Lucia Veselská: Podnikateľka Slovenska 2017 štartuje v novom šate

  • Súťaž Podnikateľka Slovenska pomaly končí druhú dekádu. Už začiatkom januára sa dozvieme mená víťaziek 18. ročníka. Znovu sa môžeme inšpirovať zaujímavými príbehmi a myšlienkami dám, ktoré sa nebáli riskovať, aby si splnili vlastné sny. O novinkách a samotnej existencii súťaže, ktorá sa obliekla do nového šatu, sme sa pozhovárali s riaditeľkou súťaže Luciou Veselskou.
22291504_10155023101805954_5904278336492631099_o
Podnikateľka Slovenska
  • Súťaž Podnikateľka Slovenska pomaly končí druhú dekádu. Už začiatkom januára sa dozvieme mená víťaziek 18. ročníka. Znovu sa môžeme inšpirovať zaujímavými príbehmi a myšlienkami dám, ktoré sa nebáli riskovať, aby si splnili vlastné sny. O novinkách a samotnej existencii súťaže, ktorá sa obliekla do nového šatu, sme sa pozhovárali s riaditeľkou súťaže Luciou Veselskou.

Súťaž Podnikateľka Slovenska vstupuje už do 18. ročníka, prvý raz pod záštitou SBA (Slovak Business Agency). Aké novinky v súťaži môžeme očakávať tento rok?

Tak ako každý projekt, aj Podnikateľka Slovenska prešla prirodzeným vývojom a rešpektovala požiadavky doby. Osemnásť rokov súťaže už značí dospelosť a preto sme sa rozhodli pre výrazný posun. Aktuálny ročník v sebe snúbi to najlepšie z predošlých rokov. Vytvorili sme aj nový dizajn. Nastavili sme kvalitnejšiu komunikáciu s verejnosťou, médiami a aj v rámci samotnej súťaže je tu niekoľko noviniek. Napríklad inovované kategórie. Momentálne máme vypísané štyri: Začínajúca podnikateľka, Výnimočná podnikateľka, Inovatívna podnikateľkaÚspešná živnostníčka. Prvý raz budeme udeľovať aj špeciálne ocenenia, Cenu za moderný inovatívny prístup, Cenu za podporu a rozvoj podnikania žien na Slovensku, Cenu za inšpiratívny príbeh a Cenu Nadácie TV JOJ. A to nie je všetko.

Zobraziť celú galériu (12)
zdroj: Podnikateľka Slovenska

Premiérovo je porota verejná a zložená z odborníkov z podnikateľského a mediálneho prostredia. Nadviazali sme aj spoluprácu s vysokými školami, napr. sošky pre víťazky nám kreujú študenti Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Úplne novým prvkom je hlasovanie verejnosti o víťazkách v jednotlivých kategóriách ako aj o celkovej víťazke Podnikateľky Slovenska 2017. Stane sa ňou tá dáma, ktorá nazbiera súhrnne najviac hlasov. Nesmiem zabudnúť na množstvo podporných aktivít pre podnikateľky. Mená najúspešnejších podnikateliek sa dozviete na slávnostnom galavečeri 10. januára 2018 v Stĺpovej sieni Slovenskej filharmónie v budove Reduty v Bratislave. Súčasťou večera bude aj vyhlásenie hlavnej ceny – Podnikateľka Slovenska 2017.

Zobraziť celú galériu (12)
zdroj: Podnikateľka Slovenska

Ešte stále počúvame, že v biznise máme extrémne málo žien vo vedúcich pozíciách. Ako to vnímate vy? Pribúda podnikavých žien?

Podľa štatistík tvoria ženy 52-percent populácie. Doteraz ich podnikalo menej, no ich počet v posledných rokoch rastie. A mnohé ženy to dopracovali aj na vedúce pozície.

Čo ženy brzdí vrhnúť sa do biznisu?

Na to je ťažká jednoznačná odpoveď. Okolie ženy väčšinou tlačí držať sa starej dogmy, že žena sa má starať o rodinu a nie podnikať. Na druhej strane, často ženy aj bojujú vnútorne, či sa pustiť do podnikania alebo vsadiť na istoty.

Jedným z častých argumentov je ten, že ženy uprednostňujú “lightové” alebo typicky ženské odvetvia. Čo si o tom myslíte? 

Ženy si podľa svojho životného štýlu vyberajú oblasti či rôzne druhy podnikania. Ženy – podnikateľky už dnes nájdeme v každom odvetví podnikania. Žiadne z nich už nemôžeme považovať za čisto „mužské“.

Zobraziť celú galériu (12)
zdroj: Podnikateľka Slovenska

Začiatočníčky v rannom štádiu či tie, ktoré podnikajú v menšom, siahajú skôr po živnosti, aby si tak otestovali svoje podnikateľské schopnosti. Práve pre ne je v rámci súťaže Podnikateľka Slovenska tento rok vytvorená kategória Úspešná živnostníčka. Skúsenejšie dámy si zakladajú alebo plynulo prechádzajú do obchodných spoločnosti, ktoré si vyžadujú zložitejšiu administratívu, avšak prinášajú aj mnoho benefitov. Pre dámy, ktoré takto podnikajú menej ako tri roky, sme vytvorili kategóriu Začínajúca podnikateľka.

Niektoré ženy – biznismenky ostávajú pri podnikaní verné tradíciám, iné stavajú na nových technológiách a hľadajú inovácie pre zlepšenie svojho biznisu. Vidno to napríklad aj v IT sfére, kde už muži dávno nemajú výsadné postavenie. Takéto „pokrokové“  obchodníčky môžu zabojovať o prvenstvo v kategórii Inovatívna podnikateľka. A všetky tie, ktorým sa za posledné tri roky podaril markantný ekonomický či iný podnikateľský úspech, majú možnosť skúsiť šťastie v kategórii Výnimočná podnikateľka.

Genderovú nerovnováhu v biznise odráža aj fakt, že máme zvlášť ženské podnikateľské súťaže. Prečo podľa vás treba oceňovať ženy zvlášť a prečo ich vôbec treba motivovať do podnikania?

Podnikateľka Slovenska je súťaž podnikavých žien. Existuje už 18 rokov. Chceme zachovať tradíciu. Ženy by však dnes už určite obstáli aj v súťaži medzi mužmi. Určite sú už konkurencieschopné.

Chceme ich motivovať, aby si verili. A je to dôležité aj preto, aby mohli podnikať ako ktokoľvek iný.

Zobraziť celú galériu (12)
zdroj: Podnikateľka Slovenska

Medzi minuloročnými víťazkami sa objavili napríklad Julianna Hložek Grmanová z OxySlovakia, Želmíra Komorechová z Kompavy či Marianna Slivková z Ledeco Solutions. Aké faktory im priniesli víťazstvo, čím zaujali?

Tu by som odpovedala slovami práve Marianny Slivkovej: „Zmenilo mi to život. K lepšiemu.“ Medializácia po tom, čo sa dočkala prestížneho ocenenia, jej – ako tvrdí – pomohla vo viacerých sférach. Zmenil sa jej aj firemný život. Meno ich spoločnosti sa medzi partnermi vo veľkom rozbehlo. Poriadne to zdvihlo hodnotu firmy. Navyše, sa posunula ďalej aj v prezentácii. Svietidiel aj seba samej. Konkurenčne je dnes na vyššej úrovni. A ja pevne verím, že toto čaká každú úspešnú podnikateľku.

Aké hodnoty by mala predstavovať nositeľka ocenenia Podnikateľka Slovenska?

Zdravo sebavedomá, so zmyslom pre povinnosť a šarmantná v každej situácii

Čo víťazky súťaže získajú?

Podpora z externého prostredia a pocit spolupatričnosti pozitívne vplývajú na samotný výkon jednotlivca. Súťažami, ako je napríklad aj Podnikateľka Slovenska, sa podporuje nielen zdravá súťaživosť, ale vytvára sa taktiež priestor pre nové partnerstvá a spolupráce. V prvom rade však ženy získavajú spätnú väzbu na svoju prácu a možnosť inšpirovať ďalšie podnikania-chtivé dámy.

Zobraziť celú galériu (12)
zdroj: Podnikateľka Slovenska

Kto a ako sa do súťaže môže prihlásiť?

Zapojiť sa môžu všetky podnikateľky, ktoré vedú úspešný biznis. Ktoré veria, že by svojím príbehom mohli ovplyvniť ďalšie Slovenky a že ich úspech by mal byť ocenený. Prihlásiť do súťaže môžete nielen seba, ale aj podnikateľku vo svojom okolí, ktorá by si to podľa vás zaslúžila. Stačí vyplniť jej údaje vo formulári na webovej stránke do 5. decembra 2017.

Ako by ste zhrnuli filozofiu súťaže Podnikateľka Slovenska? Čo je vašou víziou, čo vás motivuje v súťaži pokračovať?

Ženy-podnikateľky kráčajú po ceste, ktorá je hodná nasledovania. Ich práca je prínosom pre spoločnosť a inšpiráciou ostatným. Samotná súťaž je jedinečná príležitosť pozitívnym a zrozumiteľným spôsobom prezentovať ženské podnikanie ako také a jeho benefity pre spoločnosť. Nie je našou snahou len oceniť víťazky, túžime s podnikateľkami vytvoriť jednu veľkú rodinu, kde si budú vymieňať skúsenosti a zároveň vytvoria komunitu, ktorá posunie ich podnikateľský potenciál dopredu.

Článok vznikol v spolupráci so Slovak Business Agency

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK