Lukáš Zeman: Touto vetou začína 99 % ľudí

  • Spoločnosť Veracomp Slovakia je distribútorom IT produktov
  • Lukáš Zeman je produktovým manažérom a zároveň rieši nový biznis
  • Povedal nám svoj príbeh o vybudovaní a špecifickom fungovaní Veracompu na Slovensku
zdroj: Veracomp
  • Spoločnosť Veracomp Slovakia je distribútorom IT produktov
  • Lukáš Zeman je produktovým manažérom a zároveň rieši nový biznis
  • Povedal nám svoj príbeh o vybudovaní a špecifickom fungovaní Veracompu na Slovensku

Kedy a ako vznikla myšlienka tejto firmy a čo je vašou funkciou vo firme?

Firma je súčasťou nadnárodnej spoločnosti Veracomp. V roku 2013 sme sa začlenili do Veracomp Group, ktorá pôsobí v 17 krajinách v strednej a východnej Európe. Robíme distribúciu IT produktov. Najzákladnejšou myšlienkou je fakt, že chceme byť jednotkou na trhu. Je to vízia od začiatku nášho fungovania. Zo začiatku som mal veľa funkcií. Ako postupne prichádzali ľudia, začal som sa venovať len biznisu. Pre mňa je 100 % náplňou obchodovanie.

Ťahal si zo začiatku viac ako 10 hodín denne?

Začiatok bol zvláštny, nikto nás nepoznal. Mojou úlohou sa bolo na Slovensku adaptovať a rozbehnúť biznis. Vytvárame si vzťahy s našimi odberateľmi a partnermi. A áno, boli aj dni, kedy som fungoval viac ako 10 hodín denne. „Naháňal“ som zákazníkov, pobehoval som ako splašený zajac. Postupne si ľudia začali zvykať na technológie, ktoré dodávame. Znova som sa dostal do stavu, kedy robím 10 hodín. Ale už je to o tom, že mi zvoní telefón, vkuse mi chodia maily alebo som na stretnutiach. :)

Čo je dôležité si uvedomiť na začiatku, ak ide človek do tohto biznisu?

Podľa mňa to je vytrvalosť. Netreba sa nechať odbiť na prvú. Stretol som sa s rôznymi situáciami, kedy ma z rôznych dôvodov neakceptovali naši partneri alebo ľudia, s ktorými som sedel. Trpezlivosťou som si k nim našiel cestu. Niekedy bola dlhšia, niekedy kratšia.

Ako si hľadal ľudí?

Hľadal som si na internete rôzne kontakty, firmy, ktoré sa zaoberajú tým, čo by sme my potrebovali. Začal som tiež chodiť na IT konferencie, kde som sa bežným ľudovým spôsobom zoznamoval s ľuďmi a vymieňali sme si vizitky.

Našu poľskú matku poznali niektoré spoločnosti na Slovensku. Takže cesta bola trošku ľahšia, vedel som si týmto pomôcť. No ak to zhodnotím celkovo, začiatok bol veľmi ťažký.

Koľko má firma ľudí teraz?

Aktuálne 8, plánujeme mať do konca roka 2018 14 ľudí. Je to dosť rapídny nárast.

Aké sú vaše hodnoty, na čom staviate?

Človek, ktorý by k nám mal prísť, by mal zapadnúť do našej kultúry. Kultúra sa odvíja od kolektívu, aký je. Staviame to tu na priateľských až rodinných vzťahoch. Na druhej strane máme pracovnú kultúru, ktorou sa snažíme riadiť, tým že sa stále považujeme za startup, tak ľudí tu moc neobmedzujeme, majú tu relatívnu slobodu. To znamená, ak sú kreatívni a majú nápad, dostanú tú možnosť. A potom zhodnotíme, či bol zrealizovaný nápad úspešný alebo nie. Neriadime sa tu korporátnymi pravidlami, ale skôr počúvame svoje emócie, intuíciu, otvorenosť.

Takisto sa snažíme našu kultúru presúvať k partnerom a odberateľom. Je to cesta k jednoduchším vzťahom, ktoré vedia pomôcť biznisu.

Viete teda zistiť, aké predpoklady má človek už na začiatku vzťahov s využitím najmä emočného kvocientu.

Presne tak. Bol som na pár pohovoroch, ten náš pohovor je vedený v priateľskom duchu. Nie je to ako v korporáciách, že vám tam dávajú rôzne úlohy a záľudné otázky – kde sa chcete vidieť o xy rokov… U nás je to skôr o voľnej debate, čo ten človek vie, nevie, kde sa vidí, ako sa vidí.

Aká debata napríklad?

Naposledy sme sa bavili s uchádzačkou 20 minút o lyžovaní, nakoľko sme vo firme riešili športový event.

Koľko máte výberových konaní?

Napríklad teraz hľadáme obchodného riaditeľa, ktorý musí prejsť miliónmi kôl. :) Potrebujeme, aby nový človek na tejto pozícii rozvinul kultúru na iný level. Nie je to ani o tom, či človek je zručný alebo nie je, ale či má v sebe potenciál a niečo, čo vyžaruje. Náš šéf hľadá niekoho, na koho sa vie stopercentne obrátiť a môže mu stopercentne dôverovať. Na tom my aj fungujeme, nie sme nejakým spôsobom cepovaní, ale na konci je v nás vložená dôvera a potom si vyhodnotíme, či sme to robili správne alebo nie. Ak nie, tak to riešime.

Odkiaľ ste zobrali finančné prostriedky?

Najväčší základ nám dala poľská matka, kde máme stabilitu financií. A Veracomp v Poľsku je najväčším distribútorom v Poľsku. Sú vyhodnocovaní ako najväčší a najlepší distribútor. Plynú z toho finančné benefity smerom k menším pobočkám ako sme my alebo Česká republika. Poliaci majú cez 200 zamestnancov a sú viac ako 20 rokov na trhu. Dávajú nám stabilitu značky.

Chcete byť jednotkou na trhu, ako to chcete dosiahnuť?

Je to výzva. Každý jeden produkt, ktorý si prinesieme do nášho portfólia, dlhodobo testujeme. Skúmame hodnosť toho, aby zapadol do nášho celkového portfólia. Skúmame aj to, ako produkt funguje na trhu, ako ľudia priamo od výrobcu fungujú na trhu. Myslím si, že teraz sa nám to relatívne slušne stabilizovalo, produkty nám vyhovujú. Každý z nich má vec, ktorá je jedinečná a my sa ju snažíme nejakým spôsobom využívať a dostať to na trh.

Máte veľmi jednoducho vysvetlené produkty na svojom webe.

Web je určený pre všetkých, a teda aj pre laikov, ktorí nepracujú v IT. Často stáva pri tvorbe vlastných článkov, že zjednodušujeme texty našich technikov, ktorí používajú výrazy zo „svojho sveta“.

Dnes je veľmi dôležité vedieť, kde má človek „stopku“. Ako sa balansujete vy?

Boli časy, kedy som po 17 hodine vypínal telefón a venoval sa len svojej rodine, svojim deťom. Poznám veľa ľudí, ktorí to prepálili. Buď vyhoreli, alebo to bolo na úkor toho, že sa im rodina rozpadla. Veľa ľudí ani nevie, kde má limity. Ja to vnímam aj na sebe, že je veľmi ťažké nájsť tú hranicu, kedy treba stopnúť.

Aké sú najčastejšie požiadavky klientov?

Venujem sa produktu, ktorý má primárne na starosti sieťovú bezpečnosť. Za nami prídu zákazníci so slovami „mám problém“. Touto vetou začína 99 % ľudí, pokračujú typicky: „Niekto mi zašifroval dáta, niekto mi ukradol veci“, alebo „vyhodil som zamestnanca a ukradol mi celú databázu“. Snažíme sa im to vyriešiť v najlepšej možnej miere. Nič nie je riešiteľné na 100 %. Ten, kto povie, že vám vyriešim spam – nedôjde vám ani jeden, tak to nefunguje. Dá sa to samozrejme eliminovať. Ide o to, koľko je zákazník ochotný do toho investovať. Takže riešime problémy takéhoto rázu. Stále sledujeme nové technológie na trhu a rozširujeme svoje portfólio, aby sme vedeli ponúknuť svojim partnerom a zákazníkom tie najlepšie služby.

Najnovšie video