Pôsobil v Porsche a trhu predstavil aj unikátny elektrický snežný skúter. Matúš je budúcnosťou slovenských dizajnérov

  • Matúšovi učaroval dizajn, ktorý sa naučil perfektne prepájať s technikou
  • Vďaka tvrdej práci na sebe má za sebou množstvo hodnotných skúseností a v portfóliu jedinečné produkty
  • Na konte má aj svetové dizajnové ocenenie Red Dot za jeho binokulárny ďalekohľad
wow
facebook.com/matus.chlpek
  • Matúšovi učaroval dizajn, ktorý sa naučil perfektne prepájať s technikou
  • Vďaka tvrdej práci na sebe má za sebou množstvo hodnotných skúseností a v portfóliu jedinečné produkty
  • Na konte má aj svetové dizajnové ocenenie Red Dot za jeho binokulárny ďalekohľad

Matúš absolvoval Erasmus v Salzburgu, kde bola výuka na vskutku vysokej úrovni. Prednášali tu lektori z viacerých kútov svete. Celkový záber výučby bol pomerne široký, keďže fakulta, ktorú Matúš navštevoval, bola zameraná na dizajn a produktový manažment.

Na jednej strane nám predmety ako Design Leadership priblížili, ako využívajú dizajnový prístup podniky, ako 3M, Apple, Philips a iné, kým na hodinách Emotionally Durable Design sme sa napríklad učili metódy ako predĺžiť životnosť samotného produktu. Bolo dobré vidieť, že učia dizajnérov byť nielen progresívni, ale aj zodpovední,” povedal Matúš pre Startitup.

Matúš však pozitívne hodnotí aj štúdium na strojárksej fakulte v Brne. Výuka tu síce bola tradičnejšia a plná techniky, no postupne dizajnu pribúdalo a dostávali sa k návrhu, tvarovaniu, ergonómii a ďalším aspektom priemyslového dizajnu. “Na vysokej úrovni tam boli vyučované práce v modelovacích programoch – učili nás aj modelári zo Škodovky a neskôr sa začali prednášať veci okolo generatívnych algoritmov – odbor, o ktorom budeme ešte veľa počuť.”

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: porsche-design.com

Matúš už stihol absolvovať aj stáž v štúdiu F. A. Porsche, ktorú opisuje ako vynikajúcu skúsenosť, ktorá mu ponúkla pohľad do prémiovej oblasti priemyselného dizajnu. Počas tejto stáže bol mladý Slovák pri návrhu produktov od písacích potrieb, cez cestovné príslušenstvo, až po elektroniku pre domácu značku Porsche Design. Nejednalo sa pritom len o módne vychytávky – ľudia v tejto spoločnosti sa nazývajú aj Inžinieri luxusu, takže výsledok takmer vždy obsahoval nejaký technický detail alebo myšlienku, čo bolo Matúšovi veľmi blízke.

Z hľadiska formy a funkcie boli ľudia v Porsche veľmi zásadoví, všetko malo svoju logiku. Matúš sa tu predovšetkým zaoberal otázkou elektromobility pre materskú spoločnosť Porsche AG, no s tímom pracovali aj na projektoch pre externých zákazníkov, ako Microsoft, Huawei a ďalších.

“Čerešničkou na torte bola zjazdovka pár metrov od štúdia, keďže sa nachádza v Alpskom Zell am See. Asi v máloktorej práci sa stane, že si kolega odbehne na pol dňa zalyžovat. A k bonusom patrili aj občasné jazdy na Porsche 911, čo bol zážitok hlavne na susedných Nemeckých diaľniciach.”

To, že sa sem dostal opisuje Matúš ako súhru snahy a šťastia. Miest je síce málo, ale stážisti sa tu pravidelne striedajú, takže ak má niekto motiváciu a bude to skúšať, malo by sa mu to podariť. Matúš už obhájil aj svoju diplomovú prácu, ktorá sa zaoberala dizajnom snežného skútra s názvom SNOVO. Tento návrh bol nominovaný aj na Národnú cenu za dizajn v Čechách aj na Slovensku.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: matuschlpek.com

Témou jeho diplomovej práce bol pôvodne len návrh snežného skútra. To, že by mohol byť elektrický sa rozhodol až neskôr. Okolie ho od tejto myšlienky pochopiteľne odhováralo, keďže batérie a chlad v súčasnosti nepredstavujú ideálnu kombináciu. Potom však prišlo predĺženie štúdia a spomínaná stáž.

“Začiatkom zimy som vyšiel na zjazdovku a čo nevidím – elektrický snežný skúter! Personál strediska sa ma potom istú dobu nemohol zbaviť, mal som veľa otázok. Vozidlo bolo pre nich ako stvorené, pretože mali v horách vlastnú vodnú elektráreň. Navyše boli skútre využívané na úžitkové účely, takže veľkú časť dňa boli zaparkované a mohli sa nabíjať.”

To výrazne zlepšilo situáciu ohľadom pohonu na batérie. Jednalo sa o prvé takéto komerčne dostupné vozidlo a firma, ktorá ho predáva, sídlila vo vedľajšom meste. Keď ich Matúš navštívil, všetci mu tam radi pomohli, poskytli informácie a jemu sa potvrdilo, že táto téma má budúcnosť.

Bolo teda zrejmé, že Matúš bude navrhovať úžitkové vozidlo pre cieľové skupiny ako zimné strediská a horské chaty. Z toho dostal návrh charakteristický prvok – úložný priestor pri nohách vodiča, ktorý za normálnych okolností zaberá palivová nádrž. V návrhu SNOVO tu ale nájdete lekárničku, čím pri pomoci zranenému odpadá jeden krok – jazdec nemusí hľadať a vyberať pomôcky zo zadnej časti skútra, väčšinou z nevkusnej plechovej krabice. Lekárnička je poruke a navyše sa dá prenášať aj ako ruksak.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: matuschlpek.com

 

“Návrh som sa snažil posunúť dopredu aj po technickej stránke – analyzovaný elektrický skúter vznikol ako prestavba zo spaľovacieho pohonu, takže obsahoval mnoho kompromisov. Zlepšením v mojom prípade je umiestnenie elektromotora priamo do zadnej časti pásu. Odpadá potreba prevodov a narozdiel od ostatných skútrov je navyše napínaná jeho spodná časť, čo opäť zvyšuje efektivitu a predlžuje dojazd na batérie.”

Poslednou, asi najviditeľnejšou zmenou, je vzhľad a výraz celého vozidla. Súčasný trh aj pri úžitkových skútroch preferuje agresívne zvieracie črty, čo je pri nasadení na prácu a pomoc nepochopiteľné. Matúš chcel ukázať, že takýto produkt môže pôsobiť robustne a odhodlane, no zároveň aj užívateľsky prívetivo. 

Matúš momentálne pracujem v štúdiu Pearl Creative pri Stuttgarte. S tímom navrhuje produkty z oblasti elektroniky, priemyslových zariadení, náradia, ale aj kuchynské doplnky a ďalšie.

Zobraziť celú galériu (5)
zdroj: pearlcreative.com

“V tomto som sa našiel – mám príležitosť vidieť, koľko sa toho za bežnými produktmi skrýva. Technika, výroba, firemná stratégia, marketing – mojou úlohou je všetko zohľadniť, navrhnúť riešenie a pokiaľ možno zaručiť, aby človek ku všetkému nepotreboval manuál. Pracujeme pre spoločnosti, ako Bosch, Siemens, Brita alebo Kärcher.”

Najbližšie obdobie chce Matúš najmä naberať skúsenosti a veľa sa učiť. Obzvlášť ho zaujímajú inovácie a strategický dizajn – v týchto oblastiach vidí budúcnosť.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá