V čase materskej dovolenky sa rozhodli podnikať. Piekli aj svadobnú tortu pre Adelu Vinczeovú

  • Fertucha bola malou rodinnou pekárňou, ktorú založili tri ženy na materskej dovolenke - sestry Barbora a Petra Bilčíkové s kamarátkou Luciou Čiernou
  • Po štyroch rokoch fungovania dnes otvárajú tretiu prevádzku s tradičnými koláčmi našich babičiek
  • Sú víťazmi titulu EY Začínajúci podnikateľ roka 2017
zdroj: Fertucha
  • Fertucha bola malou rodinnou pekárňou, ktorú založili tri ženy na materskej dovolenke - sestry Barbora a Petra Bilčíkové s kamarátkou Luciou Čiernou
  • Po štyroch rokoch fungovania dnes otvárajú tretiu prevádzku s tradičnými koláčmi našich babičiek
  • Sú víťazmi titulu EY Začínajúci podnikateľ roka 2017

Kde ste nabrali inšpiráciu?

Založili sme firmu počas materskej dovolenky v auguste 2014. Nechceli sme sa vrátiť do našich pôvodných zamestnaní, čo bola reklamná brandža. Keďže pečenie bolo naším hobby a vášňou, tak sme sa rozhodli, že to skúsime a začneme v malom. Bolo to ešte v starom Freshmarkete. Postupne sa biznis rozrástol a v novembri 2017 sme otvorili druhú našu prevádzku na Košickej. Celú spoločnosť sme zakladali spolu. S Bibou sme piekli vzadu, Peťka mala na starosti zákazníkov.

Menil sa váš koncept v priebehu rokov?

Koncept stojí na jednoduchej myšlienke – chceme predávať a piecť na jednom mieste. Nie je to o tom, že výroba prebieha v inom mieste a potom sa autom prevážajú koláče dve hodiny. Čerstvé sa vytiahnu z rúry a môžu sa predávať. Preto sme aj hľadali priestory, ktoré by niečo takéto umožňovali. Urobili sme veľkú presklenú priečku, ktorá oddeľuje proces výroby od predajne. Bola to vlastne pôvodná myšlienka. Celý biznis sme postavili na kvalite a čerstvosti.

Ľudia sa pýtajú, aké tuky používame, z čoho je zložený koláč, aké cukry používame. Recepty sme pozbierali od našich starých mám. Upravili sme ich podľa požiadaviek našich zákazníkov, ktorí prichádzali s rôznymi alergiami a intoleranciami. Takže dnes už pečieme bezlepkové, bezlaktózové koláče alebo koláče s kokosovým cukrom.

Ste spokojní s týmito priestormi?

Áno, sme. Dlho sme hľadali druhú prevádzku. Nestíhali sme výrobou v jednej prevádzke. Dodávame totiž koláče aj do rôznych kaviarní a reštaurácií. Máme radi túto lokalitu. Zvažovali sme ísť do shopping centra, no nevedeli sme si tam sami seba predstaviť.

Splnila vízia vaše predstavy?

Ďaleko nad očakávania, áno. Keď sme začínali, aj náklady boli nízke. Nepočítali sme ani s väčšími ziskami. Teraz sa zdá, že toto je druhá prevádzka, no otvárali sme ako keby tretiu prevádzku v novom Freshmarkete ( pozn. redakcie – zatvorenie starej prevádzky vo Freshmarkete a otvorenie novej). Fakt sme nečakali, že o 4 roky si budeme preberať cenu za začínajúceho podnikateľa roka. Verili sme koláčom, ktoré sme predávali, lebo nám chutia a potom sme už len dúfali, že budú chutiť aj druhým ľuďom.

Čomu pripisujete úspech, že ste vyhrali začínajúceho podnikateľa roka?

Nevieme. Do súťaže nás nominovala jedna zákazníčka. S prihlásením sme však museli súhlasiť. Veľmi sme to zvažovali. Bolo tam „kopu“ iných veľkých hráčov. :)

No súťaž ste vyhrali.

Je veľa začínajúcich podnikateľov, ktorí by si zaslúžili cenu rovnako ako my. Možno ich len nik neprihlásil. Snažíme sa mať priateľský kontakt so zákazníkmi, s mnohými máme vymenené kontakty. Zákazníci k nám chodia stále, aj keď sme sa na polroka odmlčali (rekonštrukcia Freshamarketu).

Takže ste nepiekli vôbec?

Piekli, raz do týždňa sme sa ukázali v Starej tržnici. Inak sme stále dodávali do kaviarní a robili na objednávky. Potrebovali sme prežiť. Aj keď je pravdou, že to nie je vždy len o číslach.

S akými investíciami ste začínali?

Úvodná investícia bola 20 000 eur do technológii a do úprav priestorov. Náklady sme sa snažili minimalizovať.

Firmu ste založili vy tri, zo začiatku ste si asi prešli všetkými funkciami vo firme.

Áno, robili sme všetko. Upratovali sme, šúpali mrkvu, piekli, predávali. :) Teraz už máme 20 ľudí. No my tri sme tu stále každý deň. Striedame sa na prevádzkach, nemôžeme to pustiť. Nerobíme to však preto, že by sme tým dievčatám neverili, práve naopak. Prídeme do predajne a spýtame sa, s čím potrebujú pomôcť. Sme tam ako výpomoc a druhá vec je tá, že predsa na to dohliadame, aby sa ľudia správali k zákazníkom tak, ako sa má. Ten majiteľ je potrebný v prevádzke. A my nechceme stratiť kontakt so zákazníkom.

Tržby sa vám zvýšili o 60 %, ak porovnáme roky 2016 a 2017. Kam ste zarobené prostriedky investovali?

Do novej prevádzky na Košickej ulici. Priestory potrebovali zásadnú prerábku vnútorného vybavenia ako sú napríklad siete. Sme náročné na dizajn a celkový vizuál priestorov. Obrovské náklady idú do výrobnej technológie.

Kedy otvárate novú prevádzku v Slnečniciach?

Na jar.

Prečo ste si vybrali priestor v Slnečniciach?

Otvárame spoločný projekt s Kafehaus Barzzuz – pražiarňou kávy – budú to dve značky pod jednou strechou. Odoberáme od nich kávu od začiatku nášho fungovania. Spolupráca sa nám doteraz osvedčila. Káva je viac mainstreamová, viac pražená a ľudia ju majú veľmi radi. Celý koncept bude robený v podobe Freshmarketu, teda formou tržnice. Koláče tam budeme len predávať, výrobu tam nechystáme. Z Kafehaus Barzzuz máme veľa spoločných zákazníkov, tak si myslíme, že by to mohlo fungovať.

Aké máte plány na tento rok?

Zastabilizovať všetky tri prevádzky, to znamená dbať na rovnaké chute koláčov vo všetkých prevádzkach, doriešiť logistiku rozvážania a dosiahnuť stav, kedy budú všetky prevádzky schopné zarábať sami na seba. A budeme rady, ak budeme mať čas aj na seba a svoje rodiny. :)

Na začiatku sme si povedali, že je dôležité, aby koláče stále chutili rovnako – odkedy sme ich piekli my až po dnešok. Rozbehli sme novú spoluprácu s Krajom (nová značka kvalitných potravín). Dodávame im produkty na dennej báze.

Koľko toho denne vyrobíte?

Veľa, spotrebujeme možno 400 vajec denne. Robíme aj na objednávky, ktoré nám stále pribúdajú.

Pre koho?

Gro našich klientov sú bežní koncoví spotrebitelia ktorým ide skôr o kvalitu, vedia oceniť dobrý koláč a zaujímajú sa o to čo jedia. Tiež však veľa pečieme pre kaviarne a prevádzky v rámci Bratislavy a blízkeho okolia.

Čím sa odlišujete od konkurencie?

Pečieme a predávame na jednom mieste, to bolo aj počiatočnou víziou. Zákazníkovi sa snažíme vždy vyjsť v ústrety. Snažíme sa vždy splniť požiadavky zákazníka na základe už spomínaných intolerancií. Na trhu chýbali koláče, ktoré sa robili podľa receptov našich babičiek, a ktoré boli vyrábané z pravého masla, teda bez použitia margarínov. Jednoducho ste vedeli, čo jete. Takže je to kombinácia všetkých týchto vecí.

Ktoré koláče majú zákazníci najradšej?

Obľúbená je maková torta z makovej múky, drží sa stále na popredných priečkach. Z tých tradičných je to jablkové pyté, ríbezľový koláč so snehom. Rebríček dobieha aj čokoládová torta, ktorá je nová v porovnaní s ostatnými. A samozrejme, veľmi obľúbenými sú moravské koláče. Snažíme sa piecť podľa sezóny. Keď je leto, robíme marhuľové koláče, keď je zima robíme tvarohové, makové, orechové, lekvárové. Sezóna je tá, ktorá prináša v sortimente pestrosť. Cheesecaky robíme už v desiatich rôznych variantách.

Vznikli veľmi milé situácie, pamätáme si zákazníkov a aj často vieme, na ktorý koláč presne prišli.

Ako dlho ste denne na začiatku pracovali?

Mali sme otvorené v stredu, štvrtok, piatok, sobotu. V utorok sme si došli predpiecť korpusy. Bolo to najmä kvôli našim deťom. Využili sme tie najsilnejšie dni v starom Freshmarkete. Piekli sme od 6.00 hodiny ráno a mali sme otvorené od 8.00 hodiny do 19.00 večer.

Pracovali ste teda viac ako 12 hodín denne.

Poniektoré dni áno, neboli sme tam všetky tri od rána do večera. Striedali sme sa. Teraz je to náročnejšie, vtedy sme ešte nemali nastarosti tri prevádzky.

Vianoce, čas zimný už sa blíži, čas zhonu, sviečok, rodiny, Ježiška, kapra, darčekov a KOLÁČOV😍😍😍🎅🍰🏘⛄🎁 Ak si chceš vychutnať #fertucha aj v Štedrý deň tak od DNES si môžete objednať túto milú vianočnú pol-kilovú krabičku plnú chutných koláčikov. Obsahuje: 3 druhy ZO ŠPALDOVEJ MÚKY – Ischgelske tortičky – chutné koláčiky s orechovou plnkou, kvapka rumu, poliate čokoládou a zdobené pistáciami – Linecké krúžky – klasické lepenky s kyselkavým ríbezlovým džemom – Vanilkové rožteky – krehké, maslové, s pravou vanilkou, rozplývajúce sa na jazyku 3 druhy BEZLEPKOVÉ – Florentínky – mandlové lupienky s brusnicami a pomarančovou kôrou spojené karamelom – Orechové tyčinky – štavnaté tyčinky z vlašských orechov s bielkovou citrónovou polevou – Čokoládové popraskané koláčiky – obaľované v mandlovej múke, s kvalitnou horkou čokoládou, chrumkave z vonka a vláčne vo vnútri Objednajte si co najskor cez FB, telefonicky na 0901 727 888 alebo osobne na prevadzkach FreshMarket a Košičká 46. Vyzdvihnut sa budu dať krabičky od 18. 12. do 23. 12. Cena krabičky: 19,90 Euro (za 1/2 kg kolačikov).

Príspevok, ktorý zdieľa Fertucha (@fertucha.pekaren),

Aké komunikačné kanály využívate?

Facebook. Finalizujeme aj webovú stránku. No najväčšou reklamou sú pre nás referencie.

Piekli ste aj pre celebrity?

V starom Freshmarkete k nám chodila veľmi často Mária Čírová, všetci z Inkognita vrátane Vlada Voštinára. Chodí k nám aj veľa hercov, napríklad Roman Pomajbo k nám chodil od začiatku. Najväčšiu dôveru do nás vložila Adela Vinzceová, piekli sme jej na svadbu.

Kde sa vidíte o 5 rokov?

To je dlhá doba. Celé sa to rýchlo naštartovalo. Nepočítali sme s tým, že to pôjde tak dobre.

Čo je dôležité v tomto biznise?

Vraví sa: „Aby nezabudol vôl, že teľaťom bol.“ Aby sme stále vedeli za tými našimi ľuďmi prísť a pomôcť im. A z ľudského hľadiska, aby sa nezabudlo, prečo Fertucha vôbec vznikla. Pristupujeme k ľuďom s veľkou pokorou. A dôležitá je tiež vytrvalosť a veriť si. Niekto môže piecť rád, no je rozdiel piecť každý deň ako len pre radosť.