Lepia sa na vás kilá a v noci neviete zaspať? Vyskúšajte ľahšie večere

AdobeStock_124879888

Priznajte sa, akými jedlami sa ládujete v závere dňa? Je to skôr zeleninový šalát alebo tri hotdogy s extra porciou kečupu? Nevhodne zvolená večera je zodpovedná za nechcené priberanie na váhe (ktorého má počas korony už asi každý dosť), ale ovplyvňuje aj kvalitu spánku.

Nezdravé večere a ich následky

Poznáte to. Takmer počas celého dňa vás zamestnávajú školské alebo pracovné povinnosti a ste radi, ak pomedzi ne stihnete zjesť rýchly obed. Keď ale podvečer konečne prídete domov, začína sa veľká party s jedlom v štýle „čo chladnička dá“. Uspokojujúce? Rozhodne áno! Dobré pre vaše zdravie? Ani náhodou. „To, čo robí veľká časť ľudí –  že na večeru konzumujú najviac kalórií,  vôbec nie je vhodné. Procesy spracovania živín sú v neskoršej fáze dňa prirodzene utlmené a preto sa viac energie ukladá do tukových zásob. Samotné tuky vo väčšom množstve môžu spomaľovať trávenie, čo môže spôsobovať pocit plnosti a horšie zaspávanie,“ vysvetlil MUDr. Boris Bajer, PhD., odborník na výživu. Okrem toho, že po pizzi na večeru sa vám bude horšie zaspávať, spánok nebude plnohodnotný ani kvalitný. „Náš organizmus sa pri prechode do hlbokých, regeneračných fáz spánku potrebuje dostať na nižšiu teplotu tela. Väčšie množstvo jedla v tráviacom trakte a proces trávenia však, naopak, teplo vytvárajú,“ pokračuje B. Bajer.

zdroj: exhausted man sleeping near open refrigerator on kitchen floor

Kvalitné potraviny a menšie porcie

Aby ste sa teda vyhli problémom s priberaním a celonočnému prehadzovaniu sa v posteli, začnite s obmenou večerného jedálnička. Neznamená to ale, že odteraz musíte mať po príchode domov na tanieri dva kusy mrkvy a päť mungo klíčkov. Zeleninové šaláty viete vždy ozvláštniť napríklad quinoou, celozrnným kuskusom alebo chudším ovčím syrom. Ak máte radi sladké, doprajte si večer maškrtu vo forme kvalitného tvarohu, poctivého medu, hŕstky orechov a sezónneho ovocia. „Večera by mala obsahovať určité množstvo sacharidov, pretože tie sú potrebné na vyplavenie serotonínu, hormónu dôležitého na kvalitný spánok. Mliečne potraviny sú na večeru vhodné pre obsah kazeínu, ktorý sa ukazuje byť zaujímavým pre nočnú regeneráciu svalov,“ povedal B. Bajer. Okrem typu jedla je podstatné aj to, koľko gramov si ho na večeru doprajete. Je rozdiel dať si malú misku cuketových cestovín, alebo ich na posedenie zjesť celý hrniec. A myslite tiež na to, že medzi večerou a vytúženým zaľahnutím do postele po náročnom dni by malo uplynúť niekoľko hodín.

zdroj: Quinoa salad with spinach, avocado, paprika and tomatoes on white stone table.

Ľahké večere v praktickom e-booku

Ak sme vás inšpirovali neprejedať sa v závere dňa a večere poňať inak, no neviete, ako na to, jednoduchá pomoc. Téme zdravého stravovania a aktívneho životného štýlu sa dlhodobo venuje BILLA, čo potvrdzuje aj jej nový e-book Večera s ľahkosťou. Nájdete v ňom perfektné recepty na večere, ktoré nemajú viac ako 400 kalórií, ale sú nabité chuťami a zároveň nenáročné na prípravu. Odporúčame vyskúšať napríklad grilovaný halloumi syr s exotickým šalátom, tuniakový šalát s vajíčkom, ale dobre padne aj krémová  polievka z červenej šošovice či pomaly varené kuracie karí. „Veríme, že náš e-book Večera s ľahkosťou motivuje našich zákazníkov, aby si pravidelne pripravovali večere, ktoré výborne chutia a popritom prospievajú zdraviu. Večera ako posledné jedlo dňa je totiž dôležitou súčasťou jedálnička. S naším pestrým e-bookom plným nízkokalorických večerí si na svoje príde každý labužník,“ uviedla Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa BILLA.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie