Lidl na Slovensku postavil európsky unikát. Prvý v krajine získal medzinárodnú certifikáciu

  • Lidl sa rozhodol stať sa významným hráčom v oblasti trvalej udržateľnosti
  • Postupne k tomu podniká všetky potrebné kroky
Na snímke predajňa Lidl.
Lidl
  • Lidl sa rozhodol stať sa významným hráčom v oblasti trvalej udržateľnosti
  • Postupne k tomu podniká všetky potrebné kroky

Vedci upozorňujú, že globálne otepľovanie je problémom, ktorý je potrebné riešiť na všetkých úrovniach ľudských činností. Dôležitou súčasťou boja proti klimatickej zmene je šetrenie energiami a ich udržateľná spotreba.

Aby boli výsledky čo najlepšie, je potrebné správať sa zodpovedne už na samom začiatku – pri výstavbe budov. Aj na Slovensku máme príklady firiem, ktoré si na udržateľnosti dávajú naozaj záležať.

Jednou z nich je reťazec Lidl, ktorý nedávno splnil podmienky medzinárodného energetického auditu EDGE. Diskontu sa to podarilo pri všetkých jeho štandardných predajniach, ktorých je celkovo 130. 

„Klimatická zmena je globálnym problémom a je nevyhnutné, aby firmy zaujali seriózny postoj. Získaním certifikácie EDGE v takom veľkom rozsahu, naprieč predajňami po celej krajine, sa Lidl v tejto oblasti stal lídrom v maloobchode na Slovensku,“ povedal Thomas Saunders, riaditeľ britskej certifikačnej spoločnosti Sintali. 

Na snímke pracovníci na budove firmy Lidl.
zdroj: Lidl

Podmienkou na získanie EDGE certifikácie je aspoň 20 % úspora v troch kategóriách: energia pri prevádzke, spotreba vody a energetická náročnosť pri výrobe stavebného materiálu.

Certifikované budovy musia byť výrazne ohľaduplnejšie k životnému prostrediu a zdrojom v porovnaní s bežnými budovami v danej oblasti. Kontrola kritérií je dvojúrovňová – najprv ju zabezpečí spoločnosť EDGE a následne ich správnosť overuje spoločnosť Sintali. 

Lidl sa rozhodol certifikovať všetky predajne, ktorých je stavebníkom a ktoré nie sú atypické. Celkovo ide o 130 budov. Dve desiatky predajní Lidl dokonca spĺňajú podmienky pre EDGE Advance úroveň, čo znamená najmenej 40 % energetickú úspornosť v porovnaní s bežným štandardom. V rámci Európskej únie disponujú EDGE certifikáciou stovky budov, na Slovensku je Lidl priekopníkom. 

Ochrana klímy sa stala dôležitou pre všetky Lidl aktivity. Pochváliť sa môže ročnou úsporou až 320,80 ton CO2. Ako?

  • firma má 9 predajní s fotovoltickými panelmi a do februára 2023 ich bude 23
  • je zabezpečená inštalácia fotovoltických panelov na každej novej predajni

Aj vďaka využívaniu zeleného energetického mixu dosiahne diskont v tomto roku uhlíkovú neutralitu z prevádzkovej činnosti.

Top 14 budov sveta

Nejde o prvý príklad, keď Lidl pri výstavbe svojich budov zohľadňuje aj aspekt trvalej udržateľnosti. Logistické centrum v Seredi sa už pred pár rokmi stalo prvou budovou, ktorá na území Slovenska získala najvyšší možný stupeň medzinárodnej ekologickej certifikácie BREEAM a následne aj národné ocenenie v oblasti udržateľnej výstavby a architektúry – VISIO 2020. Seredský veľkosklad obstál v audite BREEAM len ako 14. budova na svete. 

 „Vybudovanie tohto logistického centra je významné pre mesto Sereď, Trnavský kraj, ale aj pre celú krajinu. Od vstupu na slovenský trh sme totiž preinvestovali viac ako 500 miliónov eur, z toho viac ako 50 miliónov stálo vybudovanie tohto komplexu,“ povedal Stanislav Čajka, generálny riaditeľ spoločnosti Lidl.

V celej budove je inštalované úsporné LED osvetlenie, chladiarenské zariadenia využívajú environmentálne zodpovednú zmes na prírodnej báze, teplo získané z chladenia sa využíva spätne na vykurovanie, na pozemku sa nachádzajú vsakovacie nádrže zadržiavajúce dažďovú vodu a tiež nabíjacie stanice pre elektromobily. 

Jednou z inovácií diskontného reťazca Lidl je pôvod všetkej energie aj v predajniach. Tá totiž pochádza z obnoviteľných zdrojov. „V rámci našich inovácií využívame fotovoltaické zdroje, ktoré po novom inštalujeme už na všetky naše nové predajne. Tie budú zabezpečovať 20 % ročnej spotreby elektriny. Tým ušetríme spomínaných 20 % emisií CO2 a rovnako aj využijeme zelenú energiu,“ hovorí Martin Brezina, Energetik spoločnosti Lidl. 

Uhlíková neutralita

Lidl si na Slovensku stanovil ambiciózny cieľ – v roku 2022 chce dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v rámci svojej prevádzkovej činnosti. Spolieha sa pritom na zelený energetický mix, kompenzačné projekty a ďalšie opatrenia. 

Patrí k nim aj úspora emisií skleníkových plynov. V roku 2021 ušetril diskont vďaka triedenému zberu odpadov 21 260 ton CO2, čo potvrdzuje certifikát organizácie zodpovednosti výrobcov ENVI – PAK. Pre lepšiu predstavu, ide o taký objem oxidu uhličitého, aký ročne vyprodukuje viac ako 3 500 Slovákov. 

Zdroj: Lidl

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá