Poliaci stavajú megaletisko, ktoré nebude mať v Európe konkurenciu. Bratislavské hlási medzitým problémy s parkovaním

  • Konečne nastal ten čas, keď si každý zanietený cestovateľ zbalí kufre a uteká objavovať svet
  • Svetové letiská, kde trávime množstvo času už nie sú len sterilnými miestami bez duše, ale priestorom, kde si pred aj po ťažkej ceste dokonca aj oddýchneš
  • Jedno z takýchto letísk plánuje vybudovať aj susedné Poľsko, ktoré už jedno z najvyťaženejších európskych letísk má
iwan-shimko-642299-unsplash
Unsplash
  • Konečne nastal ten čas, keď si každý zanietený cestovateľ zbalí kufre a uteká objavovať svet
  • Svetové letiská, kde trávime množstvo času už nie sú len sterilnými miestami bez duše, ale priestorom, kde si pred aj po ťažkej ceste dokonca aj oddýchneš
  • Jedno z takýchto letísk plánuje vybudovať aj susedné Poľsko, ktoré už jedno z najvyťaženejších európskych letísk má

Varšavské letisko Fryderyka Chopina je najväčším medzinárodným letiskom u našich severných susedov. Len štatistiky z mája tohto roku hovoria o viac než 1,5 miliónoch prepravených cestujúcich, 5,6 miliónoch cestujúcich prepravených za prvých 5 mesiacov roku a celkový medziročný nárast záujmu o služby letiska je celých 20,5 %. Aj napriek tomu sa Poliaci rozhodli pre vybudovanie ďalšieho letiska neďaleko svojho hlavného mesta, superletiska Baranów. Letisko Fryderyka Chopina totižto už teraz pokrýva 38 % národnej leteckej dopravy a čoskoro podľa odhadov dosiahne svoj limit.

Obrovská investícia

Prečo superletisko? Len samotná výstavba megaprojektu má trvať celých osem rokov. Nové najväčšie medzinárodné európske letisko sa bude rozprestierať na ploche 3000 hektárov. Počiatočným cieľom je začať s prepravou 45 miliónov cestujúcich ročne a postupným navýšením na 100 miliónov, čo je s rekordným rokom 2017 spomínaného letiska Fryderyka Chopina s 15,7 miliónmi cestujúcimi podstatne viac. Investícia, pod ktorú sa podpísal aj samotný prezident Poľska Andrzej Duda predstavuje v prepočte 7,08 – 8,25 miliárd eur.

S rozsiahlym projektom, ktorý zahŕňa napríklad aj vybudovanie dopravnej infraštruktúry do 45 kilometrov vzdialenej Varšavy či ďalšieho veľkého poľského mesta Łódź, nesúhlasia zrejme len obyvatelia Baranówa, kde sa bude stavať. Proti výstavbe síce mohli hlasovať v referende, na to však vláda prihliadať nemusí a odhadom 2500 obyvateľov bude musieť opustiť svoje domovy a uvoľniť miesto megastavbe.

Ako je na tom Bratislava?

Naše najväčšie letisko bude po záplave informácií o novom poľskom projekte vyzerať ako ihla v kope sena, no aj tak sa môže pochváliť výbornou štatistikou, 2 milióny prepravených cestujúcich za rok 2017, a zvyšujúcim sa záujmom o jeho služby. Aj napriek tomu však množstvo Slovákov často zvolí za štart či cieľ svojej cesty blízku Viedeň alebo Budapešť. Nepochybne za to môže bohatší letový poriadok.

Predseda predstavenstva Letiska M. R. Štefánika Jozef Pojedinec objasnil: „Letisko Bratislava sa sústredí na vlastný rozvoj. V prvom rade si však treba uvedomiť, že nové linky neotvára letisko. Prevádzkujú ich samotné letecké spoločnosti. Je na ich rozhodnutí, na základe vlastných prieskumov trhu, do ktorých destinácií otvoria z Bratislavy nové linky tak, aby boli dostatočne vyťažené a pre leteckú spoločnosť i rentabilné. My ako letisko sme v tomto procese leteckým spoločnostiam nápomocní a ponúkame im paletu služieb súvisiacich s procesom vybavenia letu.“

Novinkami pre tento rok je až 11 nových destinácií (napríklad Tbilisi v Gruzínsku, Eindhoven v Holandsku, obľúbené dovolenkové letoviská Malta, Burgas v Bulharsku, Pafos na Cypre, Solún v Grécku). Okrem nových liniek však bratislavské letisko zlepšuje aj služby pre cestujúcich. Pribudla zmenáreň Interchange, potraviny Delia, lekáreň Dr. Max, pravidelne tu stretneš obľúbených Coffee Brothers, pribudli informačné totemy pre turistov od Bratislavskej organizácie cestovného ruchu. „A zaujímavou novinkou bolo tento rok aj otvorenie vyhliadky pre pozorovanie príletov a odletov lietadiel v blízkosti hlavnej dráhy letiska, na ktorú sa dostanú záujemcovia z mestskej časti Bratislava-Vrakuňa,“ dodáva Jozef Pojedinec.

Aj napriek tomu však letisko na periférii nášho hlavného mesta trápi jedno veľké ALE. Cestujúci sa už nejaký čas sťažujú na nedoriešené parkovanie v blízkosti príletovej a odletovej haly. Samotné letisko na absenciu rezervačného systému a obmedzenú kapacitu letiska upozornilo na svojom Facebooku:

Vlna kritiky zo strany cestujúcich na seba nenechala dlho čakať.

Na otázku, ako túto situáciu samotné letisko rieši sme dostali od hovorkyne Veroniky Ševčíkovej odpoveď: „Keďže letisko očakáva tento rok najvyťaženejšiu dovolenkovú sezónu v celej svojej histórii, aj kapacita parkoviska je v letnom období plne vyťažená. Cestujúcim preto odporúčame, aby využili možnosť bezplatného krátkodobého zastavenia na parkovisku P1, kde je možnosť vyložiť a naložiť cestujúcich a ich batožinu do 15 minút zdarma, resp. je možné využiť aj alternatívne spôsoby dopravy, ako napríklad mestskú hromadnú dopravu. V prípade potreby dlhodobého parkovania odporúčame overiť si voľné kapacity vopred telefonicky.“

Na webe enviroportal.sk letisko zverejnilo pred pár dňami zámer vybudovať na západnej strane, pri bráne 10, dokopy 347 nových parkovacích miest na oplotenom parkovisku. Plocha areálu navrhovanej činnosti predstavuje 11 037,0 m2 a s výstavbou by sa mal začať už v novembri tohto roka. V hre sú dva varianty, ktoré sa od seba líšia množstvom výsadby zelene.

„Navrhované parkovisko bude slúžiť na zvýšenie komfortu parkovania pre zamestnancov a návštevníkov letiska. Celkovo projekt rieši scentralizovanie parkovacích miest v areáli Letiska M. R. Štefánika v Bratislave a bude slúžiť na krátkodobé aj dlhodobé parkovanie,“ píše sa v zámere. Odhadované náklady sa pohybujú vo výške 600 – 800-tisíc eur. Riešenie problému je teda na pláne, túto dovolenkovú sezónu však už nezastihne.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK