Sedenie je nové fajčenie, no aj tak v Bratislave kolabuje doprava

  • Dnešný trend dlhého vysedávania v práci, či doma určitým spôsobom zasahuje každého z nás. Na druhej strane každý deň sa dobrovoľne zaraďujeme do kolón, aby sme sa do finálnej destinácie dostali čo možno najpohodlnejšie, bez vynaloženia prílišnej energie.
bike
pexels.com
  • Dnešný trend dlhého vysedávania v práci, či doma určitým spôsobom zasahuje každého z nás. Na druhej strane každý deň sa dobrovoľne zaraďujeme do kolón, aby sme sa do finálnej destinácie dostali čo možno najpohodlnejšie, bez vynaloženia prílišnej energie.

Koncom septembra sme mali možnosť na vlastnej koži zažiť takzvaný Európsky týždeň mobility. Počas jedného týždňa mohli všetky európske mestá dokázať, že v mestách sa dá prepravovať aj inak ako len autom. Na Slovensku doň bolo zapojených 49 miest. Aj keď mohli ľudia s vodičským preukazom v týchto mestách jazdiť úplne zadarmo, raz a znova sa ukázalo, že Bratislava je jednoducho nevyspitateľná a doprava bez problémov znova skolabovala.

Videli sme teda, že keď ide o dopravu po meste, peniaze pre Slovákov nehrajú príliš veľkú rolu a to najmä vtedy, keď má  byť ohrozené ich pohodlné sedenie v kolónach.

Ako teda motivovať ľudí, aby autá nebrali ako neodlúčiteľný prvok ich osobnosti? Krásne príklady môžeme nájsť po celej Európe. Také nórske Oslo, chce do roku 2019 úplne zakázať pohyb áut v meste. Aj napriek tomu, že je tu neporovnateľne viac kancelárií ako v srdci Bratislavy, Nóri začínajú rušiť ich parkovacie miesta a namiesto nich kreslia cyklotrasy. Francúzi zase bojujú proti dieselovým motorom, ktoré síce produkujú menej emisií CO2 ako benzínové motory, no na druhej strane produkujú až 22-krát viac drobných prachových častíc, ktoré zanášajú pľúca.

Táto skutočnosť však nášmu hlavnému neprekáža, keďže schválilo nákup nových autobusov, ktorých hlavnou doménou sú práve dieselové motory.

Len zákazmi sa zdravším mestom nestaneme

Bola by veľká škoda, keby sme sa dostali do situácie, kedy by sa v doprave nerobilo nič iná, len zakazovalo. Motivovať ľudí k tomu, aby sa lepšie obliekli vybrali sa do práce pešo, na kolobežke, korčuliach, či retro električkou sa dá pomerne kreatívne a bez reštrikcií.

Napríklad Oslo vyčlenilo vo svojom rozpočte peniaze na finančný príspevok pre ľudí, ktorí si chcú kúpiť nákladný bicykel, ktorý by im slúžil namiesto auta. Fínske Helsinki našli zase diametrálne iný spôsob, chcú zaviesť takzvanú verejnú dopravu na požiadanie, ktorú si privoláš špeciálnou aplikáciou.

Mnohí Slováci majú však ešte dnes pocit, že tým najlepším a najflexibilnejším dopravným prostriedkom je jednoducho auto. Tohto pocitu náš často zbaví len pól hodinová zápcha na obchvate, kedy prisaháme, že niekedy to skúsime aj tou verejnou dopravou, či vlakom. S príchodom ďalšieho dňa sa však veci znova zmenia, keďže je predsa len ľahšie nasadnúť do auta v garáži ako sa vybrať  s vetrom vo vlasoch na zastávku autobusu.

Skeptici by sa mohli ozvať s komentárom o tom, že cestou do práce na bicykli dýchame ten istý znečistený vzduch. Aj na tento problém sa pozreli vedci z National Institute of Environmental Health Science v ich štúdiíi zistili, že potencionálne zranenia nás môžu pripraviť o 5-9 dní života a znečistenie vzduchu o 40 dní. Na druhej strane pravidelným jazdením na bicykli môžeme získať 3-14 mesiacov života. Pravdou však, je že štúdia práve nerátala s veľmi silným faktorom, ktorý predstavuje slovenský vodič v blízkosti cyklistu, ktorý nemá možnosť využiť cyklotrasy.

Na Novom Zélande dokonca vypočítali, ako do akej miery sa oplatí investovať do cyklistickej infraštruktúry. Prišli na to, že každé euro sa vráti 6 až 24-krát práve vďaka tomu, že ľudia majú menšie náklady na zdravotníctvo a sú menej často na PN-ke. Nech už je pravda akákoľvek, kto chce na vlastnej preprave do práce niečo zmeniť, nájde spôsob ako, kto nie nájde výhovorky, prečo sa to nedá.

Aký dopravný prostriedok využívaš na prepravu po meste ty?

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech