EGO: S Rytmusom chceme prekonať Eminemov rekord. Príjmy mi spadli na štvrtinu

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Šéfredaktor Denníka N Kostolný: Moja duša sa nedá kúpiť Pentou

Sladký príbeh značky Figaro: Od pár cukríkov až po miliónový biznis

  • Na Slovensku snáď nie je dieťa, ktoré by si aspoň raz nepochutnalo na niektorej zo sladkostí značky Figaro
  • Tá síce vznikla ako malá fabrika, no dnes je súčasťou miliardového koncernu
collage3
Figaro/pexels.com
  • Na Slovensku snáď nie je dieťa, ktoré by si aspoň raz nepochutnalo na niektorej zo sladkostí značky Figaro
  • Tá síce vznikla ako malá fabrika, no dnes je súčasťou miliardového koncernu

Príbeh bratislavskej továrne Figaro sa začal písať už koncom 19. storočia, kedy sa sem v roku 1896 rozhodol expandovať nemecký výrobca cukroviniek Stollwerck. Podľa informácií Figara bola tzv. „Císarskokráľovská rakúsko-uhorská dvorná továreň na čokoládu bratov Stollwerckových“ postavená za 300-tisíc mariek a „štartovalo“ sa tu s výrobou známych cukríkov – mliečnych karameliek, štolveriek, ale aj marcipánu a pepermintových cukríkov. Denne sa tu zabalilo „len“ 25 kilogramov cukríkov.

Už v predvojnových rokoch sa produkcia rozšírila na 2300 ton výrobkov a viac ako 700 zamestnancov, pričom sa rozširoval aj sortiment. Okrem už spomínaných sladkostí už z továrne vychádzali do sveta aj oplátky, kandizované ovocie, čokolády a iné sladkosti. S druhou svetovou vojnou prišli na výrobné linky aj džemy či marmelády a v tom čase sa tu spracúvalo až 500 vagónov ovocia.

Až do roku 1945. Vtedy nastali ťažké časy. Továreň bola zbombardovaná, neskôr sa dostala do držania Červenej armády, nasťahovali sa do nej vojaci a nakoniec bol na základe Benešových dekrétov celý závod skonfiškovaný.

Značka Figaro uzrela svetlo sveta až v roku 1958, kedy sa s bratislavským závodom spojili Piešťany aj Trnava a v 60. rokoch sa obľúbený brand stáva súčasťou Československých čokoládovní, ktoré združovali všetky československé továrne s cukrovinkami. To najvýznamnejšie v histórii Figara, čo si určite mnohí naši rodičia pamätajú, prišlo v roku 1985. Ročná produkcia prekročila 18 000 ton výrobkov a Figaro Bratislava dosiahlo 36 % podiel na celoštátnej výrobe kakaa a 20 % podiel v tabuľkových čokoládach. Následne v roku 1992 došlo k založeniu akciovej spoločnosti Figaro a 67 % akcií získal Jacobs Suchard, ktorý značku v roku 1993 spojil s Kraft General Foods Europe.

Ani to však nie je všetko. Pôvodom americký koncern Kraft Foods sa v roku 2012 rozhodol rozdeliť na dve spoločnosti. Samotný Kraft Foods ako veľká potravinárska spoločnosť zostala pôsobiť v Severnej Amerike, zatiaľ čo na náš trh prišiel Mondelēz International. „Do nášho začiatku sme dostali obrovskú šancu. Máme k dispozícii 35 miliárd amerických dolárov a značky ako Oreo, Cadbury Dairy Milk a Milka, ktoré majú ľudia radi už celé generácie,“ uviedla v októbri 2012 podľa oficiálneho webu spoločnosti Irene Rosenfeld, predsedníčka predstavenstva a generálna riaditeľka spoločnosti.

Predseda predstavenstva Kraft Foods Slovakia Jozef Polievka vtedy pre TREND prezradil: „Mondelēz International je skvelý a jedinečný názov, ktorý vystihuje nielen to, že 80 percent predajov spoločnosti sa realizuje mimo územia Severnej Ameriky, ale zároveň výborne vystihuje veľkú myšlienku, že cukrovinky, ktoré vyrábame, môžu drobné okamihy v našich životoch zmeniť na väčšie, radostnejšie a výnimočnejšie. Preto som veľmi rád, že tento názov bude reprezentovať aj náš región.“ (pre vysvetlenie „monde“ pochádza z latinského slova „svet“ a „delēz“ je slovná hračka pre slovo „lahodný“).

Značka Figaro teda v súčasnosti funguje pod hlavičkou Mondelēz Slovakia, ktorá je súčasťou Mondelēz International. „Jej obrat v roku 2016 bol 26 miliárd amerických dolárov a je popredným svetovým výrobcom čokolády, sušienok, žuvačiek, bonbónov a rozpustných nápojov. V štyroch továrňach, dvoch obchodných jednotkách a centre zdieľaných služieb zamestnáva takmer 2,5 tisíc ľudí a obchodné zastúpenie firmy tu predáva 430 produktov pod 19 značkami.“

Peknými tržbami sa však môže pochváliť aj samotný Mondelēz Slovakia. Tie v roku 2016 predstavovali takmer 55,3 milióny eur, z čoho čistý zisk bol viac ako 125-tisíc eur. Trh s cukrovinkami je zrejme nevyspytateľný, pretože čísla z roku 2015 tržby 64,8 milióna eur a zisk -1,9 milióna eur sú podstatne odlišné.

Ak nevieš, ktoré známe značky cukroviniek by si mal pod Mondelēz Slovakia zradiť, tak je to napríklad obľúbená fialová čokoláda Milka, Horalky, Bebe, Oreo či Miňonky. Podľa informácií tovarnapredaj.sk však továreň v Bratislave naďalej zostáva špecializovaná na výrobu čokoládovej hmoty, čokoládového likéru, produkciu čokoládových špecialít, praliniek, tyčiniek a tabuľkových čokolád.

„Pre spotrebiteľov sú určené predovšetkým drobné a samostatne balené čokoládové špeciality, ktoré sú vzhľadom na veľkosť náročné na výrobu aj zabalenie. Preto vo fabrike v posledných rokoch najviac investujeme do technológií, a posilňujeme predovšetkým znalosti a technické zručnosti z oblasti balenia produktov,“ povedal minulý rok riaditeľ fabriky Figaro, Martin Hric.

via GIPHY

Podľa informácií tovarnapredaj.sk z tlačovej konferencie, ktorá prebehla minulý rok v septembri, sa zvyšovanie produkcie bratislavskej fabriky z roka na rok zvyšuje, pričom v roku 2016 pokorila v objeme produkcie svoj historický rekord. Ten v roku 2017 plánovala navýšiť ešte viac a pomôcť jej v tom malo niekoľko nových produktov z radov významných zahraničných značiek. Či sa to podpísalo na číslach z posledného roka ešte známe nie je. A aká je súčasnosť? Vo fabrike dnes pracuje viac než 400 zamestnancov a vôňa čokolády šteklí nosy okoloidúcim deň čo deň.

Najnovšie video

Najnovší podcast

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Najnovšie