Študenti v Prahe by mali cestovať verejnou dopravou za menej ako je cena rožka

  • Za 4 centy si dnes už nekúpiš ani rožok
  • Ak si však študentom v Prahe a netiahne ti na tridsiatku, čoskoro budeš môcť jazdiť pražskou MHD za 4 centy denne
  • Praha plánuje zaviesť ročné študentské kupóny na mestskú dopravu len za 14 euro
pexels.com
  • Za 4 centy si dnes už nekúpiš ani rožok
  • Ak si však študentom v Prahe a netiahne ti na tridsiatku, čoskoro budeš môcť jazdiť pražskou MHD za 4 centy denne
  • Praha plánuje zaviesť ročné študentské kupóny na mestskú dopravu len za 14 euro

Zníženie ceny cestovného by malo platiť pre študentov vo veku 15 až 26 rokov. V rámci neho by sa mala suma ročného cestovného znížiť z 93 eur za 10 mesiacov na symbolických 14 eur za rok. Redukcia cestovného tak spočíva v tom, že po novom by študenti platili len zhruba 15 % pôvodnej ceny.

Podľa kompetentných stojacich za návrhom by mali študenti v prvom rade študovať a nie si zarábať napríklad na nájom alebo na cestovné. Snahou je naviazať na kampaň Dopravného podniku Praha – „Nejedeš načerno?“ V rámci kampane sa dokázalo, že prevažná väčšina čiernych pasažierov pochádza práve z radov mládeže a študentov. Zároveň má ísť o jednu z variant ako znížiť počet automobilov v metropole, ktorá je nimi doslova zahltená.

Tieto opatrenia by sa mali v praxi testovať jeden rok, pokým by sa prikročilo k definitívnemu rozhodnutiu či sa zľavnené cestovanie oplatí ponechať natrvalo alebo nie. Táto zmena by mala podľa odhadov priniesť do rozpočtu výpadok až vo výške 13,5 milióna eur. Stratu by však podľa kompetentných mohol z časti kompenzovať aj zvýšený nárast záujmu o zľavnené cestovné.

A čo Bratislava?

O podobnom kroku sa v našom hlavnom meste príliš nehovorí, teda okrem obdobia pred komunálnymi voľbami. Doprava zadarmo znie na prvé počutie lákavo, avšak je otázne či by priniesla očakávané výsledky. Je celkom možné, že výška cestovného nemusí byť bariérou na používanie mestskej hromadnej dopravy.

Ľudia predsa potrebujú atraktívnu dopravu, ktorá jazdí často, rýchlo a na všetky dôležité lokality v meste. Iba tak ju budú používať. Nemá byť špinavá, neudržiavaná – takou sa nikto dobrovoľne nevydá a práve taká by zrejme bola, ak by nikto nič neplatil. Podľa Finstatu spoločnosť Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť sa v roku 2017 dostala do straty z 752 748 € na -2,005 mil. € a tržby jej narástli na 45,90 mil. €.

Znížené, či dokonca nulové poplatky vo verenej mestskej doprave súčasní cestujúci radi privítajú, ale skúsenosti z iných miest ukazujú, že vplyv na zníženie využívania áut je veľmi nízky. Hlavným účinkom je zväčša prestup cyklistov a chodcov nie šoférov na verejnú dopravu.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá