Lidl ide na Slovensku príkladom, urobil zásadné rozhodnutie ohľadom palmového oleja vo výrobkoch

  • Dažďové pralesy miznú z povrchu Zeme obrovskou rýchlosťou
  • Môžu za to aj firmy, ktoré nechcú zmeniť spôsob získavania palmového oleja pre svoje výrobky
  • Uvedomuje si to aj Lidl, ktorý v rámci fairtrade zaujal jasný postoj
lidl
TASR/Radovan Stoklasa, Greenpeace/Ulet Infastati
  • Dažďové pralesy miznú z povrchu Zeme obrovskou rýchlosťou
  • Môžu za to aj firmy, ktoré nechcú zmeniť spôsob získavania palmového oleja pre svoje výrobky
  • Uvedomuje si to aj Lidl, ktorý v rámci fairtrade zaujal jasný postoj

Fairtrade je prestížna certifikácia tovarov, ktorej cieľom je poskytnúť pestovateľom a zamestnancom možnosť uživiť sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok. Označenie Fairtrade teda znamená spravodlivejšie obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv a v neposlednom rade aj šetrný prístup k životnému prostrediu.

Vďaka predaju produktov s certifikáciou Fairtrade v Lidli získali pestovatelia z rozvojových krajín za rok 2020 príspevok vo výške až 222 000 eur. Ide o približne polovicu z celkového fairtradového príspevku zo Slovenska za predošlý rok.

V roku 2019 putoval pestovateľom z Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky len vďaka predaju výrobkov v Lidli príspevok 129 000 eur a už vtedy bol diskont najväčším prispievateľom zo Slovenska.

Medziročný nárast predstavuje viac ako 70 %, v rozpätí troch rokov sa príspevok spoločnosti dokonca viac ako strojnásobil. 

Palmový olej stojí za masívnou deforestáciou

Lidl má stanovené konkrétne ciele aj v oblasti trvalej udržateľnosti svojho sortimentu privátnych značiek. Zrejme najviac rezonujúcou témou je využívanie palmového oleja. Reťazec si stanovil cieľ do konca roka 2022 využívať v potravinách privátnych značiek, ktoré obsahujú palmový olej, výhradne certifikovaný segregovaný palmový olej.

Čo sa týka jeho pôvodu, značka sa spolieha na certifikované organizácie ako je Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Organizácia RSPO udeľuje certifikáciu pre udržateľné pestovanie palmového oleja a vytvorila pravidlá, procesy a certifikačné požiadavky na udržateľné pestovanie tejto suroviny.

Jednou z podmienok na získanie certifikátu je tá, že od novembra 2005 nesmú byť kvôli pestovaniu palmového oleja vyrúbané žiadne ďalšie dažďové pralesy alebo chránené oblasti. K tomu musia byť plne rešpektované a zohľadnené základné práva vlastníkov pôdy, poľnohospodárskych pracovníkov, drobných poľnohospodárov a ich rodín.

It's World Orangutan Day! Did you know that orangutans are the world's largest tree-living mammals? They spend most of…

Posted by Roundtable on Sustainable Palm Oil – RSPO on Wednesday, August 18, 2021

Na získanie certifikácie musia pestovatelia preukázať, že tieto opatrenia dodržiavajú. „Stanovenie a nutnosť dodržiavania týchto podmienok vidíme ako krok správnym smerom. Uvedomujeme si však, že ide len o minimálny štandard pre výrobu palmového oleja a je potrebné ich ešte sprísniť a rozvíjať.“

„Dobré poľnohospodárske postupy a zachovanie existujúcej biodiverzity považujeme za základ pre budúcnosť výroby palmového oleja. Takisto sa dištancujeme od nezákonnej ťažby a/alebo vyrubovania lesov s cieľom získania novej poľnohospodárskej pôdy.“

Záleží ti pri výbere produktov na tom, či ide o fairtrade tovar?

Nie je to však len o palmovom oleji. Kakao je v Lidli 100 % certifikované už od konca roku 2020, pričom okrem Fairtrade prichádzajú do úvahy aj certifikáty Rainforest Alliance, UTZ či BIO. Rovnakými certifikátmi má disponovať aj káva tejto firmy, do roku 2022 má ísť o 50 % sortimentu.

Do konca roku 2022 budú certifikované aj všetky čierne, zelené a rooibos čaje, ktoré reťazec predáva pod vlastnými značkami. Záväzné stanoviská zverejnila spoločnosť tiež pre ryby a kôrovce z voľného lovu, obaly a etikety svojich produktov, vajcia, kvety a rastliny.

zdroj: Lidl

„Rastúce predaje znamenajú väčšiu podporu pre pestovateľov týchto surovín v krajinách Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky, ktoré boli zasiahnuté pandémiou aj súvisiacim narušením medzinárodného obchodu,“ povedala Hana Malíková, riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko.

„Ide väčšinou o krajiny, ktoré si, na rozdiel od Európy alebo Severnej Ameriky nemohli dovoliť žiadnu formu kompenzácií pre zamestnancov ani podnikateľov, takže zapojenie do systému Fairtrade bolo pre tamojších pestovateľov často jedinou pomocou,“ dodáva.  

Ako to funguje?

V systéme Fairtrade dostávajú zapojení pestovatelia okrem zodpovedajúcej ceny aj príspevok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a komunít.

„Certifikácia výrobkov našich privátnych značiek je pre nás veľmi dôležitá a veľmi nás teší, že naše záväzky prinášajú konkrétne výsledky. Vďaka fairtradovým príspevkom sa v rozvojových krajinách budujú studne, školy, zdravotnícke zariadenia, cesty a mnoho ďalšieho.“

„Nie je ľahké byť zodpovedným človekom, preto sa to v Lidli snažíme našim zákazníkom uľahčiť pri každom nákupe,“ povedal Martin Nagy, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za nákup a marketing.

zdroj: Unsplash/Etty Fidele

Výrobky s Fairtrade certifikáciou nájdeš v Lidli predovšetkým pod privátnymi značkami J.D.Gross, Favorina či Gelatelli. Certifikovaná je aj káva z automatov Lidl2Go a tiež bavlnené nákupné tašky. 

Na výrobu fairtradových produktov predaných v roku 2020 pod privátnymi značkami v Lidl Slovenská republika bolo použitých 912 ton kakaových bôbov, 96 ton bavlny, 5 ton zelenej kávy, 3 tony trstinového cukru a 136 kilogramov vanilky.

zdroj: Unsplash/adyakusuma

V roku 2020 sa na slovenskom trhu prvýkrát objavili aj rezané fairtradové kvety. „Pestovanie kvetín je pre krajiny globálneho juhu veľmi významné, pretože im prináša potrebnú cudziu menu a tisícom ľudí poskytuje prácu. Fairtrade sa usiluje o to, aby tieto prínosy neboli vyvažované ústupkami na strane etiky a ekológie,“ uvádza spoločnosť vo svojom dokumente o zásadách udržateľného nákupu.

Kvetiny označené známkou Fairtrade sú od minulého roku dostupné už aj v kamenných obchodoch na Slovensku. Navyše sa do obchodov dostali v čase, keď boli pestovatelia kvetín významne zasiahnutí pandémiou COVID-19: počas minuloročného marca a apríla zaznamenali pestovatelia z Kene a Etiópie zníženie predajov o 70 až 80 %.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá