Nikoleta Györe Čeligová: Jej úžasná hra spája svet vidiacich a nevidiacich

  • Dnes ti prinášame inšpiratívny rozhovor s Nikoletou Györe Čeligovou, ktorá má na svedomí niekoľko jedinečných dizajnérskych kúskov
  • Vďaka jej hre s názvom Memonik, spája svet vidiacich a nevidiacich
  • Spýtali sme sa na motiváciu, financovanie aj plány do budúcnosti
1
instagram.com/memonik
  • Dnes ti prinášame inšpiratívny rozhovor s Nikoletou Györe Čeligovou, ktorá má na svedomí niekoľko jedinečných dizajnérskych kúskov
  • Vďaka jej hre s názvom Memonik, spája svet vidiacich a nevidiacich
  • Spýtali sme sa na motiváciu, financovanie aj plány do budúcnosti

Ahoj, hra Memonik je pre každú vekovú kategóriu, no spája aj svet nevidiacich a vidiacich. Kedy a kde tento nápad vlastne vznikol?

Memonik som navrhla počas školy a túžila som ho dostať na trh. Nechcela som, aby to zastalo len pri študentskom prototype, ktorý si prejde výstavami. Memonik bol už od začiatku mojou srdcovkou. Inšpirácia na nový produkt prišla po návštevách hračkárstiev. Trošku ma vydesilo, koľko hračiek je na trhu a zamýšľala som sa nad tým, či je vôbec potrebné navrhovať hračku pre deti, ktoré si ich často ani nevážia.

Po dlhšej úvahe som prišla na to, že predsa len existuje skupina detí, ktoré by hračku ocenili. Zamerala som sa tak na nevidiace deti. Prvotne bola hra navrhnutá pre nevidiace deti, no zahrať si ju môžu aj vidiaci s nevidiacimi. Na trhu je veľmi málo hier, ktoré by to umožňovali. Chcem ale zdôrazniť, že Memonik je pre všetkých, rovnako ako šachy. Trošku ma mrzí, že sa škatuľkuje ako hra pre nevidiace deti.

V čom hra presne spočíva?

Memonik je hmatová spoločenská hra, ktorá sa hrá bez zraku a za pomoci hmatu. Pravidlá sú veľmi jednoduché a univerzálne. Hracie pole tvorí 36 mištičiek s 18 rôznymi materiálmi, ako korok, koberec, drevo, ale aj šmirgeľ, či silikón. Cieľom je pomocou hmatu nájsť čo najviac rovnakých párov. Na očiach máte očnú masku, ktorá je súčasťou balenia hry. Pri hre si cvičíte pamäť, hmat, sluch, ale aj priestorovú orientáciu, keďže sa snažíte zapamätať kde ste na hracej ploche rozličné materiály nahmatali. Hľadanie rovnakých dvojíc tak nie je o náhode, ale o systematickej hre.

Na svojej stránke píšete, že svoj projekt ste zafinancovali aj vďaka crowdfundingovej kampani. Vyzbierali ste približne 5 800 eur. Do čoho ste tieto peniaze investovali?

Z crowdfundingovej kampane sme zafinancovali 1 000 kusovú sériovú výrobu. Zahŕňala výrobu mištičiek, kartonáže, škrabošiek, manuálne kompletovanie a lepenie materiálov. Samozrejme crowdfundingová čiastka nám nepokryla všetky náklady. Mali sme ešte vlastné zdroje z predchádzajúcej malosériovej výroby, a taktiež nás podporili aj naši partneri ako napríklad Nadácia Wolkswagen. Predajom tejto prvej 1 000 kusovej série sme sa stali finančne samostatní na výrobu ďalších sérií. Crowdfunding bola výborná skúsenosť aj z toho ohľadu, že sme si preverili, či je naozaj záujem o náš produkt a či kráčame dobrým smerom.

Finančne nákladné sú vždy aj začiatky. Už výroba prototypu si vyžaduje určitú investíciu. Vysvetlíš nám, ako to dizajnér rieši?

Nápady, ktoré máme, najskôr vymodelujeme a zvizualizujeme v počítači v 3D programoch. Klient dostane vizualizáciu a vie si predstaviť ako bude daný produkt vyzerať. Ak sú potrebné úpravy, tak sa dá pomerne rýchlo reagovať na požiadavku, zmeníme tvar alebo materiál. Je to obrovská pomoc v tom, že si vopred ujasníme, čo vlastne od produktu alebo interiéru chceme.

Do prototypu, tak vstupujeme už s ujasnenou predstavou. Fáza prototypu sa rieši individuálne. Vždy sa zvolí najefektívnejšia cesta výroby, zvolených materiálov a technológií. Niekedy stačí vytlačenie produktu na 3D tlačiarni, ktorou zhmotňujeme návrh a našu predstavu. Klient, ale aj my dizajnéri sa v tejto fáze utvrdíme či je tvar napr. ergonomický a proporčný. Ak sa zvolí správny postup pri tvorbe prototypu, nie vždy musí byť počiatočná investícia nákladná. Veľmi záleží od charakteru produktu.

Ak vyvíjam vlastný produkt menšieho rozmeru, tak používam na prototypovanie 3D tlačiareň alebo si spravím model 1:1 z lacnejších materiálov, aby som zistila čo chcem tvarovo zmeniť alebo naopak ponechať. Ak ide o väčší alebo nákladnejší projekt a sním spojený zložitejší vývoj, tak sa snažím získať finančnú podporu na báze grantov.

Hra Memonik bude mať v marci už rok. Viete, koľko presne kusov našlo svojich majiteľov?

V marci bude mať Memonik ročné výročie len oficiálne. Hra bola reálne navrhnutá ešte za mojich študentských čias a odvtedy prešla rôznymi zmenami a vývojom. Za náš prvý rok komerčného predaja sa blížime ku 1 500 kusom predaných hier na Slovensku a v Českej republike.

Veľmi nás teší, že majú ľudia o hru záujem, a že tak pozitívne na ňu reagujú. Memonik sa využíva naozaj rôznorodo, napríklad ako montesorri pomôcka či ako aktivita na zoznamkových akciách, či párty, ale aj v materských centrách a neposlednom rade v školách a škôlkach.

Kde všade sa dá hra Memonik kúpiť? Nájdeme ju aj v kamenných obchodoch?

S hrou sa môžete oboznámiť na mojej stránke Nikoletadesign a zakúpiť sa dá cez našu webovú stránku Memonik, kde nájdete všetky potrebné informácie. Memonik sa predáva v slovenských a českých kamenných hračkárstvach, rôznych kníhkupectvách a dizajnových obchodoch.

Má kúpa hry aj charitatívny charakter? Idú nejaké percentá Únii nevidiacich alebo podobne?

Určitú časť hier z každej sérii Memoniku sme darovali špeciálnym školám, škôlkam a centrám. V crowdfundingovej kampani sa mohla dokonca zapojiť aj verejnosť zakúpením balíčka s názvom Ty a ja. Ľudia tak mali možnosť zakúpiť jeden Memonik pre seba a druhý mohli darovať cez Úniu nevidiacich.

Hra  Memonik nie je jediným dizajnom z dielne Nikoleta dizajn, ktorá je venovaná ľuďom so zrakovým postihnutím. Je nápadov viac aj do budúcnosti?

Ďalším dizajnom je aj produkt SHE – tehotenský a ovulačný test pre nevidiace ženy s indikátorom menštruácie. Zistila som, že nevidiace ženy si v dnešnej dobe nemôžu spraviť tehotenský test bez toho, aby mali pri sebe ďalšiu osobu. Preto som sa rozhodla navrhnúť produkt, ktorý tento problém rieši. SHE funguje na báze farebného senzora.

Je to intímny pomocník pre nevidiace ženy. SHE pomáha ženám okrem iného napríklad triediť biele prádlo od farebného. Ďalšia jeho funkcia je senzor svetla a tmy. Užívateľka vďaka produktu vie zistiť, či sa v miestnosti svieti alebo nie. Rada by som našla firmu, ktorá by tento produkt posunula do sériovej výroby.

Krásny dizajn a šikovný nápad sa spájajú vo viacerých produktoch pod hlavičkou Nikoleta dizajn. Videli sme krásnu prácu pre Becherovku, Škoda, dizajn šperkov, keramiku aj interiérový dizajn. Máš radšej spolupráce alebo väčšinou tvoríš z vlastnej iniciatívy a neskôr produkty ponúkaš svetu?

Rada spolupracujem s firmami a robím dizajn na objednávku. Vždy sa poteším, keď ma niekto osloví, že chce vytvoriť nový produkt alebo interiér. Mám rada rozmanitosť, takže som otvorená každej spolupráci. Samozrejme svet je plný podnetov, takže navrhujem produkty aj pod svojou značkou Nikoleta design. Momentálne pripravujem dva nové produkty.

Fotoaparát cameruobskuru z 3D tlače, ktorý si môžu zákazníci farebne nakombinovať. Fotoaparát bude fotiť na film, takže si ľudia budú môcť vytvoriť atmosférické fotografie. Reagujem na momentálne obdobie Instagramu. Veľa ľudí fotí len mobilom. Archivácia digitálnych fotografií veľakrát končí tým, že sa vymaže disk a CD záloha nie je trvácna. Len veľmi málo ľudí si naozaj vytlačí svoje fotky do albumu.

Ďalší produkt, ktorý pripravujem sú manžetové gombíky pre pánov, v ktorých sa nachádza ich vizitka alebo odkaz na ich webstránku v podobe QR kódu. Na stretnutí ich už nezaskočí situácia, keď si zabudnú vizitkár. Načítajú QR kód a hneď odošlú kontakt svojmu klientovi, alebo si klient načíta vizitku hneď napriamo. Momentálne pripravujeme s kolegami Jurajom Podroužkom a Petrom Brtáňom nový produkt, ktorý bude úplne iného charakteru ako Memonik. Takže sa veľmi tešíme, čo nové vznikne.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK