Manželia z Pezinka: Neverili nám, my sme im však ukázali, ako sa robí gastro, máme pravidelne vypredané

  • Manželia Kratochvílovci sa pustili do podnikania v období, keď iní krachovali. Ich podnik navštevujú ľudia aj z Bratislavy
  • V Bratislave sú ľudia otvorenejší, v Pezinku pri výbere jedla stavia radšej na klasiku
  • V jedálnom lístku po celom Slovensku nesmie chýbať vyprážaný syr
Untitled design – 2022-12-14T144545.126
Simple
  • Manželia Kratochvílovci sa pustili do podnikania v období, keď iní krachovali. Ich podnik navštevujú ľudia aj z Bratislavy
  • V Bratislave sú ľudia otvorenejší, v Pezinku pri výbere jedla stavia radšej na klasiku
  • V jedálnom lístku po celom Slovensku nesmie chýbať vyprážaný syr
 

Sériu biznisových rozhovorov so slovenskými gastropodnikateľmi produkuje Startitup v spolupráci s ČSOB a snaží sa tak poukazovať na kreatívne riešenia v skúšanom gastrosegmente.

ČSOB pre podporu podnikateľského riešenia ponúka SmartPOS terminál, ktorý smartfón zmení na platobný terminál – stačí k nemu len priložiť platobnú kartu. 

 

Kým iní zatvárali, oni sa púšťali do vlastného biznisu. Manželia Kratochvílovci počas pandémie investovali 35-tisíc, aby do Pezinka priniesli originálny koncept – Simple. 

Podľa majiteľky je v Bratislave určite väčší trh, ľudia sú tam otvorenejší novým veciam. Pričom v Pezinku sú ľudia konzervatívnejší a preferujú skôr klasické jedlá. 

Barbora Kratochvílová s manželom sa rozhodli zmeniť to a vznikla reštaurácia Simple. „Veľa ľudí nám na začiatku neverilo, že by sme sa vôbec pustili do podnikania,“ vyjadrila sa pre Startitup podnikateľka.

Základom úspešného biznisu je podľa nej prístup k zákazníkom. „Riadime sa požiadavkami zákazníkov. Ľudí musíme zaujať a dokázať improvizovať aj pri jedlách, ktoré sa v našej ponuke nenachádzajú. Kombinácia kuchýň je pre Slovákov atraktívnejšia,“ dodáva.

  • Sú sociálne siete pre gastro prevádzky dôležité? 
  • Ako pandémia ovplyvnila gastro segment?
  • Koľko stojí otvoriť si reštauráciu v Pezinku?
  • Prečo v menu nesmie chýbať vyprážaný syr?

Gastro prevádzkam v dnešnej dobe pomáha propagácia na sociálnych sieťach. Ako to vnímate vy, je potrebné byť aktívny na Instagrame a Facebooku?

Dnešná doba si to vyžaduje. Sociálne siete vedia reštaurácie posunúť viac k ľudom. Forma reklamy, ako sú letáky, bannery, nie sú pre ľudí atraktívne, pokiaľ to nie je na internete, kde to človek môže zdieľať s ostatnými. 

Pracujete na tom aj vy, aby vás ľudia vnímali aj zo sociálnych sietí?

My máme Facebook aj IG, ale musím sa priznať, že až takí aktívni na nich nie sme. Zdieľame tam len novinky či obedové menu.

Ako hodnotíte súčasnú gastro scénu?

Dnešná doba je rýchla. Všetci sa za niečím ponáhľajú. Už to nie je ako kedysi. Situácia po pandémii sa veľmi zmenila, rovnako aj gastro segment. Podniky neraz zívajú prázdnotou. Gastro dnes najviac funguje na rozvoze jedla.

Untitled design – 2022-12-14T112157.506
zdroj: Simple

Ovplyvnila pandémia aj platobné spôsoby? Využívajú ľudia dnes viac platbu kartou alebo sú verní cashu?

Samozrejme. Počas pandémie sa ľudia naučili využívať platobné karty a to pretrváva dodnes. Mnohí dokonca už nepreferujú platobné karty, ale platby hodinkami či mobilom. Je to pre nich rýchlejšie a komfortnejšie.

Pezinok je však malé mesto a nie v každej prevádzke je možné platiť kartou, sme radi, že sme im to aj my umožnili pomocou SmartPOS terminálu v mobile od ČSOB.

Platba cez telefón aj v Pezinku

Už roky pozorujeme, že hotovosť ide pri platení do úzadia a na scénu prichádzajú alternatívne platobné metódy. Gastroprevádzky, ktoré sa situácii neprispôsobia, môžu prichádzať o tržby.

Preto by sa aj podnikatelia ako gastroprevádzky mali orientovať na bezhotovostné platby. Namiesto klasických platobných terminálov sú však čoraz populárnejšie takzvané SmartPOSterminály v mobile, ktoré fungujú ako akákoľvek iná aplikácia – firmy tak nemusia platiť za prenájom samotného zariadenia. K smartfónu následne zákazník len priloží kartu, mobil či hodinky a platba prebehne podobne ako s fyzickým POS terminálom.

Kompaktný, nenáročný a jednoducho ovládateľný platobný terminál v mobile ponúka napríklad ČSOB s aplikáciou SmartPOS, ktorá je dostupná pre Androidy na Google Play. Pochvaľujú si ho najmä menší podnikatelia s obratom do pár tisíc eur mesačne. Viac informácií →

Prevádzku Simple ste otvorili v Pezinku, prečo? V Bratislave a v okolitých väčších mestách je určite lepší trh.

V Bratislave je určite väčší trh, aj čo sa týka ľudí, sú otvorenejší novým veciam. Pričom v Pezinku sú ľudia konzervatívnejší a preferujú skôr klasické jedlá. To sa ale postupne mení.

V Pezinku sa otvárajú nové prevádzky, pribúda aj veľa streetfoodov. My sme s manželom videli dieru na trhu. Koncept ako Simple tu chýbal.

Asi to nerobíte len pre dobrý pocit. Čo musí podnikateľ robiť, aby prerazil gastrom aj v malom meste?

To je presne to – človeku musíme dať to, čo si vyžaduje. Riadime sa požiadavkami zákazníkov. Ľudí musíme zaujať a dokázať improvizovať aj pri jedlách, ktoré sa v našej ponuke nenachádzajú.

Vždy je treba zákazníkovi poskytnúť nejaký variant a vedieť mu jedlo odporučiť, aby sme si ho udržali. Prístup k zákazníkovi je kľúčom k úspešnému biznisu.

Začiatky v podnikaní určite nie sú jednoduché. Stretli ste sa v začiatkoch aj s neprajníkmi?

Veľa ľudí nám na začiatku neverilo, že by sme sa s manželom vôbec pustili do podnikania. Je možné, že sme mali aj neprajníkov, ale nevedeli sme o tom, ani sme to neriešili. Keď sme podnik otvorili mali sme okolo seba ľudí, ktorí nám verili a podporovali nás.

Untitled design – 2022-12-14T112032.388
zdroj: Simple

Otvoriť si reštauráciu pravdepodobne nie je lacná záležitosť. Aký bol váš vstupný kapitál? 

Mali sme vstupný kapitál a budget, s ktorým sme vedeli, že vieme otvoriť, ale stále to, samozrejme, nebolo dosť. Gastro je bezodná jama, pretože bežná elektronika a vybavenie do domácnosti sú 40-krát lacnejšie v porovnaní s tým, keď to človek chce kúpiť do profesionálnej kuchyne.

Náš vstupný kapitál sa vyšplhal na 35-tisíc eur s tým, že vždy je treba niečo inovovať a stále je čo zlepšovať.

A ako ste si zarobili peniaze na rozbeh?

Viac-menej to bolo z našetrených peňazí.

Vrátili sa vám už všetky peniaze?

Myslím si, že keby som si prepočítala vstupné náklady, tak sa to ešte určite nevrátilo späť.

V čase, keď iní končili, manželia z Pezinku otvárali 

Manželia Kratochvílovci reštauráciu Simple na gastro scénu priniesli v roku 2021. Rok predtým svoje prvé podnikanie vyskúšali v podniku Pod Kláštorom, ktorý vznikol v období, keď mnohí krachovali. 

Prvý podnik rozbehli bez marketingu, reklamy a s nedostatkom skúseností„Skúsenosti mal manžel akurát s varením, keďže je vyučený kuchár. Pôsobil vo viacerých prevádzkach v Bratislave, ale aj v zahraničí. Ja som naopak vedela, ako to funguje na čašníckej scéne, kde som pôsobila niekoľko rokov,“ vysvetľuje pre Startitup Barbora Kratochvílová.

Podnik Pod Kláštorom fungoval jeden rok, len chvíľu po zatvorení na gastro scéne vznikol koncept Simple. Manželia Kratochvílovci reštauráciu presunuli najmä z kapacitných dôvodov. Mali veľa ponúk na catering a oslavy. Reštaurácia Pod Kláštorom sídlila v historickom penzióne vo francúzskom štýle. Tomu v tom čase dvojica prispôsobila aj samotné menu. 

Simple sa však nešpecifikuje na konkrétny druh kuchyne. Človek si tam nájde tradičné jedlá ako bryndzové halušky, ale aj talianske cestoviny. 

Vašu ponuku tvoria steaky, cestoviny, rizotá, šaláty aj slovenské klasiky. Väčšina reštaurácií sa však dnes opiera o konkrétny druh jedla či kuchyne. Je to podľa vás dobrý ťah, je kombinácia kuchýň a široký výber pre Slovákov atraktívnejší?

Slováci sú naučení pri jedle si vyberať. Ak má niekto chuť na ázijskú kuchyňu, tak si podľa toho nájde aj prevádzku. Simple navštevujú najmä rodiny s deťmi a tí si vždy vedia nájsť to svoje. Jedálny lístok však pravidelne obmieňame a nemáme tam stále to isté. Meníme ho sezónne.

Aktuálne máme v ponuke kapustnicu, ktorá sa hodí k danému zimnému obdobiu. Na jeseň to zas bol tekvicový krém a počas leta paradajková polievka s bazalkovým pestom.

Aj do víkendovej ponuky vždy pridávame niečo nové, naposledy to bola huspenina, keďže bolo obdobie zabíjačiek. Dokonca sme premýšľali nad tým, že možno by sme v lete piekli pizzu, lebo to zákazníci vyžadujú.

Vo vašej ponuke nechýba vyprážaný syr. Prečo je súčasťou menu v takmer každom bežnom podniku?

Slovenské rodiny milujú vyprážané jedlá. Vyprážaný syr je klasika, ktorá nesmie chýbať v jedálnych lístkoch po celom Slovensku. Zákazníci si ho proste pýtajú, pretože je im lepšie si ho dať niekde bez roboty. Tiež sú si vedomí toho, že ho dostanú v takej kvalite, ktorú by doma nedosiahli.

Počas týždňa podávate aj obedové menu. Ich ceny sú neraz nízke. Dá sa menu robiť dobre aj za 6 či 7 eur?

Jedlo sa dá spraviť určite dobre, keď používate kvalitné suroviny a máte kuchára, ktorý má fantáziu a to jedlo vie dochutiť. Takýto kuchár vie aj z obyčajného jedla spraviť menu, ktoré vyzerá ako À la Carte. Človek si v tom prípade vie pochutiť, pretože jedia aj oči, nielen naše ústa.

U nás je menu cenovo dostupné a pravidelne ho vypredáme. To svedčí o tom, že dobré menu môže stáť aj 6 či 7 eur. Všetko závisí od výberu surovín. Napríklad pri segedínskom guláši je veľmi dôležitá kapusta. V tom prípade nekúpim klasickú kapustu, ktorá sa dá kúpiť hocikde, ale pôjdem do kapustárne. Tam je cenový rozdiel možno pár centov, ale tá kvalita je úplne iná, ako keď to kupujeme niekde v supermarkete.

Riadite sa mottom – v jednoduchosti je krása. Ponuka vašich jedál je však skutočne široká a ide o jedlá, ktoré nepatria do kategórie jednoduché. V čom teda spočíva dané motto?

Naše motto je vlastne náš názov Simple. Naša prevádzka pôsobí minimalisticky – jednoducho. Človek sa tu nemusí cítiť formálne. Ľudia sa tu cítia ako doma v obývačke.

Aj samotný prístup k zákazníkom spraví veľa. Servírovanie našich jedál však jednoduché nie je, pretože vždy, keď prinesieme jedlo na stôl, tak ľudia povedia, že to je krásne, z čoho teda usudzujem, že to jednoduché nie je.

Základom našich jedál je kvalita surovín. Mnohokrát sa suroviny opakujú, ale vždy ich vieme kombinovať iným spôsobom.

11 eur za cestoviny či rizoto je v dnešnej dobe úplne racionálna cena, mnohí Slováci s tým však môžu mať problém. Ako by ste im vysvetlili, že to stojí za to? Podľa čoho nastavujete v Simple ceny?

Pozrite sa, pokiaľ človek príde k nám a chce si dať cestoviny, myslím, že tie cestoviny si dá aj bez toho, aby sa pozrel na cenu. Pretože naše cestoviny, ktoré máme, sú domáce. Vyrába nám ich priamo Talian, ktorý má v Bratislave prevádzku na výrobu cestovín. Ide o skutočne kvalitné cestoviny.

Nestretávame sa s tým, že by niekto komentoval jedálny lístok, že je to nejaké predražené. Pretože keď sa pozriete na to, ako ceny stúpajú aj v obchodoch, tak ľudia si to veľmi dobre uvedomujú a veľakrát nám povedia, že sme ešte veľmi lacní oproti Bratislave.

Untitled design – 2022-12-14T112122.894
zdroj: Simple

Vnímajú to ľudia v malom meste inak ako ľudia napríklad v Bratislave?

Určite to vnímajú inak. Chodia k nám jedávať aj ľudia z Bratislavy, takže často sa stane, že sme oveľa lacnejší ako tam. V našom hlavnom meste sa menu pohybuje od 8 až 9 eur a to si niektorí ľudia nedajú ani nič na pitie.

V Pezinku, myslím si, tie ceny nie sú také vysoké, aj keď mám pocit, že momentálne je naša prevádzka cenovo niekde v strede. Sú tu aj drahšie reštaurácie.

Čo je najhorší problém slovenského gastra? Má po korone kto variť a obsluhovať? Zrejme ani mladým ľuďom už gastro nepripadá ako dobrý štart do kariéry.

Prvý mesiac po pandémii bolo v gastre málo kuchárov a čašníkov. Všetci mali strach, hľadali si radšej stabilné pracovné miesta. V súčasnosti sa viac-menej stabilizuje tím ľudí, ktorí sú spätí s gastrom.

Ak človek pracuje v gastre, musí rád komunikovať s ľuďmi a vedieť medzi nimi vystupovať. Práca v gastre nie je pre každého. Každý, kto pracuje s ľuďmi, mi dá za pravdu, že ide o náročnú prácu. Môže byť 30 perfektných zákazníkov a príde jeden, ktorý má zlú náladu a vybije si ju na vás.

Po pandémii sme sa museli aj viac prispôsobiť zákazníkom, ako som už spomínala. Viacerí chcú platiť kartou, museli sme im vyhovieť.

Vyjadri svoj názor v ankete:

Platíš najčastejšie kartou alebo v hotovosti?

Vnímate terminál ako vašu výhodu oproti iným podnikom v Pezinku?

Určite. Ide o prozákaznícky servis, priláka nám to vždy ďalších a ďalších zákazníkov. Okrem toho pri mobilnom termináli SmartPOS od ČSOB, ktorý používame, nie je potrebné si kupovať nové technické vybavenie. Stačí nám bežný android telefón. Tiež sa tam neplatia žiadne mesačné poplatky.

Nám ako podnikateľom tiež pomáha to, že terminál umožňuje prehľad tržieb. Pri mesačnom účtovaní mám úplne perfektne k dispozícii všetky transakcie.

Platby cez mobilný terminál SmartPOS sú vhodné pre malé prevádzky, ale aj ľudí, ktorí pracujú „v pohybe“. Hodí sa tak napríklad taxikárom, foodtruckom, kuriérom, ambulanciám a klinikám, skrášľovacím zariadeniam či barbershopom.

Zaujímavé je, že s mobilným terminálom netreba mať žiadne fyzické zariadenie navyše – stačí aplikácia v mobile, ktorá smartfón premení na platobný terminál prostredníctvom NFC čipu, ktorý dnes má každý novší telefón. Viac informácií →

Ste úspešný koncept, nezvažovali ste napr. franšízu? Kde bude Simple o 5 rokov?

Zatiaľ sme neuvažovali nad tým, že by sme spravili franšízu. Ale my sme toho názoru, že stále je čo zlepšovať a inovovať. Veríme, že o 5 rokov budeme lepší a lepší.

Tešíme sa aj z toho, že sme si spravili terasu, ktorú sme vlastnoručne robili s manželom, rodinou a kamarátmi. Budeme sa snažiť robiť všetko preto, aby sa k nám ľudia radi vracali.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá