Mária Hirnerová – handicap nemusí byť prekážkou pri podnikaní

  • Názov pre svoju firmu vymýšľala popri kočíkování. Písal sa rok 2005 a Mária Hirnerová vtedy ani len netušila, ako a či sa jej firme bude dariť. Teraz zamestnáva 5 zamestnancov a jej firma je chránenou dielňou.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
evenit.sk
  • Názov pre svoju firmu vymýšľala popri kočíkování. Písal sa rok 2005 a Mária Hirnerová vtedy ani len netušila, ako a či sa jej firme bude dariť. Teraz zamestnáva 5 zamestnancov a jej firma je chránenou dielňou.

Čím sa firma Evenit zaoberá?

Evenit sa zaoberá výrobou, nákupom a predajom kvalitných bytových textílii najznámejších značiek zo Slovenska, Čiech, Poľska, Španielska a doplnkov do domácnosti. Našou hlavnou devízou je úprava rozmerov (zmenšovanie) pri značkových výrobkoch, snaha doladiť a poradiť pri každej objednávke. Veľakrát sa stane, že pri komunikácii so zákazníkom často zmeníme pôvodnú objednávku, pretože sa snažíme o harmonické doladenie odtieňov, rozmerov a materiálov.

Výroba pre nás aktuálne predstavuje dodávky pre materské školy v podobe posteľných obliečok, paplónikov, plachtičiek a iných textílií. Našou snahou je maximálne vyhovieť dopytu po neštandardných rozmeroch pre zákazníkov. A naša veľmi obľúbená činnosť je navrhovanie darčekových setov pre firmy, ktoré potrebujú náhradné plnenie. Sú to reklamné darčeky, medové, medovinové, čokoládové, čajové a iné balíčky. V bežnej ponuke ich nenájdete, všetko sa tvorí na mieru podľa požiadaviek.

evenit.sk

Kedy firma vznikla a čo bol pre Vás hlavný podnet k tomu, aby ste ju založili? Bolo založenie firmy jediným východiskom z danej situácie alebo ste mali „rozpracovaných“ viac riešení?

Firma vznikla pár mesiacov po narodení mojej dcérky Hannah. Brala som to ako skvelú príležitosť na začiatok podnikania – privyrobenie si popri materskej a navyše z domu. Nemala som žiadne plány, žiadne predstavy, slová ako obrat, prirážka, marža mi nič nehovorili. Vyštudovala som matematiku a deskriptívnu geometriu, medzi definíciami, vetami a dôkazmi nebol priestor na základy účtovníctva a podnikania. Vážnosť podnikania prišla v čase, keď sa moja mama nemohla z onkologických dôvodov vrátiť do práce a založili sme chránenú dielňu priamo v jej dome v Dolných Orešanoch. Vtedy som pochopila, že som mala študovať niečo iné. Minimálne kurz asertivity a odvahy pri štátnych úradníkoch by sa mi veľmi páčil.

V akých priestoroch a s akým vybavením ste začínali a kde pôsobíte dnes? Koľko času a financií stál rozbeh Vašej firmy?

Začínali sme v rokoch 2005 a 2006 v bratislavskej Dúbravke, odkiaľ sme sa v roku 2008 presunuli do Dolných Orešian. Kým sme nakúpili priemyselné stroje, pracovali sme na starom 30 ročnom šijacom stroji. V roku 2012 som definitívne presunula všetko zariadenie a firmu do Pezinka. Vedela som, že už nutne potrebujem niekoho, kto ma dokáže zastúpiť. Mama bola obrovským prínosom, ale prišiel čas, keď nestačilo firmu stavať len na rodinných vzťahoch, ale rozšíriť pracovisko, prijať zamestnancov. Pre ilustráciu – v roku 2011 sa mi narodil syn Noah a ešte hodinu pred pôrodom som riešila zákazku pre materskú škôlku…Veľkou pomocou pri vzniku chránenej dielne bola prvotná dotácia zo strany štátu. Odmietala som rozbehnúť firmu a zadĺžiť sa. Dodnes nemáme žiadne pôžičky, ale budujeme firmu pomaly zo zisku, bez rizík.  V roku 2015 sme otvorili prvú kamennú predajňu a dnes firma Evenit, s.r.o. zamestnáva 5 zamestnancov.

evenit.sk

Keď som hľadala nových spolupracovníkov, odstrašovali ma na úrade práce, nech do toho nejdem, že väčšinou sa poberatelia invalidného dôchodku niekde zamestnajú, potom sa „hodia“ na PN a nebudem z nich nič mať. Riskla som to, prijala som pani, ktorá má problém so zrakom a dodnes vo firme pracuje a na PN ešte nebola. Mala som šťastie na zamestnancov, dievčatá sú veľmi pracovité, vkladajú do toho celú svoju osobu. Sama som uznaná ako ZŤP len posledné 2 roky, nenapadlo ma, že diagnóza, ktorú riešim už 12 rokov, ma môže posunúť tam kde aj pracujem.

Bolo a je náročné presadiť sa na trhu? Prečo a ako veľmi?

V roku 2006 som predávala tovar na stránke mimibazar, potom vznikol eshop www.evenit.sk.

Zákazky prichádzali, ale podstatné bolo využiť každú príležitosť. Úplne prvou najväčšou zákazkou bola mamička, ktoré sa spýtala, či vieme dodať 250ks posteľných obliečok do materskej škôlky v Petržalke. Nezaváhala som ani sekundu a napísala áno. To bola príležitosť, ktorá nám dala smer a definitívnu podobu.

Vaša činnosť má silný sociálny rozmer, kde zisk nie je tou hlavnou prioritou. Ako sa dá s takýmto „nastavením“ uspieť v konkurenčnom podnikateľskom prostredí?

Náš maloobchodný zákazník vie, že komunikácia je u nás dôležitá. Tento zákazník vie, že dokážeme objednávku upraviť, prispôsobiť, doladiť a hlavne poradiť. Ak zháňajú úplný atyp – dokážeme zabezpečiť aj jeden kus. V poslednej dobe prevláda naozaj aj sociálne chápanie a ľudia nakupujú cielene. Ale klamala by som, ak by sme sa aspoň raz do mesiaca nestretli so zákazníkom, ktorý sa urazí, že na objednávku odpovieme emailom a nie telefonicky, že nebola poskytnutá odpoveď alebo služba v dostatočnom čase, že obsluhujúca na predajni nebola dostatočne rýchla.

evenit.sk

Vtedy nastupujem ja a snažím sa čo najmilšie vysvetliť, že zákazník využíva služby chránenej dielne a to znamená, že u nás pracujú ľudia so sklerózou multiplex, zrakovými a sluchovými postihnutiami, depresiami … Stále prevláda názor, že chránená dielňa len vyrába, ale u nás je to prevažne o službách. Prečo by vysokoškolsky vzdelaný človek s postihnutím nemohol pracovať za počítačom ?

Náš veľkoobchodný zákazník vie, že dodáme kvalitné výrobky, kvalitný servis a všetko cenovo dostupné, hoci nie najlacnejšie. Stálo ma extrémne veľa času a úsilia tvoriť ponuky pre hotelové zariadenia, firmy, kde sme boli častokrát len do počtu. Nie vždy sa dokážem cenami dostať na minimum pri kvalitných produktoch. Stále platí, že výrobky privezené z krajín mimo EU nemôžu konkurovať kvalitou, ale cenou áno. Napriek tomu sme za posledné roky vybavili viac ako 200 materských škôl, desiatky penziónov, reštaurácii a dodali viac ako 20 000 balíkov na Slovensku.

Minulé Vianoce (2016) nám prišla odmena v podobe nových zákazníkov – firiem, ktoré mali záujem o vianočné darčeky. Už prvé stretnutia na našej predajni prebiehali v priateľskej atmosfére a ako prvé ma upozornili, že nejdú po cene, nebudú nás tlačiť do bezziskovosti, ale máme si určiť bežné maloobchodné ceny. Vianoce 2016 tak mali pre nás pravý sociálny rozmer.

evenit.sk

Akými hodnotami sa pri podnikaní riadite a ako sa to odzrkadľuje pri Vašej činnosti?

Naša hodnota je zdravie, to udáva náš smer, naše poslanie a zdravú kultúru v našej firme. Nechceme veľa, chceme pracovať, chceme aby naša práca bol čas, ktorý trávime s ľudmi, na ktorých nám záleží, s ktorými máme podobné smerovanie. Vieme predať len to čo si dokážeme kúpiť aj pre seba, nepochodia u nás značky alebo produkty, ktoré toto základné kritérium nespĺňajú. Každý deň si vytvárame prostredie a poslanie tak, aby sme sa vrátili a dokázali podať výkon zodpovedný nášmu postihnutiu. Nemusia nám závidieť zdravie,drahé oblečenie a autá, lebo to nám bude vždy chýbať,  ale zdravý postoj k životu nám závidieť naozaj môžu.

Kto patrí medzi Vašich (prvých, najväčších, najpočetnejších) zákazníkov?

Ako som spomenula, prvá zákazníčka s požiadavkou na obliečky pre materskú školy odštartovala naše smerovanie. Naša najvernejšia zákazníčka Mária Ratvajová nás zasa posunula medzi dodávanie darčekov pre firmy a najpočetnejšímí zákazníkmi sú domácnosti z celého Slovenska. Občas si naozaj musíme preveriť v mapách, či existujú dedinky, kam máme dodať tovar.

Sú podmienky pre chránené dielne (pre ich založenie, činnosť a pod.) tak, ako sú aktuálne nastavené, vyhovujúce? Čo by ste mohli pochváliť, čo by sa mohlo zlepšiť?

Rokmi sa situácia zlepšuje, máme stále menej a menej byrokratických papierovačiek, ale stále nie je možnosť dodávať výkazy v elektronickej podobe, ale len v papierovej.  Veľa záleží aj na ľuďoch, ktorí pracujú na konkrétnom Úrade práce a soc. vecí. Máme šťastie, že dievčatá (v Pezinku na UPSVAR, ktoré majú na starosti našu chránenú dielňu) nám veľmi pomáhajú, poradia a vždy sa milo usmievajú. Toto v minulosti nebolo automatické. Stretla som sa s podozrievaním, narážkami, zatajovaním dôležitých informácii. Našťastie, toto je už minulosť.

evenit.sk

Koľko má Vaša firma aktuálne zamestnancov? Vytvára sa priestor aj pre ďalších?

Máme 5 zamestnancov a aktuálne v spolupráci s Finest Studios a ui42 pracujeme na tom, aby sme napredovali, zvyšovali počty zákazníkov a mohli zamestnať ďalších ZŤP zamestnancov. Verím, že budeme úspešní aj v tomto smere.

Ako vyzerá bežný deň vo Vašej chránenej dielni? Koľko hodín pracujete a akým tempom?

Náš bežný 8 hodinový pracovný deň začína väčšinou pracovnými raňajkami, bez kávy a našich rituálov deň nezačne. A keďže dievčatá nastupujú do práce vždy inak, tak sa pekne prestriedajú pri raňajkovom stole. Vedľa predajne máme útulnú kaviarničku s vonkajším sedením, takže aj popri otvorenej predajni si doprajeme luxus rannej kávy. Každá z nás ma rodinu, každá z nám potrebuje pred prácou niečo vypovedať a toto je skvelá príležitosť aj na ranný meeting. Preberieme si aj predchádzajúci deň, zákazky, zákazníkov, plány.

Po rannej káve začneme hneď emailami, objednávkami. Postupne prichádzajú zákazníci, kuriérske spoločnosti dovážajúce tovar… Priznám sa, že dievčatá z firmy musím častokrát „vyhodiť„ aby už išli domov.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech