Úspešné rodinné firmy zo Slovenska: V čom sa skrýva tajomstvo ich prosperity?

  • Dnes ti predstavíme niekoľko úspešných rodinných projektov, ktoré si vybojovali stále miesto na slovenskom trhu
  • Hoci sú mnohé z nich sú tu už niekoľko desaťročí, stále dokážu držať krok s konkurenciou a vo svojom odbore vynikať
  • Tradičná slovenská výroba nesmie byť zabudnutá a mladé generácie rodín sa o to majú postarať
zdroj: Kenzel / MOY TOY
  • Dnes ti predstavíme niekoľko úspešných rodinných projektov, ktoré si vybojovali stále miesto na slovenskom trhu
  • Hoci sú mnohé z nich sú tu už niekoľko desaťročí, stále dokážu držať krok s konkurenciou a vo svojom odbore vynikať
  • Tradičná slovenská výroba nesmie byť zabudnutá a mladé generácie rodín sa o to majú postarať

Kenzel bicykle – šliapu do pedálov už 27 rokov

Bicykle značky Kenzel sa môžu popýšiť prívlastkom „100% vyrobené na Slovensku“. Ich príbeh sa začal písať v roku 1990 a za zrodom stojí rodina Kenderovcov, ktorí sa pôvodne venovali obchodu s ovocím a zeleninou. Zdravé potraviny však rýchlo vymenili za súčiastky na bicykle a zlomovým bodom sa stal rok 1995, kedy vznikol úplne prvý model bicykla značky Kenzel, o rok neskôr firma začala s výrobou vlastných komponentov.

Niekoľko riskantných krokov počas budovania biznisu Kenderovcom však prinieslo vyslúžené ovocie a dnes predajni v Hurbanove pomáha predajňa v Bratislave, rozvoz do celého sveta aj internetový predaj. Tržby firmy v roku 2016 dosiahli hodnotu takmer 460-tisíc eur.

Pre podnikajte.sk zakladateľ značky prezradil: „To v čom sa líšime od ostatných výrobcov, je naša flexibilita. Vyrábame si vlastné kolesá ako jediní na Slovensku, a rovnako tak dovážame surové rámy, ktoré neskôr striekame. Ako jediní tiež zvárame oceľové rámy. Ostatní len nakupujú jednotlivé súčiastky, ktoré skladajú.“ Ambície bicyklov Kenzel, ktorých kormidlo nedávno prebrala už druhá generácia, sú odvážne – prejsť na pásovú výrobu, kompletný výrobný proces preniesť pod jednu strechu a jedného dňa sa stať najväčšou značkou v Európe.

Knižka – Tradičné údeniny spod Tatier

Spomeň si na to, koľko svetových firiem vzniklo v garáži? Ford, Harley-Davidson, Mattel, Google, Apple, Amazon… a aj slovenská značka s prozaickejším názvom Mäsovýroba Štefan Knižka, s. r. o. Tradícia tejto rodinnej firmy siaha do roku 1919, kedy sa jej zakladateľ učil prvým krokom pri práci s mäsom v rodnom Telgárte.

Niekoľko rokov pozorovania a učenia sa u najlepších slovenských a českých majstrov vyústili do roku 1969, kedy si Štefan s manželkou Máriou otvorili svoju prvú predajňu v meste Poprad. Na severe Slovenska bolo následne otvorených niekoľko predajní, až kým v roku 1998 neprevzali vedenie vnuci zakladateľa, Rastislav a Branislav Neupauerovci.

Presne rozdelené úlohy vo výrobe a administratíve viedli ku zlomovému roku 2004, kedy značka neďaleko Popradu otvorila svoju prvú väčšiu výrobňu a s dnešnou tridsiatkou zamestnancov už dokáže pokryť dopyt slovenského trhu, no vyvážajú aj do Česka či Anglicka. Dedom vštepené tradície si značka ctí dodnes a razantne odmieta kontrakty s veľkými reťazcami. Pre TREND prezradili: „Takéto kontrakty odmietame, lebo kvalita sa nedá ustrážiť pri veľkých objemoch a ani za ceny, aké si predstavujú väčší predajcovia. My budeme radšej menší, avšak zotrváme pri tradičnej kvalite.“ Rok 2017 značka uzatvorila s tržbami vo výške 1,625 mil. €.

MOY TOY – príbeh hračiek

História značky MOY TOY siaha ešte do minulého režimu, kedy sa bývalý pedagóg a metodik ZŠ, Peter Hudák, rozhodol vytvoriť stavebnicu s edukatívnym cieľom. Všimol si slabú jemnú motoriku maloletých a svojou hračkou im chcel pomôcť. Variabilné, farebné drevené stavebnice sa začali za testovania detí autora vyrábať na východnom Slovensku. S príchodom nového režimu začiatkom 90. rokov minulého storočia sa však sen ponúkať ich do škôlok po celej krajine z dôvodu nedostatku financií rozplynul.

S opätovným vstupom na trh pomohol značke až Petrov syn Martin, ktorý sa z Harvardu vrátil v roku 2016 na Slovensko. Spojenie citlivého prístupu k biznisu, viera v silu tradičných hračiek a aj poctivá výroba z domácich surovín (bukové a dubové drevo), priniesli MOY TOY v roku 2017 tržby vo výške takmer 18 391 €.

Mäspoma – králi slovenských korenín

Hoci história značky Mäspoma siaha „len“ na začiatok 90. rokov minulého storočia, dnes dáva prácu viac ako 240 zamestnancom v 11 prevádzkach a na Slovensku patrí medzi top 50 potravinárskych spoločností. Zakladateľ Ján Kolesár spolu so svojimi potomkami vie, že štipka tej správnej koreniny môže za podarený výsledok v kuchyni a to, že svoju prácu robia dobre potvrdzujú aj tržby z roku 2017, ktoré boli 24,80 mil. €.

Aj v príbehu tohto podniku zohral významnú úlohu pád režimu. Ján Kolesár prišiel o prácu v mäsovom priemysle a musel vymyslieť, čo robiť ďalej. S priateľmi zo starej práce sa postaral o zrod nového závodu Mäspoma a neskôr získal pre obchod s koreninami aj obe svoje deti.

Dnes podnik vyváža svoje produkty do Česka, Maďarska či Rakúska, doplnkové portfólio tvoria napríklad nože či drevná štiepka a plány sú jasné – tento rok nové výskumno-vývojové stredisko pre Mäspomix spol. s r.o. (dcérska spoločnosť založená roku 2008) a ten budúci presun celej výroby Mäspomixu do Dvorov nad Žitavou, kde sa scentralizuje celá oblasť korenín a funkčných zmesí.

Hotel Partizán – prvý štvorhviezdičkový hotel v rodinnom vlastníctve na Slovensku

Dominanta útulných hotelov na Táľoch blízko Banskej Bystrice, Hotel Partizán, začal písať svoju históriu už v roku 1961 a až do roku 1992 patril pod skupinu Interhotely Ružomberok. V tomto čase ho prebrala pod svoje krídla rodina Kičová, ktorej hlava predtým získavala skúsenosti v bratislavskom luxusnom hoteli Bôrik. Počiatočnú finančnú nestabilitu vystriedal veľký záujem návštevníkov a v roku 2006 pri hoteli vyrástla nová reštaurácia Tálska Bašta a zábavné centrum Limbus. Aj nedávno v roku 2015 sa rodina Kičovcov rozhodla pre revitalizáciu priestorov a pribudlo nové SPA centrum a fitness centrum.

Pre ASB.sk Michal Kič, syn majiteľa Hotela Partizán už v roku 2014 hovoril o významnom podiele hotela na zamestnanosti v regióne: „Sme jedným z najväčších zamestnávateľov na Horehroní. Máme 90 zamestnancov a s mnohými ešte spolupracujeme na dohodu a externe. S ľuďmi, ktorí pre nás pracujú, máme priateľský vzťah a vždy im ideme príkladom.

Keď treba, aj ja si dám sako a obsluhujem či vítam hostí. Hotelový biznis je taký, keď ostatní oddychujú, my robíme, a keď sa snažíme oddychovať, naháňame hostí, aby bolo pre koho robiť.“ Aj vďaka tomuto prístupu rok 2017 hotel opúšťal s tržbami 4,756 mil. € a môže sa tak pripísať na zoznam inšpiratívne vedených rodinných biznisov na Slovensku.

Najnovšie video