V slovenských obchodoch má vďaka novej výzve pribudnúť oveľa viac lokálnych výrobkov

  • V porovnaní so zahraničím nájdeme v našich obchodoch len smiešny podiel lokálnych výrobkov
  • Nová výzva agrorezortu by rada situáciu zmenila aj vďaka injekcii 50 miliónov eur
  • Tie by mali napomôcť slovenským farmárom dôstojne podnikať
bom
farmahiadlovsky.sk/pixabay
  • V porovnaní so zahraničím nájdeme v našich obchodoch len smiešny podiel lokálnych výrobkov
  • Nová výzva agrorezortu by rada situáciu zmenila aj vďaka injekcii 50 miliónov eur
  • Tie by mali napomôcť slovenským farmárom dôstojne podnikať

Po úspechu projektu „Chcem dodávať,“ ktorý bol zameraný na dodávky lokálnych potravín do 50 km od obchodných reťazcov, prichádza zo strany agrorezortu ďalšia novinka. Ide o krok, vďaka ktorému by sme mali v obchodoch vidieť čoraz viac slovenských výrobkov. Naši poľnohospodári, ktorí produkujú lokálne výrobky môžu od agrorezortu po novom dostať spolu 50 miliónov eur.

V rámci výzvy Ministerstva pôdohospodárstva je možné žiadať o financie na rôzne ciele. Ide napríklad o zvýšenie skladovacích kapacít, zlepšenie kvality a úrodnosti pôdy, rozšírenie vlastnej výroby, zavedenie nových technológií a zároveň príspevok k zníženiu záťaže na životné prostredie. Výzva však umožňuje aj diverzifikovanie činnosti podniku na nové výrobky.

„Podporujeme spoluprácu v potravinovo-dodávateľskom reťazci na Slovensku. Touto výzvou chceme posilniť odvetvia živočíšnej a rastlinnej výroby, ktoré si vyžadujú ďalší rozvoj. Spoluprácou docielia prvovýrobcovia a spracovatelia efektívnejší zásobovací reťazec. Prispeje to k zvýšeniu dostupnosti kvalitných slovenských potravín pre našich slovenských spotrebiteľov.“ uviedla podpredsedníčka vlády a ministerka Gabriela Matečná.

Novou výzvou sa má docieliť najmä poľnohospodársky rozvoj v menej rozvinutých regiónoch. Na podporu regiónov okrem Bratislavského kraja je vyčlenených 42 miliónov eur a pre samotný Bratislavský kraj takmer 8 miliónov.

Výzva je orientovaná na rozvoj krátkych dodávateľských reťazcov a rozvoj miestneho trhu. Krátky dodávateľský reťazec je taký, ktorého súčasťou nie je viac než jeden sprostredkovateľ medzi poľnohospodárom a spotrebiteľom. Sprostredkovateľom môže byť napríklad reštaurácia, školská jedáleň, hotel, nemocnica, závodná kuchyňa, obchod či veľkoobchod. Miestny trh je v tomto prípade vymedzený ako okruh 100 km od miesta pôvodu výrobku.

Agrorezort prišiel s výzvou, ako sa hovorí, v hodine dvanástej. Na podporu lokálnej produkcie bolo neskoro už včera. Predsa len naši farmári či už tí, ktorí produkujú mliečne výrobky, zeleninu alebo ovocie, to s naším systémom naozaj nemajú ľahké. Je zjavné, že farmári sú stratoví kvôli súčasnej obchodnej politike. Jedná sa priam o mizériu, nakoľko v minulosti dostávali napríklad za liter mlieka približne 40 centov a dnes je to podľa portálu mykysuce.sme.sk už len 0,24 €. Pri takýchto cenách často nie sú farmári schopní ani nakúpiť krmivo, nie to ešte prosperovať.

Príkladom nám ako vždy môže ísť zahraničie. Kým u nás je v priemere 40 % produktov na pultoch domácich, v západoeurópskych krajinách, ako sú Rakúsko, Nemecko či Francúzsko, dosahuje tento podiel dvojnásobok, informoval o tom portál hnonline.sk na základe prieskumu, ktorý realizovaný agentúrou GfK.

V rámci maloobchodu má jednoznačne najviac vystavení slovenských výrobkov v absolútnom počte spoločnosť Kaufland, v ktorej priemerný absolútny počet vystavení slovenských produktov je 5508, čo je viac ako dvojnásobok slovenského priemeru. Tento počet kontinuálne rastie od roku 2016 a len dokazuje snahu reťazca podporiť slovenských dodávateľov.

Veríme, že tento trend bude viditeľný v čoraz viac obchodoch po celom Slovensku. V súčasnosti nám však nezostáva nič, len dúfať a zároveň neustále vyžadovať (aj od samotných reťazcov) výrobky, ktoré neprecestovali pól planéty, ale rastú nám takpovediac pod nosom. 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá