Logo či názov má neopísateľnú hodnotu, a preto potrebuje ochrannú známku. Slovenský startup pomáha firmám s jej získaním

  • Identita je pre firmy veľmi dôležitá, značka predstavuje až 20 % jej hodnoty
  • Logá a názvy sú vystavené možným pokusom o krádež a kopírovanie
  • Ochranná známka chráni firmy pred zneužitím ich vlastníctva
trama_ilustrak
Trama
  • Identita je pre firmy veľmi dôležitá, značka predstavuje až 20 % jej hodnoty
  • Logá a názvy sú vystavené možným pokusom o krádež a kopírovanie
  • Ochranná známka chráni firmy pred zneužitím ich vlastníctva

Logo či názov firmy môže byť unikátnym prvkom, ktorý firmu odlíši a urobí ju populárnou. Je to prvý kontakt ľudí s celkovou identitou spoločnosti a veľa o nej prezrádza. Ak sú zákazníci k značke lojálni, kupujú si jej služby a produkty. Táto výhoda však platí len dovtedy, kým niekto značku neskopíruje.

Najznámejšie značky sveta vedia, čo robia

Logo je to, čo ľudia vidia ako prvé a keď si ho zapamätajú, firma má sčasti vyhraté. Z analýzy The Economist vyplýva, že približne 20 % hodnoty firmy je tvorených práve hodnotou ich značky. Tá umožňuje odlíšiť produkty a služby od konkurencie. Navyše, len kvôli značke sú ľudia ochotní za služby a produkty si priplatiť, a to až o 12 %.

zdroj: Trama

Medzi najpopulárnejšie logá patria Apple, Nike, Mercedes-Benz či Adidas a na vrchole s globálnou rozpoznateľnosťou, až neuveriteľných 90 %, je Coca-Cola.

Všetky tieto a mnohé ďalšie svetovo známe logá si ľudia dokážu vybaviť behom sekundy. A to je presne to, čo firmy potrebujú. Pretože ak ľudia niečo poznajú, ľahšie robia aj nákupné rozhodnutia práve v prospech im známej značky.

Tento benefit by si spoločnosti mali chrániť, lebo skôr či neskôr sa nájde niekto, kto bude chcieť ich logo sfalšovať. Populárnymi falšovateľmi známych log sú napríklad čínske obchody, ktoré radi „adaptujú“ svetové značky. 

zdroj: Business Insider

Aby však bola hodnota značky chránená, potrebuje byť najprv zaregistrovaná. Bez ochrannej známky nikomu nič nebráni v tom, aby logo či názov skopíroval a privlastnil si teda aj časť hodnoty loga či názvu. Registrácie ochrannej známky odrádza napodobiteľov, keďže prichádza hrozba súdnych sporov. Keď je značka chránená a je veľmi známa, jej krádež môže napodobiteľa stáť aj milióny.

Prieskum spoločnosti CompuMark ukazuje, že až vyše 85 % veľkých firiem sa stretlo s falšovaním, pričom majitelia značiek sa veľakrát spamätajú až v momente, keď uvidia prvú skopírovanú verziu.

Ochrane značiek sa rozhodol venovať aj nový slovenský startup

Trama pomáha firmám chrániť ich identitu. Startup vznikol len minulý rok, no napriek tomu nazbieral už dostatok klientov, medzi ktorými sú aj známe značky vrátane obľúbeného GymBeam.

V prvom štvrťroku 2021 sa im podarilo zaregistrovať pre klientov 289 ochranných známok, a tým sa zaradili medzi 10 najväčších poskytovateľov týchto služieb v Európe.

Za ich úspechom stojí hlavne kombinácia skúsených patentových právnikov a technologických riešení – jedným z kľúčových prvkov startupu Trama je dobre prepracovaná vlastná automatizácia. „Naším cieľom je uľahčiť tento veľakrát komplikovaný proces natoľko, aby mohli všetky firmy efektívne chrániť svoju značku a duševné vlastníctvo,“ hovorí Igor Demčák, zakladateľ spoločnosti Trama.

zdroj: Trama - Ochrániť sa dá názov alebo logo firmy.

Igor Demčák sa ochrane duševného vlastníctva venuje už niekoľko rokov: „Ako patentový právnik v tradičnej advokátskej kancelárii som videl nedostatky dostupných riešení, čo ma inšpirovalo priniesť pozitívnu zmenu.“

Na Slovensku je chránených len málo značiek

V priemere na Slovensku pripadá jedna registrovaná ochranná známka na vyše 1 600 ľudí, pričom napríklad v Českej republike je tento pomer dvojnásobný a vo Veľkej Británii dokonca trojnásobný. Každý deň pribudne na svete okolo 10 000 žiadostí o nové registrácie.

Trama si zaumienila, že pomôže zvyšovať povedomie o potrebe ochrany značky a umožní registráciu tak jednoducho, rýchlo a cenovo dostupne, že každá firma bude môcť efektívne chrániť svoju značku.

Firmy, ktoré si podávajú prihlášky na ochranné známky svojpomocne, majú v priemere menšiu šancu ju aj získať. Úspešnosť Tramy je zatiaľ 100 %.

Ochranná známka môže firmám otvoriť aj nové príležitosti na biznis – napríklad online retail gigant Amazon vyžaduje registrovanú ochrannú známku od každého predajcu.

Registrácia ochrannej známky podlieha istým pravidlám

Aby mohla byť registrovaná, značka musí spĺňať viacero kritérií, preto je kontrola registrovateľnosti jedným z kľúčových krokov celého procesu získania ochrannej známky.

Prvým posudzovaným kritériom je odlišovacia schopnosť, pričom všeobecné názvy nie je možné registrovať – napríklad názov pizzeria Neapol, ktorých len na Slovensku vieme nájsť niekoľko desiatok.

Druhým kritériom na úspešnú registráciu ochrannej známky je jedinečnosť značky, ktorá sa posudzuje v porovnaní s už zaregistrovanými ochrannými známkami – práve pri tomto kroku pomáhajú technológie. „Vyvinuli sme špeciálny AI nástroj, ktorý má pomôcť našim právnym expertom rýchlejšie a presnejšie overovať ochranné známky,“ vysvetľuje Demčák.

Interný tím Tramy zabezpečuje ochranu značky v 9-tich regiónoch vrátane EÚ, Švajčiarska, USA, či Austrálie. Vďaka sieti partnerov však vedia vybaviť ochranu aj v iných kútoch sveta. Zároveň ponúka Trama aj monitoring ochranných známok pre firmy, ktoré už registrované značky majú.

Zároveň poskytuje firma komplexnú analýzu registrovateľnosti značky, ktorú klienti dostanú na rozdiel od konkurenčných spoločností zadarmo a do 24 hodín od poslania žiadosti.

Trama vznikla v spolupráci s úspešným Vacuumlabs s IT špecialistami a pobočkami po celom svete a so spoločnosťou Sparring, ktorá sa zameriava na právne poradenstvo pre rýchlo rastúce technologické firmy.

Vďaka tejto kombinácii majú prístup k jedinečnému technickému a odbornému talentu a ich ambície siahajú mimo hranice Slovenska: „Naším cieľom je stať sa preferovaným poskytovateľom služieb na ochranu značky na globálnej úrovni.“ V najbližších mesiacoch až rokoch preto očakávajú rýchly rast a expanziu, ideálne do celého sveta.

Zdroje: Financesonline, Businessinsider

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech