Letecký priemysel v šoku: Spoločnosť sľubuje nadzvukové cestovanie za 100 dolárov

  • Vývoj lietadiel, ktoré majú lietať nadzvukovou rýchlosťou míľovo napreduje
  • CEO spoločnosti Boom Supersonic Blake Scholl uviedol, že v budúcnosti budú lety extrémne lacné
  • Majú stáť 100 amerických dolárov a cestujúci sa nimi dostane za 4 hodiny kamkoľvek na svete
Sonic Boom
Boom Supersonic
  • Vývoj lietadiel, ktoré majú lietať nadzvukovou rýchlosťou míľovo napreduje
  • CEO spoločnosti Boom Supersonic Blake Scholl uviedol, že v budúcnosti budú lety extrémne lacné
  • Majú stáť 100 amerických dolárov a cestujúci sa nimi dostane za 4 hodiny kamkoľvek na svete

Napriek pandémii koronavírusu, ktorá negatívne ovplyvnila letecký priemysel, nastáva boom nadzvukového lietania. Už v minulosti sme informovali, že viaceré spoločnosti vyvíjajú svoje nadzvukové prototypy a plánujú oživiť komerčné nadzvukové lietanie. To je však „mŕtve“ po konci európskeho Concordu v 2003 a sovietskeho Tupoleva Tu-144 v roku 1999.

Začína éra sonického lietania: Viaceré spoločnosti už pripravujú prototypy. Jedna sa chystá zlomiť rýchlostný rekord

Pandémia urýchlila vývoj nadzvukových lietadiel 

Generálny riaditeľ Boom Supersonic Blake Scholl pre CNN uviedol, že práve pandémia koronavírusu posunula priemysel s nadzvukovým lietaním.

„Neprial by som si pandémiu na svete, ale urýchlilo to prijatie nadzvukových projektov,“ uviedol Scholl. Letecké spoločnosti boli počas pandémie nútené zredukovať svoje flotily a do predčasného dôchodku poslali aj nadrozmerné lietadlá ako sú Boeing 777 a Airbus A380.

 „Keď sa veci vrátia do normálneho režimu, keď budú rasť, existuje príležitosť vybudovať flotilu novej generácie, do ktorej zapadne nadzvuková technika. Vďaka tomu je jej prijatie jednoduchšie,“ vysvetľuje Scholl.

zdroj: Boom Supersonic

zdroj: Boom Supersonic

zdroj: Boom Supersonic

Schollova spoločnosť Boom Supersonic z Danveru patrí k priekopníkom, ktorí sú najďalej vo výskume a k realite nadzvukového lietania. Podľa Deutsche Welle (DW) svoj prototyp s označením XB-1 a prezývkou Baby Boom už skonštruovala minulý rok.

Tento rok by malo začať jeho rozsiahle testovanie nad Mojavskou púšťou v Kalifornii. Lietadlo má letieť rýchlosťou 1,3 Macha (asi 1 600 kilometrov za hodinu). Zatiaľ je lietadlo jednomiestne. XB-1 je zmenšenina modelu Overture v mierke 1:3. Ak prebehnú testovacie lety bez problémov, prvé lietadlo Overture by mali začať stavať v roku 2023.

Chcú prekonať zvukovú aj časovú bariéru 

„Buď zlyháme, alebo zmeníme svet,“ povedal Scholl pre CNN počas videorozhovoru, pričom poukazuje, že čas letu sa od 50. až 60. rokov minulého storočia nezmenil. „Táto bariéra času je to, čo nás drží od seba. Veríme, že je nesmierne dôležité prelomiť časovú bariéru, a to viac ako zvukovú bariéru.“

Overtune bude slúžiť na osobnú prepravu približne 65 až 88 cestujúcich. Neskôr by sa kapacita mala zvýšiť až na 100 cestujúcich.

Lietadlo má lietať rýchlosťou 2,2 Macha približne (2 700 km/h), to je rýchlejšie ako lietal Concorde. Podľa webu spoločnosti väčšinu letov zvládne za polovičný čas. Let z New Yorku do Londýna by mal trvať 3.30 hod. namiesto 6.30 hod. Let z Madridu do Bostonu by si cestujúci užili za 3.30 hod. namiesto 7.30 hod.

Zníženie času cestovania by mnohým ľudom mohlo zmeniť život. „Zmení to, kde môžeme dovolenkovať, zmení to, kde môžeme podnikať, zmení to, kde sa môžete zamilovať alebo si môžete byť blízki,“ vysvetlil Scholl.

Generálny riaditeľ chce pokračovať tam, kde Concord skončil. Zmeniť ale plánuje dva neduhy Concordu, ekonomickú nákladnosť a ekologickosť.

Let za 100 dolárov

Scholl chce, aby lety v jeho sonickom lietadle boli podobné ako pri ekonomickej triede obyčajných lietadiel. Concord si za spiatočnú cestu účtoval 12 000 dolárov, čo dnes predstavuje 20 000 dolárov. „To nie je cestovanie. Je to ako vec, v ktorú by ste možno dúfali, že ju urobíte raz za život,“ hovorí Scholl na adresu Concordu. „Verzus, kam sa chceme dostať, a to kdekoľvek na svete za štyri hodiny za 100 dolárov,“ dodáva.

zdroj: Boom Supersonic

zdroj: Boom Supersonic

zdroj: Boom Supersonic

Scholl uvádza, že to nebude také jednoduché. Pravdepodobne bude trvať dve až tri generácie lietadiel, kým sa dostanú na takú cenovú ponuku. Považuje to za dlhodobé plánovanie a ciele do budúcnosti. „Považujem za užitočné premýšľať oveľa ďalej. Kde chceme byť o desať alebo dve desaťročia? A čo je v tomto časovom meradle možné?“ vysvetľuje.

Spoločnosť tvrdí, že bude používať letecké palivo vyrobené z hľadiska CO2 neutrálne. Ekologickosť letov má zabezpečiť spolupráca z Rolls-Royce. „Spoločne s Boom zdieľame silný záujem o nadzvukový let a stratégie udržateľnosti v letectve,“ uviedol Simon Carlisle, riaditeľ pre stratégiu spoločnosti Rolls-Royce.

Technológia nadzvukového lietania sa zmenila 

Zmenila sa aj technológia nadzvukového lietania, a to oproti 60. rokom minulého storočia. „Prešla od hliníka k uhlíkovým vláknam, od rysovacieho papiera a pravidiel kĺzania a veterných tunelov až po schopnosť optimalizovať lietadlá na počítačovú simuláciu. Úplne sme zmenili spôsob výroby prúdových motorov, takže teraz sú tichšie a efektívnejšie z hľadiska spotreby paliva,“ vysvetlil generálny riaditeľ.

zdroj: Boom Supersonic

zdroj: Boom Supersonic

Spoločnosti sa podarilo získať aj investíciu od Japan Airlines v hodnote 10 miliónov amerických dolárov. Boom Supersonic podpísal kontrakt aj s Air Force a americkým ministerstvom obrany na navrhnutie sonického Air Force One. Scholl pre CNN uviedol, že v súčasnosti má objednávok na svoje lietadlá v hodnote 6 miliárd.

Inovatívna aerodynamika a menšia hmotnosť by tiež mali tlmiť sonický tresk. To znamená, že by bolo schopné lietať v nadzvukovom režime nad pevninou, kde je to v súčasnosti zakázané.

Zdroje: CNN, Deutsche Welle 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá