Roman Klčo: Vždy chcem vedieť ako veci fungujú komplexne

  • Roman Klčo (1985) je grafik, webdizajnér a programátor
  • Začínal v denníku SME, kde sa venoval interaktívnym infografikám, neskôr pôsobil ako hlavný grafik
  • Od roku 2012 vedie grafický vývoj pre internetové kníhkupectvo Martinus.sk
  • Zároveň sa venuje freelance projektom v štúdiu blur.sk
fb
Roman Klčo
  • Roman Klčo (1985) je grafik, webdizajnér a programátor
  • Začínal v denníku SME, kde sa venoval interaktívnym infografikám, neskôr pôsobil ako hlavný grafik
  • Od roku 2012 vedie grafický vývoj pre internetové kníhkupectvo Martinus.sk
  • Zároveň sa venuje freelance projektom v štúdiu blur.sk

Ako si spomínaš si na svoje prvé dotyky s internetom?

Pamätám si, že za mnou raz prišiel kamoš a ukázal mi program FrontPage a vraví: „aha, pozri v tomto sa dajú robiť weby a normálne sa za to platí“. Tak sme vyrábali prvé weby, to bolo tuším okolo roku 2000, totálne jednoduché, v podstate len naklikané – najskôr firemnú stránku rodičom.

Aj si už skúšal nejakú reálnejšiu grafiku?

Niečo málo áno, vždy som sa snažil hrať s tým, čo som mal k dispozícii. Čo mi však v tom čase ešte chýbalo, bolo vyhľadávanie zdrojov – nevedel som sa dostať ku knihám, som z malého mestečka, v kníhkupectve dokopy nič nebolo. Takže čo mi prišlo pod ruku, to som skúšal – napríklad keď som objavil Corel, tak som skúšal vyrábať vektorové objekty, hral som sa s 3D grafikou v 3ds a podobne.

Pamätáš si na prvú stránku, ktorú si robil za peniaze?

Prvý web, čo som za peniaze urobil bola flashová stránka pre kozmetickú firmu.

Flash? Takže sa tam isto všetko hýbalo? Aj hrala hudba do pozadia?

(Smiech) To vtedy fičalo, ale na to aké šialenosti sa dali robiť s flashom sme to celkom ešte postavili striedmo – maximálne sa tam vyrolovala nejaká kvetinka, z ktorej sa potom urobilo menu, myslím že by som sa za to nehanbil ani dnes. Potom prišli prvé zákazky v okolí mesta – niekto si otváral hotel, tak chcel urobiť logo, chcel to pofotiť, k tomu web. Na takýchto kšeftíkoch som začínal.

Bolo to vtedy pre teba veľa peňazí?

Bolo to isto dosť na lokálne pomery, na druhej strane to bolo vždy riadne oddreté – robili sme fakt všetko od loga, pofotenia, letákov, webu a dostal si za to 7000 korún. Ale keď v 19 zarobíš svoje prvé peniaze, tak je to super. A zároveň som sa na tom mohol veľa učiť.

Ja si ťa pamätám už ako hlavného grafika v SME. Ako si sa tam vlastne dostal?

Tomáš Bella (vtedajší šéf vývoja webu – pozn. red.) si všimol jeden taký bočný projekt, nástroj na publikovanie komiksov, kde si vedel listovať a urobiť komiks s bublinkami. Robil som to celé – od grafiky, flashu, PHP skriptov a HTML. Tomášovi sa to páčilo, tak som nastúpil, aby som to riešil pod Sme.sk. Ale samozrejme, ako to býva – ten projekt sme nikdy nedokončili a venoval som sa mnohým úplne iným projektom.

Akým?

Napríklad sme sa začali venovať tvorbe infografík – bola v tom čase núdza o interaktívny obsah – neexistovala jednoduchá možnosť ako nazbierať nejaké dáta a potom ich cez Flash vizuálne odprezentovať. Napríklad sme začali robiť volebné infografiky, s interaktívnymi mapkami… Všetko, čo si dnes v pohode naklikáš v google dokumentoch – v tom čase to ale vôbec nebolo také ľahké, všetko bolo treba urobiť na kolene, s našimi dátami…

Neskôr sa to z podobných hračiek u mňa preklopilo viac do webdizajnu – začal som navrhovať pre niektoré nové projekty ich layouty a dizajny, až som napokon tú grafiku zastrešil kompletne.

Po SME si skončil v Martinuse a tiež si vlastne nastúpil robiť niečo úplne iné než si napokon robil.

Áno, keď som išiel zo SME do Martinusu, pôvodné zadanie bolo, že sa budem venovať čisto iOS aplikáciám – čo mi prišlo zaujímavé, že sa budem venovať niečomu celkom novému… (úsmev)


Aplikácia Kiosk na iPad v kníhkupectve Martinus

A skončil si ako hlavný grafik Martinusu :) V podstate ty si ten, kto posledných niekoľko rokov udáva smer tomu, ako vyzerá najväčšie internetové kníhkupectvo po grafickej stránke a tiež napríklad dávaš vizuál jeho kampaniam… Na ktoré z tvojich prác si najviac hrdý?

Z vizuálov napríklad Knižní hrdinovia, ktorí išli oveľa ďalej ako som si predstavoval, keď som ich kreslil – sú na záložkách, reklamách, v 3D podobe na Pohode. Tiež naša najnovšia kampaň Knižná Odysea sa myslím vydarila, ohlasy sú veľmi pozitívne. Vizuál sme postavili na štylizovanej 3d grafike a animáciách. Z freelance projektov ma  napr. tešia sady ilustrácií, ktoré od minulého roka používa Orange. Mal som možnosť preskúmať nový štýl a zároveň sa realizovať ako ilustrátor, čo ma veľmi baví. Ale tých obľúbených projektov je viac.


Vizuál kampane Knižná odysea pre kníhkupectvo Martinus

Ty si asi jeden z najmultifunkčnejších ľudí akých poznám – videl som tvoje kresby, viem, že sa venuješ hudbe, okrem toho zvládaš neskutočne veľa technológií – od všetkých možných grafických programov, 3d grafiku, cez HTML, CSS, PHP, Javascript, HTML5, spomínané iPhone aplikácie… To dokáže málo ľudí… čím to u Teba je?

Vždy som sa chcel špecializovať, ale až vyslovene fyzicky to nedokážem. Neustále ma baví robiť rôzne veci… Keď aj robím jednu vec intenzívne, aj tak zakopnem o nejakú novú technológiu v inom prostredí, alebo nejaký nový trend, ktorý si chcem ohmatať. Vždy chcem vedieť ako fungujú veci komplexne. Ale aby som neznel ako superman, sú veci, ktoré ovládam len na základnej úrovni a stačí mi to.

Potom také, ktorým som sa venoval viac a nakoniec dve-tri oblasti, kde si trúfam tvrdiť, že som na ne špecialista. Teraz je to hlavne grafika, webdizajn a ilustrácie – tým smerom sa chcem aj ďalej rozvíjať. Ale vždy sa na to pozerám aj cez optiku projektu, alebo klienta. Ak si práca vyžaduje špecifický skill, rád spolupracujem s ďalšími ľudmi.


Ilustračný koncept pre Orange

Ako sa zmenil svet tvorby webu odkedy si začínal?

Tie postupy a procesy sú úplne neporovnateľné. Pred desiatimi rokmi si kľudne aj v poznámkovom bloku písal HTML a krížom-krážom sa to snažil nejako oživiť, teraz máš vrstvy frameworkov a dizajn-patternov, ktoré upratali to, ako sa niečo robí. Už nič nemusíš vymýšľať na kolene, všetko sa sprofesionalizovalo…

Čo sa vzhľadu týka, webová móda pred desiatimi rokmi vychádzala podľa mňa z nedostatku – zlá typografia, neostré, malé rozlíšenie, tak sa všetko zaobaľovalo do niečoho, čo by sa dalo nazvať grafikou. Teraz, keď máme hi-dpi monitory a zariadenia – stačí keď použiješ dobrú typografiu a peknú ilustráciu, nemusíš to zaobaľovať balastom. Webová technológia konečne dobehla a zároveň predbehla možnosti iných médií, čo pred desiatimi rokmi neplatilo… Tiež to ale zvýšilo nároky aj na kodérov, mali by rozumieť veciam ako typografia, vertikálny rytmus a layout, uľahčí im to prácu s dizajnérmi.


Ilustrácia pre digitálnu agentúru.

Za flashom ti nie je smutno?

(Smiech) Chvíľu mi bolo, ale treba sa posúvať. Zároveň sú ale takéto skúsenosti prenosné aj na iné technológie. A podľa mňa bude stále dôležitejšie vedieť sa prispôsobiť novým veciam – vývoj sa zrýchľuje.

Ktorá z technológií ťa teraz najviac fascinuje, čo by si si chcel v nejakom ďalšom projekte vyskúšať?

Jednoznačne VR a AR – to je ešte dosť nepreskúmaná oblasť, v ktorej nás čaká veľa zaujímavých vecí… ešte stále je táto technológia v plienkach, ale už teraz je prvýkrát tá doba, keď začíname pociťovať, aké skvelá vec by z toho raz mohla byť. Navyše je táto oblasť veľmi blízka vývoju hier, čo ma vždy priťahovalo.

Čo je blur.sk?

Blur je firma, cez ktorú riešim projekty pre niekoľko ďalších klientov, ideálne na dlhodobej báze. Zároveň to je také moje pieskovisko, ak mám chuť tvoriť digitálne produkty vo vlastnej réžii.


Vizuálna identita projektu ludoslovensky.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá