Mária Švarbová: Keď ma z Applu so spoluprácou kontaktovali prvýkrát, musela som odmietnuť (ROZHOVOR)

  • Mária sa narodila v malej slovenskej dedine
  • Dnes žne úspech za úspechom a jej diela sa vystavujú v svetových metropolách
Mária Švarbová
Fotografka Mária Švarbová, Instagram/maria.svarbova
  • Mária sa narodila v malej slovenskej dedine
  • Dnes žne úspech za úspechom a jej diela sa vystavujú v svetových metropolách

Mária pochádza z malej obce Slepčany, no na konte má niekoľko svetových úspechov. Vyštudovala archeológiu a medzi jej prvé fotografie patria tie, ktoré vznikli v okolí jej rodného mesta. Aktuálne fotí približne 10 rokov a ľudí sa snaží na fotografiách zachytávať bez emócií, v harmónii s okolitým priestorom.

Jej talent si všimla aj firma Apple, pre ktorú nafotila sériu fotografií. Omnoho radšej sa však venuje vlastným projektom, než zákazkám od klientov. Ako vznikla jej slávna séria zo slovenských plavární či to, ktorá svetová metropola ju očarila najviac nám prezradila v rozhovore.

  • Podľa čoho si svetoznáma fotografka vyberá klientov
  • Prečo prvýkrát spoluprácu od Applu odmietla
  • Aké úspechy má Mária na konte
  • Aké mestá jej prirástli k srdcu

Dnes ťa poznajú ľudia po celom svete. Čo ťa ale poháňalo v začiatkoch tvorby vpred?

Určite to bolo dosahovanie malých cieľov, ktoré som si určovala. Vpred ma poháňal aj fakt, že nemám rada stagnáciu ako takú. Nerada prestupujem na jednom mieste a páči sa mi, ak ľudia na sebe pracujú. V tom mi pomáha aj to, že som ku samej sebe veľmi kritická. Mám totiž neustálu potrebu zlepšovať sa. Nehovorím len o fotografii, ale o všetkých smeroch. Potreba posúvať sa vpred je ale nepochybne spätá aj s mojou tvorbou.

Všade oldschoolové prvky. Prečo?

Inšpiráciou mi je architektúra a dizajn. Najviac inklinujem k modernej architektúre, fascinuje ma brutalizmus a funkcionalizmus. Je pravdou, že vo svojej tvorbe veľmi rada využívam miesta aj rekvizity, ktoré sa spájajú so socializmom. Narodila som v roku 1988 a režim som teda nezažila. Aj napriek tomu môžem povedať, že vizuál tejto doby ma obklopoval celé detstvo. Práve preto je v mnohých mojich sériách cítiť odkazy a zážitky, ktoré sa so spomínaným obdobím spájajú.

Ako reagujú ľudia zo zahraničia na Slovákov?

Ľudia, ktorých stretávam či už na svojich výstavách alebo pri práci v zahraničí sú veľmi vzdelaní a majú prehľad. Aj napriek ladeniu mojich fotografií vedia, že nežijeme v komunistickom prostredí a vedia kde sa Slovensko nachádza. Dosť často sa tiež stáva, že ľudia z USA mi hovoria, že zo Slovenska či Česka pochádzala ich babička alebo iní predkovia. Na prvý pohľad si ale mnohí myslia, že pochádzam z Ruska.

Na fotografiách vidieť ako ladí posledná šnúrka od topánok po sieťku s pomarančmi. Navrhuješ si aj kostýmy sama?

Kostýmy sú pre mňa veľmi dôležitým faktorom. Vedia totiž určiť charakter osobnosti. Okrem toho ma veľmi baví sledovať, ako sa šaty menia v priebehu doby. Keďže o výsledku fotografie mám nejakú predstavu, na svojich projektoch spolupracujem so scénografkami aj stylistkami. Tie kostýmy nielen navrhujú, ale aj prichádzajú s ich konkrétnymi nápadmi. Samozrejme pod mojou réžiou. Ide o vzájomnú kooperáciu. Dievčatá s ktorými spolupracujem sú skutočne talentované. Spomenula by som napríklad Lauru Štorcelovú, Zuzanu Hudákovú a Barboru Kubi.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa M A R I A . S V A R B O V A (@maria.svarbova)

Ako vznikol nápad s najznámejšou sériou fotiek v plavárňach?

Koncept ,,Swimming pool“ vznikol v roku 2014 na plavárni v mojom rodnom meste v Zlatých Moravciach. Pôvodný plán bol úplne iný. Na plaváreň som išla so zámerom nafotiť portréty. Pamätám si však, že keď som uvidela tú architektúru plavárne, všetky jej línie, odraz vody aj kachličky, nenafotila som ani jediný portrét. Všetky fotografie boli priestorové celky, kde sa ľudia stali súčasťou miesta a jeho mierkou. Vtedy všetko začalo.

Na fotografiách majú ľudia plavky. Čo je pre teba už cez?

Absolútne nemám nič proti aktom. Ja sama sa ale na ne nešpecializujem. Pár takých fotiek, kde je modelka bez vrchného dielu sa u mňa nájde. Podobný štýl som však vtedy zvolila kvôli tomu, že som chcela zachytiť a ukázať viac pokožky. Ja osobne si ale obraz rozkladám na farebné diely. Práve preto mi oblečenie na fotografiách vyhovuje viac. Znamená totiž pre mňa ďalšie farby aj vrstvy, s ktorými je možné pracovať. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa M A R I A . S V A R B O V A (@maria.svarbova)

Na konte máš s tvojimi fotografiami niekoľko úspechov. Ako si sa dostala ku foteniu pre Apple a čo bolo jeho obsahom?

Fotografie, ktoré ľudia v súvislosti s touto spoluprácou poznajú, vznikli až po druhom oslovení. Keď ma Apple skontaktoval prvýkrát, bola som veľmi zaneprázdnená a musela som odmietnuť. Na druhý raz sa ale projekt podarilo zrealizovať a objednali si exkluzívnu sériu fotiek, na štýl môjho ďalšieho konceptu ,,Plastic World.“ Komunikácia medzi nami bola veľmi rýchla, krátka a efektívna. Pri tvorení mi nechali maximálnu slobodu a nezväzovali mi ruky. Myslím si, že práve to, že ma nechali voľne tvoriť sa odzrkadlilo aj na výsledných fotografiách. Po ich odovzdaní reagovali pozitívne, fotky mi nepripomienkovali a so všetkým boli spokojní na prvýkrát.

Fotografie pre nich si vraj fotila na mobil. Prečo?

Apple pracuje na svojej kampani s názvom ,,Shot on iPhone“ a ja som bola jej súčasťou. Zrazu bolo profesionálne tvorenie úplne iné, ako tie predchádzajúce. Prvýkrát som totiž fotografie zachytávala tak, aby bol ich výsledný produkt použitý na iné, ako súkromné účely. Musím ale uznať, že sa mi fotilo veľmi ľahko a rýchlo, nakoľko som nemusela nič nastavovať ako pri Hasselblade.

Stačí dnes vo všeobecnosti fotografovi na fotenie mobil?

Ak chce fotograf vystavovať veľké a kvalitné výtlačky, tak nie. Mobil totiž stále nemá k dispozícii také rozlíšenie, aké poskytuje fotografovi profesionálny fotoaparát. Ja osobne pri mojej práci kombinujem mobilný telefón a fotoaparát. Na mobil si fotím súkromie, alebo robím mood boards a koláže, pre svoje výsledne diela, ktoré potom putujú do galérií. Na telefóne niekedy rada aj retušujem, nakoľko mám v ňom nainštalovaný skoro kompletný Adobe. 

Podľa čoho si vyberáš svojich klientov?

Musím povedať, že komerčné projekty nefotím príliš často. Skôr sa kvôli časovej aj energetickej kapacite orientujem na tie svoje, súkromné. Tie sa následne vystavujú v rôznych galériách a múzeách v rôznych mestách sveta. Naposledy, ešte pred Covid krízou, som fotila pre Museum of Ice Cream v New Yorku.Vo všeobecnosti si klientov vyberám podľa toho, s kým chcem, aby sa moje meno spájalo. Nebudem predsa fotiť niečo, s čím sa sama nestotožňujem. Pri klientoch samozrejme ocením aj to, keď mi pri tvorbe nechajú voľnú ruku. 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa M A R I A . S V A R B O V A (@maria.svarbova)

Ktorý z projektov okrem Applu bol pre teba významným a prečo?

Všetky moje projekty, či už súkromného alebo komerčného charakteru, sú pre mňa významnými. Starostlivo si ich vyberám a následne plánujem. Momentálne, teraz počas pandémie, mi napadá fotenie pre Museum of Ice Cream v NYC. Práve tento projekt bol pre mňa posledným vycestovaním zo Slovenska na iný kontinent. Dúfam, že situácia sa čoskoro zlepší.

Ďalšou poctou bola výstava v Tai Pei, ktorú robia len autorom, ktorí už sú po smrti. V tvojom prípade to tak nebolo. Ako je to možné?

Tuším som to niekde takto povedala, myslela som tým veľkosť spomínanej vystavy. Bola totiž veľmi veľká, konktrétne bola expo charakteru – u nás sú také výstavy napríklad v Inchebe. V tom čase tam bola vystavená celá moja tvorba. Neviem povedať, čo je kľúčom ani to, ako je to možné, že som sa niečoho podobného dočkala práve ja. Pravdepodobne videla galéria, ktorá to organizovala, v mojej tvorbe potenciál a chcela prezentovať moju prácu medzi ľuďmi. Každopádne, spomínaný zážitok bol pre mňa obrovskou cťou.

V kruhoch akademických umelcov je vraj tvoja tvorba kritizovaná. Prečo?

Neviem o tom, že by tak tomu bolo často. Určite ale moje fotografie nie sú šálkou kávy pre všetkých a to plne rešpektujem. Skôr som nedávno čítala komentár, že stále fotím len koncept ,,Swimming pool,“ čo ale nie je pravda. Mám veľmi veľa iných sérií, ktoré sú dokonca pre niektorých známejšie a žiadanejšie ako ,,Swimming pool.“ Moja najnovšia kniha Futuro Retro je toho dôkazom. Nájdete tam viac ako 250 strán, ktoré nijako s konceptom plavární nesúvisia. Tú odporúčam ľuďom, ktorí by radi videli aj niečo iné, než sú práve spomínané plavárne.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa M A R I A . S V A R B O V A (@maria.svarbova)

Stalo sa, že ťa niekto oslovil aj ako modelku?

Vtipné je, že som musela samú seba osloviť ako modelku v rámci vlastného projektu. Došlo totiž k nedorozumeniu a jedna modelka nám chýbala. Neostávalo nič iné, iba zastúpiť jej úlohu. Pri problémoch si vždy dokážem zachovať chladnú hlavu a automaticky hľadám riešenia. Tak tomu bolo aj v tomto prípade. Prezliekla som sa do plaviek, nasadila kúpaciu čapicu a nastavila foťák tak, aby moja scénografka mohla už len stlačiť spúšť na statíve.

Pobehala si mnohé kúty sveta, kam by si sa chcela vrátiť a prečo?

Chcela by som žit alebo minimálne tráviť viac času v New Yorku. Mám totiž rada mestský životný štýl. V New Yorku už mám aj rozbehnuté ďalšie projekty, takže mám hneď niekoľko dôvodov na návrat sem.

Napokon si sa usadila v Bratislave. Prečo práve tu?

V Bratislave sa mi žije výborne. Mám tu totiž svoj tím ľudí s ktorým pracujem, priateľov a, samozrejme, mám aj blízko k rodine. Mám veľmi rada byt, ktorý máme s mojim partnerom a nemám v pláne sa ho vzdať. Premýšľame však aj nad nejakým prechodným miestom.

Máš toho za sebou mnoho. Čo je tvojim doposiaľ nesplneným snom?

Ani si nepamätám na obdobie, kedy som nemala stanovené ciele. Už počas toho, ako plním aktuálnu métu, si stanovujem ďalšiu. Ako som už uviedla, chcela by som mať prechodnú stanicu niekde mimo Slovenska. Samozrejme na tom aj pracujem. Nie je to však nesplneným snom. Je to niečo dosiahnuteľné, na čom chcem pracovať.

Mnohí túžia byť odfotení práve tebou. Za akých okolností by si sa dala na niečo podobné nahovoriť?

Ak by sa mi práve hodili do projektu, tak budem ja nahovárať ich. Už to ale bude pár rokov, odkedy sa sústredím len na svoje projekty a skutočne mi neostáva energia na iný druh fotografií. Som vďačná, že sa môžem venovať tomu, čo ma na fotografii baví najviac. Fiktívne dokumenty a konceptuálna fotka.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa M A R I A . S V A R B O V A (@maria.svarbova)

 

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa M A R I A . S V A R B O V A (@maria.svarbova)

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech