Libor zarábal viac ako potreboval a tak sa rozhodol ponúkať kávu za dobrý skutok

  • Čo by si povedal na skvelú kávu za, ktorú nemusíš dať ani cent
  • Postačí tvoj prísľub, že urobíš akýkoľvek dobrý skutok
dobre
DobroKava
  • Čo by si povedal na skvelú kávu za, ktorú nemusíš dať ani cent
  • Postačí tvoj prísľub, že urobíš akýkoľvek dobrý skutok

Nejde o žiaden marketingový trik, ale o podnikateľský koncept Libora z Brna. S jeho stánkom, na ktorom svieti nápis DobroKáva, predal v meste za 5 mesiacov viac ako 12-tisíc káv. Prvý rok svoju prevádzku dotoval z vlastného vrecka a na projekt minul viac ako 23-tisíc eur. Tento rok sa však k nemu pridali ďalší traja podnikatelia, ktorí projekt začali podporovať a to nielen finančne.

Impulzom na založenie DobroKávy bolo pre Libora prečítanie knihy Dalajlámova mačka. Tá sa raz zatúlala do kaviarne mnícha. Namiesto toho, aby ju z kaviarne vyhodil, vytvoril jej zázemie, čím inšpiroval aj ostatných návštevníkov. Dobročinný koncept gastro prevádzky však môžeme nájsť aj priamo v Bratislave na Námestí Slobody. Práve tu funguje Pizzeria Antalya, ktorej na dverách visí odkaz: „Milí ľudia, ak ste hladní, a nemáte peniaze u nás sa môžete najesť a zaplatíte, keď budete môcť. Nikto nesmie zostať hladný.“

Základom konceptu je dôvera a reciprocita

Návštevníci majú najnovšie možnosť si v stánku DobroKáva vybrať aj z dvoch typov zákuskov. Prvý v sebe ukrývajú bežné dobré skutky, druhé vyžadujú naozaj veľa energie, ako napríklad vyvenčiť psíka z útulku.

S návštevníkmi Libor uzatvára darovaciu zmluvu. Pokiaľ sa obdarovaný na prisľúbený dobrý skutok vykašle ihneď po dopití poslednej kvapky kávy, poruší tým zmluvu. DobroKáva by mohla odstúpiť od zmluvy podľa § 2002 Občianskeho zákonníka. Obdarovaný by v takom prípade musel nápoj vrátiť alebo poskytnúť peňažnú náhradu vo výške jeho obvyklej ceny produktu. Nič také sa však konať nebude.

Libor priznáva, že kávu si už u neho vypýtali aj ľudia, ktorí prišli šesť dní po sebe s prísľubom, že pôjdu darovať krv. Projekt je však postavený na reciprocite a mladý podnikateľ verí, že každý má v sebe zabudované pravidlo niečo za niečo. Keď reciprocita nenastane, vznikná u človeka určitý druh nekomfortu. Niekoho doženie nesplnený sľub po prvej káve. Minimálne z pocitu hanby si už nepôjde pre ďalšie. Niekoho doženie až pri dvadsiatej.

Liborova DobroKáva inšpirovala aj ďalších podnikateľov

Keď Libor prišiel za predajcom pojazdných kaviarní a predstavil mu myšlienku DobroKávy, rozhodol sa prenajať mu kaviareň celkom zadarmo spolu s kávovarom. Kávu zase získal od dodávateľa len za nákupnú cenu. Majiteľ vedľajšej kaviarne mu zase ponúkol zdieľaný sklad zadarmo. Pomoc prišla aj od samotného mesta Brno. To zaviedlo celoplošnú výnimku pre všetky neziskové projekty, ktoré mali možnosť prezentovať sa v určitej časti mesta za zvýhodnených podmienok.

Traja ďalší podnikatelia začali projekt DobroKáva podporovať nielen finančne. Niektorí Liborovi volali, že po novom dávajú časť svojho zisku na dobročinnosť. DobroKáva bola inšpiráciou pre krásne projekty ako aj takzvaná Dobroskriňa alebo Dobroboardy.

Libor investovaných peňazí a času rozhodne neľutuje.„Keď človek zarába peniaze nad rámec svojho životného štýlu, príde mi správne investovať časť zisku do niečoho zmysluplného,“ vysvetľuje mladý inovátor a dopĺňa: „Nechcem byť zvyšok života zacyklený v túžbe zarábať väčšie a väčší obnos peňazí. Keď sa človek pustí do toho, aby zarobil viac peňazí, ťažko s tým prestane. Raz je síce najbohatšie na cintoríne, ale ani nepoznal vlastnú rodinu.“

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech