Luxusné trofeje pre Tour de France navrhuje slovenský dizajnér Peter Olah

  • Zamyslel si sa niekedy nad tým, odkiaľ pochádzajú tie krásne trofeje pre prestížne svetové súťaže? Často ich navrhujú rôzni umelci a diajnéri. Pre tú najviac aktuálnu, teda Tour de France, ich tvorí šikovný Slovák Peter Olah.
1075497_10151595428868261_286343695_ob
fb.com/Surface Magazine
  • Zamyslel si sa niekedy nad tým, odkiaľ pochádzajú tie krásne trofeje pre prestížne svetové súťaže? Často ich navrhujú rôzni umelci a diajnéri. Pre tú najviac aktuálnu, teda Tour de France, ich tvorí šikovný Slovák Peter Olah.

V súťaži Tour de France donedávna nebolo zaužívané oceňovanie oficiálnymi trofejami, ale víťazi dostávali len rôzne darčeky od partnerov a častou „cenou“ bol napríklad veľký plyšák. Na to, akú prestíž najpopulárnejšie cyklistické preteky na svete majú, je to celkom veľký paradox. To si však v roku 2011 uvedomil samotný organizátor a začal hľadať osobu, ktorá dokáže úctihodnú trofej navrhnúť.

Voľba padla na slovenského dizajnéra Petra Olaha, ktorý pôsobí v automobilke Škoda Auto ako vedúci interiérovej architektúry a vyštudoval architektúru na STU. Keď kvôli práci pre Škodu prišiel do Česka, zaujal ho ako materiál sklo a predovšetkým známy český krištáľ, ktorý je žiarivejší a odráža viac svetla. Ako uviedol pre Sme, začal sa tomuto dizajnérskemu smeru venovať hlbšie a objavovať nové možnosti, ktoré ponúka.

Foto: welovecycling.com

Niet preto divu, že prvá séria trofejí pre Tour de France nebola z ničoho iného, ako z tohto krištáľu, čím Peter prepojil českú tradíciu a sklárske remeslo s modernou technológiou. Organizátorom sa Petrova práca tak páčila, že ho oslovovali aj ďalšie roky, a táto „tradícia“ trvá dodnes. Tento rok už totiž Peter navrhoval siedmu sériu, a to pod vedením Škody, ktorá je partnerom Tour de France a jej zakladatelia sami pôvodne začínali bicyklom.

Trofej vznikla v dielni českého výrobcu dizajnových sklených svietidiel Lasvit a je vyrobená len z jedného kusu ručne fúkaného krištáľového skla, ktoré váži takmer štyri kilogramy a meria asi 60 cm. Peter sa nechal pri návrhu inšpirovať nielen dynamikou pretekov, kde sa pole súťažiacich podobne ako tvar trofeje zužuje, ale napríklad aj rotujúcim vypletaním kolesa bicykla, ktorého lúče sú znázornené na trofeji vyrezávaním. Podstata trofeje zostáva od počiatku rovnaká, no dizajn je každý rok originálny.

Trofeje vychádzajú v dvoch farbách – čírej aj zelenej. Ako Peter dodal pre Sme, po pretekoch sa síce rozdajú len štyri trofeje pre víťazov štyroch dresov, no vyrobiť ich treba viac. Z toho sklári vyberú tie najvydarenejšie, pretože prestížna súťaž si vyžaduje dokonalosť, a niekoľko trofejí slúži ako záloha, ak by sa krehké sklo náhodou poškodilo. Pri výrobe má dizajnér vždy na pamäti fakt, že jedna z trofejí zrejme poputuje aj Saganovi, napriek tomu, že tento rok to tak kvôli medializovanej kauze nedopadlo.

Krištáľové sklo má na povrchu ešte špeciálnu opálovú vrstvu a technika výroby trofeje z takéhoto materiálu je veľmi náročná nielen na čas, ale aj presnosť. Aj najmenšia chybička znamená znehodnotenie skla a nutnosť začať nanovo. Výroba jednej trofeje zaberie mnoho hodín a podieľajú sa na nej niekoľkí sklári a brusiči. Trofeje Petra Olaha sa už pomaly stali legendárnymi aj pre jedinečný elegantný, čistý a zároveň jednoduchý dizajn s precíznym detailom.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá