Majú to atraktívni ľudia v práci naozaj ľahšie? Nový výskum ukazuje, ako to je naozaj

  • Niektoré staršie výskumy potvrdili, že dobre vyzerajúci ľudia zarábajú viac a dostávajú lepšie pracovné hodnotenie
  • Nová štúdia však ukazuje, že to nemusí byť vždy pravda
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • Niektoré staršie výskumy potvrdili, že dobre vyzerajúci ľudia zarábajú viac a dostávajú lepšie pracovné hodnotenie
  • Nová štúdia však ukazuje, že to nemusí byť vždy pravda

Atraktívni ľudia to majú v živote ľahšie, ide o všeobecne zaužívanú ideu o tom, že náš výzor a krása určujú to, či sa nám v živote bude dariť menej alebo viac. Hoci existujú výskumy, ktoré toto tvrdenie potvrdzujú ako napríklad ten z roku 2015, kde vedci zistili, že atraktívni ľudia zarábajú viac a dostávajú lepšie pracovné ohodnotenie, najnovšie zistenia odborníkov ukazujú, že to nemusí byť vždy pravda. Ako uvádza portál Fast Company, výskum uskutočnený vedúcou katedry manažmentu a marketingu na Univerzite v Daytone Chun Zhang a ďalšími odborníkmi ukázal, že krása nemusí byť vždy výhodou.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Atraktivita nie je vždy výhoda

Štúdia potvrdila, že na atraktivite a fyzickom vzhľade naozaj záleží. Avšak ľudí dokáže ovplyvniť úplne inak, ako by sme si predstavovali. Odborníci sa zamerali na pozorovanie reakcií zákazníkov v rôznych službách. Sledovali gastronómiu, leteckú prepravu aj obchod. Zaujímavé je, že atraktivita zamestnanca určovala to, či mal zákazník pocit, že má k nemu blízko alebo nie. Väčšina zákazníkov mala lepší pocit z ľudí, ktorí boli menej atraktívni, naopak pekní zamestnanci im prišli vzdialení a ich výkon hodnotili horšie.

 

Platilo to v scenári, v ktorom prišli zákazníci do reštaurácie a obsluhovali ich menej aj viac atraktívni čašníci a čašníčky. Zákazníci mali ohodnotiť atraktivitu a výkon čašníkov a potom aj to, ako veľmi atraktívni si prídu oni sami.

Ukázalo sa, že ľudia, ktorí sa nevnímajú ako príťažliví, dali horšie hodnotenie pekným zamestnancom a naopak tí, ktorí boli so svojím výzorom spokojní, hodnotili atraktívni personál lepšie. To, ako vnímame prácu iných teda výrazne ovplyvňuje aj to, ako vidíme samých seba. Zjednodušenie povedané, sme otrokmi svojich vlastných komplexov.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Rovnaký princíp sa potvrdil aj pri scenári s letuškami. 237 zákazníkov tretieho najväčšeho čínskeho letiska obsluhovali pekné aj menej príťažlivé letušky a stewardi. Na konci hodnotenia mohli zákazníci tiež odpovedať na otázku, či si myslia, že krása nejako vypovedá o schopnostiach personálu. Atraktívni zamestnanci dostali opäť najnižšie hodnotenie od ľudí, ktorí sa sami cítili nepríťažlivo, ale aj od pasažierov, ktorí označili, že atraktivita a schopnosti spolu nesúvisia.

Posledný scenár sa odohrával v obchodnom dome a iba potvrdil to, čo vyšlo z prvých dvoch. Menej príťažliví zákazníci obsluhovaní atraktívnym personálom vnímali svoju skúsenosť s obsluhou negatívne, zatiaľ čo dobre vyzerajúci ľudia boli spokojnejší.

Vzťahy na pracovisku

Neplatí teda vždy, že atraktivita je výhodou a náš vzhľad ovplyvňuje oveľa viac než by sme čakali. Podľa HR odborníčky, profesorky Comila Shahai-Denning, zamestnávatelia pozerajú viac na vzhľad žien než mužov. Menej atraktívne ženy majú napríklad vyššiu šancu zamestnať sa na typicky mužských pozíciách, zatiaľ čo pekné ženy, majú vyššiu šancu získať typicky ženské zamestnanie.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Atraktivita sa môže obrátiť proti príťažlivým ľuďom aj pokiaľ ide o vzťahy na pracovisku. Podľa odborníčky majú kolegovia sklony vnímať pekných spolupracovníkov ako sebeckých, arogantných a dokonca sa im môžu aj vyhýbať. Niektorí nadriadení sa môžu tiež prísnejšie pozerať na prácu atraktívnych ľudí.

Zdroj: Fast Company, Science Direct, Small Business 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá