya, avšak na druhej strane je to naozaj normálna súčasť našich životov inak by sme tu neboli. V mnohých prípadoch si ľudia takýmto rozprávaním pripravujú publikum aby skôr prijali informácie, ktoré im idú následne povedať. A mimochodom, potrat alebo abort(us) je normálny medicínsky výraz, ktorý reprezentuje predčasné ukončenie tehotenstva, nazývať to „predčasnou stratou plodu” je citové vydieranie, píše Genotipo.

V kritizovanej štúdii porovnávali autori dáta žien, ktoré boli zaočkované počas tehotenstva s všeobecným výskytom spontánnych potratov, mŕtvonarodených detí, predčasných pôrodov a podobne. Spontánne potraty sa vyskytli u 104 z 827, čo reprezentuje približne 12,6%.

Bukovský vo videu prezentoval, že číslo 104 potratov z 827 ukončených tehotenstiev je klamlivé, pretože, nakoľko k potratom dochádza prevažne v prvom trimestri, „táto frekvencia by mala byť založená na počte žien, ktoré mali vysoké riziko spontánneho potratu a preto by sme z tohto výpočtu mali vylúčiť 700 žien, ktoré boli zaočkované v treťom trimestri (104/127=82%)”.

Táto veta je však problematická a ani traja autori listu editorovi, ani pán Bukovský si neuvedomili zásadný problém. V tejto tabuľke sledujeme už skončené tehotenstvá. Tj. pokiaľ boli ženy očkované v krátkom časovom úseku, ukončené tehotenstvá budú prevažne reprezentovať len pôrody žien očkovaných v treťom trimestri a potraty žien očkovaných pred/počas prvého trimestra,“ vysvetľuje Genotipo Slovnesko.

K ospravedlneniu Bukovského zdieľanému v skupine Corona vírus na Slovensku – fakty a overené informácie sa vyjadril aj matematik Richard Kollár. „Presne v tom je rozdiel medzi Igorom Bukovským a antivax scénou. Je strašná škoda, že sme sa dostali do bodu, kde je neprijateľnou osobou. Mohol podporou vakcinácie pomôcť k zaočkovaniu mnohých ľudí.

Zdroje: Facebook/Dr. Igor Bukovský, Facebook/Genotipo Slovensko, Facebook/Corona vírus na Slovensku - fatky a overené informácie

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK