Špajza: Na bezobalovej mape Slovenska pribudol nový obchodík. Vieš, kde ho nájdeš?

  • Na západnom Slovensku vznikol ďalší bezobalový obchod s názvom Špajza
  • Zuzana Knollová nám prezradila, v čom sa líši od iných a čo všetko v ňom nájdeš
36389648_1101990359953688_5669937153816133632_n
Milan Knoll
  • Na západnom Slovensku vznikol ďalší bezobalový obchod s názvom Špajza
  • Zuzana Knollová nám prezradila, v čom sa líši od iných a čo všetko v ňom nájdeš

Zuzka, odkiaľ pochádzajú bezobalové potraviny, ktoré predávate?

Pokiaľ to je možné, začíname našou krajinou (šošovica, mak, konopné semiačka, dvojzrnka, tekvicové jadierka, múky, cestoviny, čaj a podobne). Niektoré kontakty získavame až teraz, ľudia sa nám ozvú sami alebo nám ich niekto odporučí, čomu sa vždy veľmi potešíme. Napríklad pestovateľ cíceru, lieskovcov, bôbu. Naši okolití susedia sú tiež dobrí pestovatelia určitých plodín, napríklad na pšeno sú dobrí Poliaci, Česi veľa pestujú v eko kvalite (pohánku, ľan atď.).

Potom riešime vzdialenosti, aby tovar neprešiel pol planéty, pokiaľ je to možné. Nemáme ryžu z Ázie, ale z Talianska. Ale také mungo alebo goji máme z Číny, brusnice z Kanady. Tu však riešim ten aspekt, že sa to na Slovensku nepobalí do xy malých plastových obalov, ale my ľuďom nasypeme, koľko potrebujú. Pre mňa sú to začiatky, tú cestičku si musím vychodiť. Spravila som veľa chýb, ale tak to býva, keď je niečo nové.

Momentálne sa okolo odpadov  šíri  vlna odporu, vzniká čoraz viac bezobalových obchodov. Máte v pláne sa nejako odlíšiť?

Ideme svojou cestou. Náš obchod Špajza sa v niečom podobá, v niečom sa zase prirodzene odlišuje. Každý do toho vkladá „svoje“ myšlienky, nápady. Vnímame najmä spoločný plán – tvoriť menej odpadu.

Pre mňa bezobalové obchody a ľudia nie sú konkurencia, chcem sa od nich učiť, spolupracovať, vzájomne si pomáhať, motivovať sa a robiť svet lepším. Prajem im, nech sa im darí, bude to vlastne znamenať, že ľudia chcú nakupovať bezobalovo a nie je im ľahostajná dnešná situácia. Napríklad často volám s Adamom z Piešťan z obchodu Onakô, dávame si tipy, kde čo zohnať.

Ja osobne by som mala rada v obchode aj iné potraviny v skle, keďže je 100% recyklovateľné, takže sa chystáme na kečup, horčicu, kyslé uhorky, jogurt, maslo ghee či mlieko v skle. Džemy a medy už máme. Ešte by ma potešilo, keby sme vedeli sklo zálohovať a ľudia by ho vedeli vrátiť späť ako napríklad v Čechách. U nás však výrobca musí mať špeciálnu umývaciu linku, ktorá je veľmi drahá. Chcela by som mať v obchode širší sortiment, aby človek na jednom mieste vybavil podstatnú časť bežného nákupu. Ušetrí to ľuďom čas a aj ovzdušie v prípade, že by sa kvôli ďalšiemu nákupu mali presúvať ešte autom A opäť, aj v tomto bode zháňame kvalitné lokálne produkty.

Žijete aj v súkromnom živote tzv. zero waste štýlom?

Snažím sa. Veľa vecí už máme zautomatizovaných. Určite sa nemôžem odfotiť s jedným kompótovým pohárom, že je to môj odpad za posledný štvrťrok. Sme 4-členná rodina, no odpadu produkujeme podstatne menej ako kedysi a veci postupne vylepšujeme. Nie je možné zo dňa na deň prejsť na tento štýl, trvá to aj pol roka, rok postupne zavádzať zmeny.

Čo je najťažšie na tom prejsť na takýto štýl života?

Čas, okolie, rodina, systém. Treba veľa vecí plánovať, respektíve nezabudnúť doma fľašu, vrecká, tašku alebo dózičku. Napríklad ja na svoj pohárik na kávu často zabúdam. Ale tak to je, pri dvoch deťoch myslím často na iné veci… Nuž, a to najdôležitejšie, odmietnuť to čo nepotrebujeme, to je asi najťažšie. Najmä vzhľadom k okoliu.

Ako to vlastne vo vašom obchode funguje?

Najideálnejšie je, keď si k nám človek prinesie vlastné vrecúčka. Teším sa všetkým handmade veciam zo starých látok, dózam… Samozrejme, musia byť čisté, aby neboli „kontaminované“.

Čo všetko sa dá predávať bez obalu?

Strukoviny, obilniny, zrná, cestoviny, múky, orechy, semená, sušené ovocie, čaj, oleje, koreniny, čapovaná drogéria, šampóny a mydlá, ekosortiment.

Čo všetko je za otvorením takejto prevádzky?

To je asi na slohovú prácu… Založenie prevádzky je celkovo zložité, najmä takej, ktorá ponúka potraviny. Dôležitý je vhodný priestor, ktorý musí spĺňať kopu náležitostí. Predajňa so samostatným vstupom, sklad, tiež so samostatným vstupom, máme štyri umývadlá. Sme v starej budove, kde chýbalo kolaudačné rozhodnutie, čo obnášalo všetky možné revízie (hasič, kominár, revízia plynu, hromozvodu), posúdenie inšpektorátu práce, hygieny… Potom opäť žiadosť na hygienu… Takže veľký kolotoč vybavovačiek.

Ako ľudia reagujú na bezobalový spôsob predaja?

Zatiaľ sa stretávam najmä s pozitívnymi reakciami. Fakt k nám chodia samí milí ľudia. Rada s nimi prehodím zopár slov. Rozprávame sa o tom, odkiaľ k nám prichádzajú, niekedy preberieme kvalitu surovín, inokedy problematiku plastov, niekedy len recepty.

Ak si odmyslíme obaly, aké ešte váš obchod prináša benefity?

Priala by som si, aby si ľudia vzájomne odovzdávali pozitívnu energiu, dobré pocity, boli otvorení, aby sme sa tak neponáhľali, na tom musím zapracovať aj ja sama, niečo si sem-tam povedali. Ako veľkú výhodu vnímam to, že ponúkame skutočné potraviny, ktoré sú pre nás zdravé. Sú nespracované, jednoduché, výživovo hodnotné: orechy, strukoviny, semená.

Komunikujete už aj na Facebooku. Je to intuitívne, alebo máte vytvorenú nejakú stratégiu?

Nie, snažím sa riadiť srdcom. Tam je iba láska a radosť z toho, čo robíme.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá