Lucia Laciaková založila najúspešnejšiu handmade značku na Slovensku, ktorá má na konte tisíce predaných výrobkov

  • Lucia pochádza z Rožňavy, svoje študentské časy prežila v Košiciach, odkiaľ sa vrátila späť do rodného mesta. Jej cieľom bolo naplno sa venovať učiteľstvu na základnej škole. Plány sa však s príchodom jej značky LucLac zmenili.
lucia
facebook.com/luclac
  • Lucia pochádza z Rožňavy, svoje študentské časy prežila v Košiciach, odkiaľ sa vrátila späť do rodného mesta. Jej cieľom bolo naplno sa venovať učiteľstvu na základnej škole. Plány sa však s príchodom jej značky LucLac zmenili.

Lucia v jej začiatkoch nemala ambíciu si vôbec nejakú značku zakladať. Jej prvotným zámerom bolo, nestrácať čas na materskej a radšej si niečo privyrobiť. Rozhodla sa preto ísť cestou handmade, keďže už od malička vytvárala rôzne druhy výrobkov. Netrvalo dlho, založila si účet na remeselníckom portáli sashe.sk, kde začala ponúkať jedinečné produkty, ktorých do dnešného dňa predala tisíce.

„Vtedy som si čo i len nedokázala  predstaviť, že raz z toho môže byť niečo viac, než len spôsob na privyrobenie si popri materskej dovolenke. A potom to už išlo nejako samo. Krok po kroku. Prirodzene a s veľkou radosťou,“ povedala pre Startitup.sk.

Značka LucLac má už na prvý pohľad nezameniteľný rukopis, ktorý si obľúbilo už mnoho Slovákov. Silnými stránkami dnes už prosperujúcej slovenskej značky je určite aj originalita.

„LucLac je unikátna preto, lebo je časťou mňa. Mojím vyjadrením sa. Mojím vnímaním sveta, tvorby, je premietnutím všetkého, čo prežívam, čo vidím a vnímam do samotnej tvorby. Je zhmotnením obsahu môjho vnútorného sveta, do konkrétnej podoby značky LucLac a jej produktov. Vlastne som to obsiahla aj do motta našej značky, ktoré by to celé malo vystihovať. „Naše veci Vás jedinečnými neurobia. Iba Vám pripomenú, že Vy už jedineční ste.“ Tak snáď v tomto.“

Proces výroby je v dielni LucLac podľa Luciiných slov veľmi neplánovaný, neriadený a nesystémový. Niekedy je to nevýhoda inokedy zase veľké plus.

„Snažím sa robiť svoju prácu pocitovo, lebo po rokoch som sa utvrdila v tom, že ak niečo robím nasilu, alebo idem na to logicky, prípadne sa snažím držať krok s trendami a trhom, cítiť to. Vidieť to a konečný výsledok ako aj pocit z neho, nie je pre mňa uspokojivý.“

Dnes už je dopyt po výrobkoch LucLac taký veľký, že Lucia by to všetko sama zvládala len ťažko. Aj keď ručne maľované odevy sú výlučne v Luciinej réžii, ako aj kreslené obrázky, ktoré putujú na tričká, ich výrobu a distribúcia  necháva na svoj tím.

„Už dávno LucLac nie je len o mne. Už sme to my. Celý tím. Aj keď mierne nesystémový, no veselý a myslím, že spokojný.Fungujeme skôr rodinne než profesionálne. A hoci ma varovali, že toto do práce nepatrí, mne je myšlienka číro profesionálnych pracovných vzťahov úplne cudzia.“

Keď je práca koníčkom

Lucia je skvelým príkladom toho, že uživiť sa dá aj svojím koníčkom. Mladej Slovenke sa to už darí 8. rok. „Ja nie som človek, ktorý by našiel šťastie a spokojnosť v práci, ktorej pravidlá nemôžem meniť a určuje ich niekto iný. A už vôbec nie v práci, ktorá nie je tvorivá a kde sa pracuje presne od – do. To nevymysleli pre mňa.“

Mať prácu plnú slobody si však žiada aj svoju daň. Lucia za najťažšie na svojej práci považuje neistotu a zodpovednosť. Ako však sama tvrdí, tie idú ruka v ruke so slobodou a všetkými benefitmi, ktoré jej to prináša.

V tejto práci aj voľno stojí peniaze, no Lucia považuje pocit slobody za nezaplatiteľný. „Byť zamestnancom znamená maž predovšetkým zodpovednosť sám za seba a svoje výkony. Mať firmu, to je zodpovednosť nielen za seba, ale aj za svoje produkty, za ľudí, ktorí na nich pracujú, za všetky rozhodnutia, ktoré dennodenne robíte, za spokojnosť našich zákazníkov. Za čas a jeho každodenné využitie či premrhanie.“

Čo sú podľa teba najdôležitejšie faktory úspechu, pri vedení biznisu založenom na handmade výrobkoch?

„Možno to bude znieť ako klišé, ale myslím si, že vášeň. Túžba robiť niečo, čo od srdca milujete. Ono to potom v konečnom produkte cítiť aj vidieť. A je to prenosné. Na ľudí, ktorí si Vaše výrobky kúpia. Na trhu je dnes množstvo vecí, viete zohnať čokoľvek. Handmade značky nestavajú na brutálne premyslenom marketingu, ktorý má presvedčiť ľudí, aby si kúpili práve ich produkt.

V handmade svete predávate kus seba. Idete doslova s kožou na trh. A za tým produktom stojí konkrétna osoba, človek z mäsa a kostí zo všetkým, čo k nemu patrí – jeho talent, sny, túžby, ale aj strachy a neistoty. Handmade je o človečine. A keď sa citlivo spojí so zdravou dávkou prezentácie a marketingu, so štipkou profesionality a umu, myslím, že to môže fungovať. Recept však na to nemám, niekedy mi napadne, či len nemám skrátka „šťastie“

Produkty z dielne LucLac nájdeš TU.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK