Frenkie dokazuje, že založenie streetfoodu na Slovensku je byrokratický boj, ktorým sa netreba nechať odradiť

  • Založenie kvalitného street foodu je na Slovensku behom na dlhú trať
  • Svoje o tom vie aj Beáta so Zuzanou
  • Dve veselé matky, ktoré sa rozhodli po ukončení materskej dovolenky priniesť na gastonomický trh niečo neopozerané a atraktívne
image3
Frenkie
  • Založenie kvalitného street foodu je na Slovensku behom na dlhú trať
  • Svoje o tom vie aj Beáta so Zuzanou
  • Dve veselé matky, ktoré sa rozhodli po ukončení materskej dovolenky priniesť na gastonomický trh niečo neopozerané a atraktívne

Samotný koncept mala Zuzana premyslený už od samotného začiatku. Trojkolka Piaggio Ape Classic jej natoľko učarovala, že forma predaja bola celkom jasná už v prvom momente, pri pomyslení na pojazdný streetfood. Základom názvu Frenkie sa stal slangový výraz pre párok//hotdog v angličtine. S pomocou chalanov z Kreativ Gangu následne upravili logo do formy, v ktorej ho dnes môžete vidieť.

Odo dňa, kedy Zuzka oboznámila svoju obchodnú partnerku s nápadom na Frenkie, až po prvý deň kedy stánok prifičal a ponúkol svoje produkty zákazníkom, ubehol takmer rok.

„Nebola to jednoduchá cesta. Každý, kto začal na Slovensku podnikať, určite vie o čom hovoríme. Proces vybavovania všetkých možných aj nemožných povolení, rozhodnutí či hľadania dodávateľov, bol viac než náročný. Bola to neviditeľná práca, ktorej kraľovala byrokracia, ktorá je u nás na vysokom stupni. Utešovali sme sa od začiatku tým, že ak by to bolo jednoduché, robili by to všetci,“ hovorí o podnikateľských začiatkoch Zuzana pre Startitup.

Boli aj momenty, kedy by to Bea už-už vzdala, tu však zafungovalao Zuzkine „ak ma vyhodia dverami, vrátim sa oknom.“ Podľa Zuzky však aj na ňu samotnú v rámci tohto obdobia neraz prišla podnikateľská depresia. Vtedy si myslela, že sa už snáď nič viac nemôže pokaziť, no aj tak sa vždy niečo objavilo.

Vetu zlý začiatok, dobré pokračovanie si jedna druhej pripomenuli veľakrát. Podmienky v ich hlavnom pôsobisku v – Žiline podľa Zuzky, nanešťastie nikdy neboli priaznivé. Aj keď do mesta priniesli jedinečnú formu prevádzky, ktorá tu chýba ako soľ, u kompetentných nenašli takmer žiadnu podporu a pochopenie.

„Náš pôvodný zámer, umiestniť Frenkieho do centra mesta vôbec nevyšiel podľa predstáv. Nasledovali mnohé ďalšie nepotešujúce správy ako napríklad to, že nemáme dostatočne vianočný tovar na Vianočné trhy. A preto sa ich nemôžeme zúčasniť,“ hovorí Zuzana.

Tu si dievčatám stojace za Frenkiem začali klásť logické otázky, prečo by vlastne všetci na trhoch mali ponúkať len cigánsku v žemli či pečenú klobásu a kto vlastne stanovuje, čo sa dá považovať za vhodnú vianočnú ponuku?

Vianočné trhy však neboli ani zďaleka jedinou zlou skúsenosťou v rámci komunikácie s kompetentnými. Pre Frenkieho aj napriek včasnej prihláške nezostalo miesto ani na obľúbených Staromestských slávnostiach.

 „V danom momente nás to nepotešilo a celkom nás to zarmútilo. No tak, ako mnohokrát predtým sa s tým len tak nezmierime a urobíme všetko preto, aby bol ďalší dialóg s mestom konštruktívny. Nie sme na trhu dlho, naši zákazníci nám však dávajú pozitívnu spätnú väzbu a to nás motivuje ísť za našimi cieľmi. Chceme sa okrem iného stať aj regulérnym členom streetfoodového gangu, ku ktorému sa budú vracať spokojní zákazníci,“ hovorí Zuzka.

Čo však Frenkie ponúka? V prvom rade sú to gurmánske hot-dogy. Na tých si môžu pochutnať aj celiatici či vegetariáni. No v ponuke nájdeš aj netradičné kráľovské praclíky.

Základom hot-dogov je pritom grilovaný párok s teľacím mäsom v netradičnom, chrumkavom luhovanom pečive. To si nechávajú spolu s praclíkmi vyrábať podľa špeciálnej receptúry, len pre ich streetfood. Hot-dog je doplnený aj o relish z kyslých uhoriek, smaženú cibuľku, Frenkieho domácu omáčku, či grilovanú sušenú šunku a to celé je zapečené s cheddarom.

„Dopyt našich zákazníkov, po dobrej káve, nás prijmel zaradiť do ponuky aj výberové espresso Martella, ku ktorému si môžete dať dezert v podobe muffiny. Sezónne budeme mať v ponuke aj oštiepok z grilu na pečenom chlebíku s brusnicovou omáčkou. Stavili sme na poctivosť. Všetky suroviny, ktoré používame sú vyberané s ohľadom na lokálnosť a kvalitu,“ hovorí Zuzana.

Výhodou pojazdného Frenkieho je aj to, že môže byť presne tam, kde si to akcia, klient či príležitosť vyžaduje. „Potrebujeme presne 5 metrov štvorcových, kde sa Frenkie rozbalí do plnej krásy. Vystačí si sám, bez nutnosti pripojenia na elektrinu či vodu,“ opisuje ich pojazdný stánok Zuzana.

Frenkie má dnes už svoje pravidelné stanoviská po celej Žiline. To, kde sa v daný deň nachádzajú vždy upresnia aj na ich Facebooku či Instagrame.

Čo sa týka ich plánov do budúcna, tie sú celkom odvážne. „Chceli by sme prepracovať náš koncept do možnosti franšízy, nakoľko sa už v tomto smere objavili aj prvý záujemcovia. Taktiež by sme sa rady rozšírili aj do ďalších miest na Slovensku,“ dodáva Zuzana.

Zuzana a Bea však vedia, že priestor na rozvoj nemá limity. Závisí to však aj na tom, ako sa projekt rozbehne. Prvotné investície do Frenkieho síce boli pomerne vysoké, veria však, že ľudia ocenia ich zanietenie a zámer. Tým je priniesť novú streetfoodovú kultúru do ich regiónu. Chcú tak ľudí presvedčiť, že to nie je len o mrazených vysmážaných hranolkách, kebabe či častokrát ofrknutej a neusmiatej obsluhe.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK