FakeFolk: Nechceme, aby naše ruky nahradili stroje. Snažíme sa naopak priblížiť pôvodným výšivkárskym technikám

  • V srdci Horehronia vznikla značka, ktorá spočiatku uchvátila celý svoj kraj a dnes siaha aj za jeho hranice. FakeFolk v sebe spája pôvab moderného a atmosféru tradičného. Jedinečné kúsky vychádzajú spod rúk veľkého tímu ľudí, ktorý vedie šikovná Mirka Giertlová. Reč je o móde.
fakefolk
Michaela Giertlová/FakeFolk
  • V srdci Horehronia vznikla značka, ktorá spočiatku uchvátila celý svoj kraj a dnes siaha aj za jeho hranice. FakeFolk v sebe spája pôvab moderného a atmosféru tradičného. Jedinečné kúsky vychádzajú spod rúk veľkého tímu ľudí, ktorý vedie šikovná Mirka Giertlová. Reč je o móde.

Ahoj, Miška, povedz nám, kto stojí za značkou Fake Folk?

Za značkou FakeFolk síce stojím ja, autorka, ale platformu jeho existencie mu dennodenne vytvárajú ľudia, ktorí tvoria grafické návrhy, fotografické reporty, či video spoty. Nie sú to len ľudia v zmysle „zaplatím si reklamnú agentúru“, ale ďalekosiahlejšie formujú jeho cestu a sú pre neho od začiatku akýmsi startupom. Okrem kreatívneho reklamného teamu, je tu predovšetkým a v prvom rade moja mamka, ktorá v značke hrá dôležitý prím a všetkým modelom dáva konečnú podobu. Je to zvláštne, ale máme svoje spoločné dielo – naše dieťa, ktoré s nami rastie, padá, učí sa a pod.

O takomto produkte ste premýšľali už dávno, alebo sa zrodil spolu s folklórnym boomom na Slovensku?

Folklór je a bol pre mňa životný štýl, žiadnym boomom som nebola zasiahnutá. Totiž moje prvé stretnutie s folklórom prišlo cez ľudový tanec v čase, keď u mňa prekvitala puberta. Bolo to veľmi náhodné stretnutie a prišlo mi to vtedy ako veľké dobrodružstvo, ktoré sa od mojich 13 rokov vôbec neskončilo, práve naopak, stále spolu zažívame jednu veľkú párty.

Po skončení strednej školy som začala študovať etnológiu a zrazu moje útržkovité vedomosti dostávali zmysel. Kroje ma fascinovali. Nechápala som, ako dokážu ľudské ruky vytvoriť niečo také dokonalé, do detailu prepracované a oku lahodiace. Niekedy si sama poviem, že načo tvoriť, stačí sa len inšpirovať. Ako človek materialistický, som začala túžiť kroje aj vlastniť – mať príležitosť si ich obliecť a hrdo ich nosiť. No poviem vám, je to diagnóza, ktorá je vecou srdca. A z tejto diagnózy vzišiel FakeFolk.

Dnes sa folklórnym vzorom venuje množstvo umelcov. V čom je váš projekt unikátny?

V prvom rade neviem, či pre značku FakeFolk je vhodné pomenovanie projekt. V druhom rade nehľadáme v ňom unikátnosť, pretože výnimočné pre nás sú ruky našich predkov. Tie oproti dnešnej dobe nič nemali a dokázali na celom území Slovenska vytvoriť širokú paletu ľudového umenia.

Pre nás je asi najpodstatnejšie, že dnes hovoríme o FakeFolku, ktorý dosiahol viac ako si niekedy predsavzal. Pretože prostredníctvom módy (našich prehliadok) prinášame na javiská emócie, zanechávame v ľuďoch pocit a vypĺňame časopriestorový rozmer na hranici tradičného a moderného.

Je aj reklama vašou silnou stránkou tak ako ručná práca? Aké marketingové nástroje ste zvolili, aby ste sa dostali ku svojim zákazníkom?

V tomto prípade by bolo adekvátne sa spýtať skôr iných ľudí, či je reklama našou silnou stránkou. Každopádne v tomto smere je dôležité sa učiť, počúvať ľudí, ktorí sú v tom doma a následne im dôverovať. Spolupráca v tomto segmente je určite pre nás prioritná.

Svoje výtvory prezentujete na módnych prehliadkach a každý, kto ich videl, po nich určite zatúžil. Akou formou sa môžu dostať do šatníka zákazníčky?

Každý rok sa snažíme pripraviť minimálne dve nové kolekcie, pričom každý nový počin je veľmi náročná púť, a to nielen vzhľadom na kreatívne podložie, ale predovšetkým na časový horizont. Celá realizácia si vyžaduje niekoľkomesačný beh, ktorý je častokrát sprevádzaný prekážkami a len v cieli uvidíme jeho konečný výsledok. Celá kolekcia je vždy prístupná zákazníkom na predaj. V našej dielni je priestor aj pre FakeFolkové sukne vyrábané na mieru.

V tomto smere poskytujeme našim zákazníkom možnosť vytvoriť si svoju vyšívanú sukňu, a to podľa svojho gusta. Na druhej strane, ak zákazníci dôverujú našej značke a tvorba ich oslovila je možné si u nás navrhnúť svoj FakeFolk na mieru. Snažíme sa, aby každá jedna vec vyrobená pod našou značkou dostala status jedinečnosti, preto všetky navrhnuté veci sa u nás v ateliéri nachádzajú v jednom kuse a nechystáme sa ich vyrábať vo väčšom náklade.

Rozhodli ste inšpirovať históriou a spájate ju s modernou. Prečo nie len jedno alebo druhé?

Ako vravíte, naša značka je výsledkom existencie dvoch, na prvý pohľad odlišných svetov. Na jednom konci stojí moderná produkcia, súčasný dizajn, či trendy v móde. Na druhom brehu zas návrat ku svojim koreňom, tradícii, životu našich predkov a pod. Nosenie kroja ako každodenného odevu si už málokto z nás vie predstaviť, napriek tomu je to časť našej kultúrnej identity v globalizovanom súčasnom svete. Preto, ak niekto túži po niečom historickom, kúpi si kroj, tak isto ako my. A túto hodnotu nemôžeme porovnávať s našimi produktmi a nikdy sa jej nechceme ani rovnať.

Ručná práca je pracná záležitosť. Ako dlho trvá, kým sa nápad premení na realitu?

Áno, je to veľmi časovo náročné. Častokrát je to skúška sebadisciplíny a vlastne samého seba. V druhom rade, ak náš produkt vytvára hodnotu a radosť iným, čas je len relatívny faktor a v konečnom dôsledku nezohráva rolu.

Zatiaľ ste vytvorili niekoľko jedinečných kolekcií, môže však zákazníčka dostať aj originálny kúsok podľa vlastných predstáv?

Ako som už spomínala, všetko je možné. Treba len dôverovať našej značke a pár mesiacov dopredu si chytiť svoj termín.

Prečo ste sa nakoniec rozhodli pre výšivku a nie napríklad pre tlač alebo inú alternatívu?

Dodnes sa častokrát sa stretávame s tým, že naši zákazníci si myslia, že vyšívame strojovo. Čo by síce bolo pre náš team oveľa ľahšie, ale my si stále stojíme za poctivou ručnou výrobou. Naše výrobky sú výsledkom dlhodobého procesu vyšívania a šitia odevov. Ku každému odevnému kusu pristupujeme s rešpektom a láskou, ktorý sa odráža v našej precíznej práci. Nechceme aby naše ruky nahradili stroje, snažíme sa práve naopak priblížiť pôvodným výšivkárskym technikám. To je hlavný zmysel našej značky.

Máte teda overených dodávateľov látok, bavlniek a ostatného materiálu? Dostávajú sa vaše výrobky aj do zahraničia alebo je to čisto lokálna záležitosť?

V podstate áno, ale v smere použitia materiálov je sa vždy kam posúvať. Teda nevytvárame vo FakeFolku zacyklený stereotyp, práve naopak, snažíme sa ísť vpred a experimentovať. Čo nás veľmi teší, že FakeFolk nosia ženy, ktoré sú mnohokrát z nefolklórneho prostredia. Na prekvapenie sú to väčšinou mladé ženy a veľmi často nás oslovujú rodáci zo zahraničia.

Handmade tvorbe veľmi fandím. Vidíte po istom čase vo svojej tvorbe progres? Čo vás najviac motivuje?

Prešiel si veľkým progresom a my všetci s ním. FakeFolk nám všetkým veľmi veľa berie, ale aj v konečnom dôsledku našim životom veľa dáva. Tak, ako sa buduje značka, tak isto sa formujem aj ja, my všetci okolo neho, tvorba odevov, či spolupráce. Motivuje nás v prvom rade to, že vytvárame hodnotu. Hodnotu nie v zmysle peňažného ocenenia, ale hodnotu v ponímaní estetiky, cítenia, či pocitov. A okrem toho sa snažíme byť pre našich zákazníkov edukační.

Aj to je to, čo vás neustále ženie vpred a z vašej dielne vychádzajú unikátne kúsky. Máte svoj obľúbený?

Nemám svoj obľúbený a vždy sa mi veľmi ťažko s ktorýmkoľvek lúči. Na druhej strane viem, že naše zákazníčky ho s láskou nosia.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá