Richard Raymann: Čokoľvek, čo vyprodukujeme, musí byť na 200 %

  • Rišo začal s natáčaním, strihaním krátkych videí a tvorbou 3D animácii
  • Natočil výborné video v Rumunsku, ktoré nájdeš v článku
dron coll
archív RR
  • Rišo začal s natáčaním, strihaním krátkych videí a tvorbou 3D animácii
  • Natočil výborné video v Rumunsku, ktoré nájdeš v článku

Kedy si začal brať tento biznis profesionálne? 

Celkovo sa tomu venujem od roku 2008, no profesionálne je to od 2014, kedy som začal pracovať na dokumentoch a postprodukcii pre hip-hopovú špičku ako sú Rytmus či Separ a pod.

Aký to má progres?

Začal som spolupracovať s viacerými ľuďmi, či už interne alebo externe. S externými kreatívcami tvoríme krátke firemné online videá. Progres vidím najmä v spolupráci s nadnárodnými spoločnosťami akými sú napríklad Mercedes, Corwin, Skanska a iné.

Okrem toho natáčame aj produktové videá, videoklipy, rozhovory, časozberné videá alebo krátke online spoty.
Posledné roky sa venujem aj profesionálnemu fotografovaniu a filmovaniu s dronom. Mám spravené všetky pilotné skúšky a vlastním všetky povolenia pre vykonávanie leteckých prác s UAV. V tejto oblasti tvorím krátke letecké videá, klasické fotografie, panorámy a 360 stupňové sférické fotografie.

Video Transylvánia je skvelé, kde si zobral inšpiráciu? Prečo Rumunsko? 

Aktuálne je veľký cestovateľský boom a snažím sa navštevovať krajiny, kde som doposiaľ nebol. Transylvánia bola úplne spontánna, pretože sme narazili na lacné letenky a počuli sme, že aj napriek predsudkom je to veľmi pekná krajina.

Aha, čiže to nebola práca na zákazku. 

Tieto travel videá mám zatiaľ iba ako hobby a viem sa s nimi postprodukčne vyblázniť viac ako v klasických zákazkách.

Koľko videí robíte mesačne, aké máte KPI na najbližšie dva kvartály?

Je to vždy rôzne. Niekedy tak 2-3, ale sú obdobia kedy robíme aj 10-12 videí za mesiac. Nejde nám ani tak o to robiť teraz videá na kvantá a stanovovať si ciele, že tento rok vyprodukujeme toho viac a viac, ale skôr mať menej projektov, ktoré nám sadnú.
Tento rok sa budeme viac venovať nášmu instagramu ako doteraz, nakoľko je momentálne najpopulárnejšou sociálnou sieťou a nemôžem ju zanedbať. Dáme mu lepšiu formu a samozrejme budeme pracovať na zbieraní aktívnych followerov. Pracujeme aj na rozširovaní iných sociálnych sietí. Zatiaľ sa to celkom darí na základe travel videí.

Točíte len s dronom – akým? Čím točíte v interiéri?

Vo vzduchu točím s dronom DJI Inspire 2 – s kamerou X5S a sadou niekoľkých objektívov (4K/5.2K obraz). Na cestovanie používam DJI Mavic Pro, nakoľko je menší a spratnejší.

Zo zeme točíme s technikou Panasonic LUMIX GH4, GH5 a technikou od Sony Alpha. Pri väčších projektoch sa rentujú väčšie kamery. Samozrejme k tomu používame ďalšie príslušenstvá ako stabilizátory, jazdy, svetlá, mikrofóny a podobne.

Produkciu aj postprodukciu si robíte sami? Ste vlastne dvaja, či?

Oficiálne sme dvaja, neoficiálne traja a keď je tých projektov nad hlavu, tak pracujeme ako tím s maskérkou, ďalším kameramanom, technikom a osvetľovačom. Následne keď to my nestíhame, tak sa rozdeľujú zákazky externým strihačom, kde som ako hlavný dozor a zodpovedám za celú postprodukciu. Čokoľvek, čo vyprodukujeme musí byť na 200 %, či ide o jednoduchý one man show projekt alebo niekoľkočlenný tím.

Koľko hodín materiálu máte na jedno video resp. koľko % z natočeného materiálu použijete?

Je to veľmi individuálne. Častokrát sú presne nachystané zábery a spraví sa viacmenej len to, čo je potrebné + nejaké „zachraňovačky“, aby video ľudí udržalo sledovať. Niekedy to je veľký freestyle a potom sa vo veľkom maže.

Najradšej samozrejme mám, keď nám klient nechá voľnú ruku. Na 2-minútové video sa môžu natočiť aj 2-3 hodiny záberov. A napríklad pre dokument Tatry – nový príbeh, ktorý som postprodukčne spracovával, bolo natočených 150 hodín 4K materiálu z kamery RED (to je asi 5-6TB) a finálny dokument má myslím že 52 minút. Takže toho nepoužitého materiálu zostane niekedy naozaj veľa. :)

Aké ste mali vstupné náklady?

Patrí sem technika na filmovanie, drony a taktiež treba mať poriadnu strižňu. Celkovo je to cez niekoľko 10 000 eur a technika sa mení priebežne, pretože v tejto dobe veľmi rýchlo stárne a na trh prichádza stále novšia, lepšia a kvalitnejšia. Nie vždy to však znamená, že so staršou sa nedajú spraviť kvalitné veci. Veľakrát niektoré videá nezachráni ani tá najdrahšia technika, preto je dôležité know-how a prax.

Myslíte si, že sa časom budete meniť charakter vášho biznisu, resp. chystáte sa rozšíriť svoj biznis?

Aktuálne sa držíme toho, čo vieme robiť najlepšie a snažíme sa to robiť ešte lepšie. Postupne, ako sa vyvíjajú technológie, sa teda snažíme vyvíjať aj my. Tento rok sa chystáme vytvárať nové typy služieb. Bude to pravdepodobne veľký experiment, ale uvidíme ako sa to vyvinie. Veď o tom to je, treba skúšať nové veci a posúvať sa dopredu.

Robíte popri tomto jobe aj iné veci – inde, na fulltime alebo..?

Nie, toto je naša fulltime práca.

Akým spôsobom si získavate zákazníkov? 

Najprv to išlo veľmi pomaly, asi ako v každom biznise. Robilo sa takmer zadarmo, spoznával som ako to funguje a zažil som aj prvé pády. Tým si prešiel každý, kto sa venuje videám. Neskôr sa oslovovali klienti a boli z toho zákazky s menším budgetom, ale vždy ostávalo aj niečo na kávu.

Aktuálne máme z roka na rok väčšie množstvo klientov, u ktorých máme dobré referencie – to je tá najlepšia reklama. Ako som spomínal, máme veľké stálice, pre ktoré pravidelne aj nepravidelne pracujeme. Posledné roky sa vo veľkom ozýva stále väčšie percento nových klientov, ktorí nás nachádzajú na sociálnych sieťach a hlavne aj na Youtube.

Aktuálne sa vám teda darí. Aké videá uvidíme najbližšie a akého charakteru?

Posledných pár rokov je to super. Dokážeme stále vlastniť najaktuálnejšiu techniku a keď nie, tak si ju rentneme. Práce je viac ako dosť, preto treba dávať „bacha“, čo a kedy zoberieme, aby sme ju stíhali.

Najbližšie travel video bude z Írska, ktoré je už natočené/nalietané a na jeho postprodukciu sa veľmi teším. Ohľadne zákaziek, na ktorých aktuálne pracujem to budú videá pre nový alkoholický nápoj, custom šperky, zopár videí z developerských projektov a pár videí pre hotely.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá