Maldo: Slovenský dizajnér, ktorý tvorí pre svetové značky

  • Jednoduché, no aj napriek tomu nezabudnuteľné ilustrácie
  • Presne tak by sa dala pomenovať tvorba slovenského ilustrátora, ktorý vystupuje pod pseudonymom Maldo
  • To, ako pracuje a ako vzniklo jeho meno nám priblíži v nasledujúcom rozhovore
Maldo
  • Jednoduché, no aj napriek tomu nezabudnuteľné ilustrácie
  • Presne tak by sa dala pomenovať tvorba slovenského ilustrátora, ktorý vystupuje pod pseudonymom Maldo
  • To, ako pracuje a ako vzniklo jeho meno nám priblíži v nasledujúcom rozhovore

Aké boli tvoje ilustrátorské začiatky?

Kreslenie patrilo vždy medzi moje najobľúbenejšie aktivity a myslím, že to nepriamo rozhodlo aj o tom, kam sa budem neskôr v živote kariérne uberať. Pracoval som ako grafický dizajnér, k ilustrácii som privoňal iba zriedkavo. No bol som ňou vždy obklopený a fascinovaný a postupne som začal mať potrebu sa viac umelecky realizovať. Takže som vo svojom voľnom čase začal oveľa viac kresliť, experimentovať s technikami. Veľmi som si obľúbil hlavne digitálne médium a kreslenie tabletom. Pár rokov som žil a pracoval v Londýne, kde ilustrácia funguje spolu s dizajnom na úplne inej úrovni. Dávka inšpirácie, ktorú som tam za toto obdobie načerpal ma poznačila natoľko, že som ilustrovaniu úplne prepadol a začal som tvoriť aj komerčne. O celú túto disciplínu som sa začal viac zaujímať, študovať ju, ale hlavne naplno tvoriť. Veľmi rýchlo to prinieslo aj prvé zákazky, na ktorých som si začal budovať viac štýlovo-konzistentné portfólio.

Ako by si opísal svoju tvorbu?

Hravá, minimalistická, konceptuálna, založená hlavne na jednoduchej linke. Všeobecne rád tvorím veci, v ktorých môžem ukryť viac významov. Rád sa hrám s tvarom, formou a negatívnym priestorom. Baví ma robiť rôzne ikonické veci a hľadať medzi objektami vonkajšie súvislosti, prepájať ich alebo ich ukazovať z iného pohľadu. Najradšej tvorím čiernobiele veci. Čím jednoduchšie, tým lepšie.

Vystupuješ pod pseudonymom Maldo. Ako vzniklo toto meno? Ľutoval si niekedy jeho výber?

Meno mi dali spolužiaci ešte na gymnáziu — je odvodené od mojho priezviska. Odvtedy sa to nejak so mnou stále ťahalo a nakoniec som ho začal používať aj ako pseudonym. A dnes už ma skoro nikto inak ani neoslovuje. A či som ľutoval jeho výber? Práve naopak. Je to veľmi praktická prezývka, s ktorou spomedzi všetkých tých Martinov, Maťov a Matejov ľahko vyniknem. Ale popravde som jeho výber a používanie nikdy neriešil.

Čo najviac ovplyvnilo tvoju prácu a cestu ktorou sa uberala tvoja tvorba?

Z geografického a kultúrneho hľadiska to bol určite Londýn, ktorý mi poskytol určitý nadhľad, ale aj odlišný uhol pohľadu. Nabil ma novou energiou, motivoval k tvorbe a dal mi priestor na utriedenie myšlienok. Z hľadiska štýlu to bolo skôr vlastné rozhodnutie zamerať sa viac na čistotu, jednoduchosť, minimalizmus, experimentovanie s formou, redukovanie farebnosti na nutné minimum. Predtým som tvoril dosť komplikované a časovo náročné veci, ktoré vyžadovali aj značnú trpezlivosť. Celé som to obrátil naruby a vyšiel som zo svojej komfortnej zóny. To, že som sa o celú disciplínu začal viac zaujímať, ma taktiež veľmi ovplyvnilo.  Adoptoval som si veci, ktoré u mňa nejakým spôsobom zarezonovali.

Naučila ťa niečo tvoja práca?

Pri práci som pochopil, že ak chcem tvoriť komerčne, moja tvorba musí byť zaujímavá aj pre agentúry, magazíny, značky alebo iných klientov či zadávateľov. Musím sa vedieť prispôsobiť potrebám trhu a relatívne rýchlo isté veci domyslieť, dodať alebo zmeniť. Navyše som zistil, že v tomto odbore je kľúčová konzistetnosť. Samozrejme, všetko záleží od toho, čo chce človek robiť a pre koho to chce robiť. Snažím sa neustále štýlom aj témou posúvať dalej a zároveň korigovať veci tak, aby moja  tvorba bola čo najviac mojou, unikátnou a čo najmenej podobnou alebo ovplyvnenou tvorbou iných ilustrátorov alebo agentúr. A najdôležitejšie je, aby ma to bavilo.

Čo ťa najviac inšpiruje?

Nemám konkrétny zdroj inšpirácie. Inšpirácia prichádza zo všetkého naokolo. Nejde o vedomý ani premyslený proces. Podnety sa vo vás podvedome kumulujú a zo všetkých tých jedinečností, všedností a paradoxov, ktoré denne vidíte,  znova vyplávajú na povrch v novej myšlienke a forme.

A čo robíš, keď inšpirácia jednoducho neprichádza?

To sa mi ešte nikdy nestalo. Skôr mám opačný problém – vybrať si jednu vec, ktorej sa budem v danom momente venovať. Mám niekoľko kompletne zapísaných a pokreslenych skicárov plných nápadov, ktoré neustále slúžia ako zdroj inšpirácie. Čakajú na to, kedy sa aspoň malá časť z nich posunie ďalej. Nápady si však potom treba poctivo odsedieť a domyslieť. Niekedy sa musím dosť premáhať a hľadať motiváciu, aby som sa s vecami pohol ďalej.

Čo by o tebe mali ľudia vedieť?

Mali by vedieť, že o mne vlastne nič nevedia. Každopádne, mám Instagram a Twitter, kde pravidelne pridávam nejaké útržky zo života a tvorby. Ak by to teda niekoho zaujímalo, určite sledujte môj profil @maldonaut a nebojte sa dať nejaký feedback, budem vďačný.

Aké miesto je podľa teba ideálne na prácu?

Kaviarne a coworkingy sú pre mňa neproduktívne. Potrebujem miesto, kam si sadnem, pustím si hudbu a celý deň ma nikto neruší. Záleží to však od toho, na čom zrovna pracujem. Ak však na prácu potrebujem iba skicár, zvládnem pracovať napríklad aj na pláži. Na druhej strane, je dobré to občas striedať. Čas od času potrebujem okolo seba ľudí, ktorý ma od počítača odtrhnú do reálneho sveta, dajú mi kvalitný feedback alebo ma nakopnú k novým veciam.

Ako u teba prebieha kreatívny proces? Čo všetko musíš spraviť predtým, ako je celá ilustrácia hotová?

Mám buď zadanie od klienta alebo vlastný nápad, ktorý v prvej fáze viac skúmam. To znamená, že si k nemu robím rôzne malé skice, varianty, prípadne si hľadám nejake fotoreferencie na internete, dolaďujem layout. Následne finálnu skicu skenujem do počítača, kde ju celú kompletne prekreslím a venujem sa detailom. Ak ide o komerčnú zákazku, tak počas celého procesu posielam ilustrácie v rôznom štádiu na feedback.
Prednedávnom si ilustroval najmä pre magazín o káve Standart.

Aká bola pre teba táto spolupráca?

So Standart magazínom sme mali peknú sériu spoluprác, ktorá dokonca oslovila aj japonského vydavateľa, čomu sa veľmi teším. No všeobecne ide o spoluprácu na nepravidelnej báze a podľa obsahovej potreby. Momentálne pre Standart nekreslím nič nové, ale verím že v nasledujúcich číslach ešte spolu niečo vymyslíme. Určite patria medzi klientov, s ktorými sa mi pracuje a komunikuje najlepšie.

Venuješ sa popri Standartu aj iným projektom?

Samozrejme, ide však skôr o projekty dlhodobého charakteru. Už nejaký ten rok spolupracujem s kuchárom Michalom Kordošom. Pomáham mu s celou vizuálnou stránkou jeho značky. Aktuálne pracujeme na novej vizuálnej identite, pár eventoch a novinkách, ktoré bude Michal postupne oznamovať pomocou svojho Instagramu @mkordos. V Prahe, kde aktuálne žijem, som mal to šťastie zoznámiť sa s chalanmi zo značky Never Enough, s ktorými už viac ako rok spolupracujem na rôznych interných veciach. Aktuálne sme dokončili ilustrovanú mapku – Sprievodcu pražskými podnikmi s názvom Urban Catalogue, ktorá bude dostupná už čoskoro.

Pre akých klientov v súčasnosti pracuješ?

Okrem vyššie spomenutých dlhodobých spoluprác mám pravidelne rozrobenych pár vecí, ktoré sú odklonom od môjho zvyčajného portfólia. Aktuálne kreslím napríklad pre slovenský Platform alebo český Mustard. No skôr sa zameriavam na dlhodobejšie a stabilnejšie projekty, popri ktorých sa môžem venovať vlastnej tvorbe.

A pre akých si pracoval v minulosti?

Pre Next Media Accelerator (DE), Surf Office (SK), TimeInc. (USA), Computer Arts (UK), Travel+Leisure (USA), Avocode (CZ), Bratiska (SK), Grape (SK), Minty (SK). Pár mesiacov som ilustroval v pražskom Bubble.

Čo si sa počas svojej ilustrátorskej kariéry naučil a chcel by si odkázať začínajúcim alebo už etablovaným ilustrátorom?

Vôbec to nie je také cool, ako sa občas môže zdať. Ale ak to myslíte vážne a chcete sa tým živiť, berte to viac ako biznis. Nesledujte trendy, ale oboznámte sa viac s potrebami agentúr, sledujte čo a ako tvoria ostatní, opierajte sa viac o kritéria, ktoré odolávajú času. Jeden z hlavných úspechov je vedieť sa predať. Musíte byť dobrý account manager, dobrý marketér, ale hlavne dobrý salesák. Občas treba investovať viac času do selfproma ako do tvorby. Snažte sa dostať svoje meno medzi ľudí. Vytvárajte si kontakty vždy a všade. Píšte agentúram, značkám, rôznym klientom – predstavte im seba a svoju tvorbu. Nebojte sa nadviazať kontakt alebo sa občas pripomenúť. Nečakajte na to, že sa niekto konkrétny ozve vám.

Čo robíš keď neilustruješ?

Rád cestujem, trávim čas s priateľkou a našim psíkom Teom. Obaja milujeme chodenie do prírody alebo venčenie psíkov z útulku. Večer s kamarátmi na pivko alebo grilovačku, alebo sa len tak prechádzať mestom s kávou v ruke a náhodou objavovať neznáme uličky a nové podniky. Rád chodím na záhradu, kde si vždy doprajem veľkú dávku aktívneho oddychu. Milujem akékoľvek vodné športy a aktivity — plávanie, člnkovanie, kajak, paddleboard, surfing. Už roky sa chystám začat s kitesurfingom. A potom taká klasika – hudba, koncerty, open-air festivaly, filmy alebo varenie.

Najnovšie video