Marketérka z úspešnej online mediálnej agentúry radí Slovákom: Týmito chybami strácate peniaze

  • Online marketing nie sú iba sociálne siete, ale aj analýza dát v tabuľkách, cielená stratégia a prispôsobenie sa trhu
  • Slováci sú vo všeobecnosti v obchode šikovní, zle nastavená marketingová stratégia ich však často brzdí
  • Členovia výkonnostnej mediálnej agentúry Performics vydávajú knihu, ktorá poradí všetkým marketérom, ako vybudovať úspešnú online kampaň
startitup-16_9
Performics
  • Online marketing nie sú iba sociálne siete, ale aj analýza dát v tabuľkách, cielená stratégia a prispôsobenie sa trhu
  • Slováci sú vo všeobecnosti v obchode šikovní, zle nastavená marketingová stratégia ich však často brzdí
  • Členovia výkonnostnej mediálnej agentúry Performics vydávajú knihu, ktorá poradí všetkým marketérom, ako vybudovať úspešnú online kampaň

Každý e-shop či podnikanie si dnes už vyžaduje aspoň základné znalosti marketingu – a ak chce byť značka aspoň trošku sofistikovaná, treba ísť aj o niečo ďalej. Mnoho Slovákov však nevyhľadáva služby marketingových agentúr a miesto toho svoj produkt alebo značku propagujú na vlastnú päsť.

Nastavenie budgetu, strategický nákup médií a tvorba mediaplánu, optimalizácia pre vyhľadávače, awarenessové a výkonnostné kampane, to všetko sú služby, ktoré rastúce podnikanie potrebuje a poskytuje ich množstvo špecializovaných agentúr aj na Slovensku.

zdroj: Performics - Tím mediálnej agentúry Performics je dobre známy aj v slovenskej marketingovej komunite.

Kde robia Slováci v online kampaniach chyby?

Je však úplne pochopiteľné, keď si Slováci robia marketing na vlastnú päsť – riziko však je, že pritom spravia veľké množstvo chýb. O tých najbežnejších nám povedala Veronika Caková, marketingová manažérka výkonnostnej mediálnej agentúry Performics.

Veronika je v marketingovej komunite za slovo braná odborníčka – agentúra Performics, kde pôsobí, je jedna z najdôležitejších mediálnych agentúr na Slovensku a patrí pod francúzsku matku Publicis Groupe, ktorá je 3. najväčšou reklamnou agentúrou na svete.

V Performics sú orientovaní predovšetkým na výkonnosť s vysokým návratom. Na to využívajú viacero interne vyvinutých nástrojov ako napríklad prepracované algoritmy, ktoré dokážu predpovedať napríklad výkonnosť a úspešnosť reklamnej kampane či reklamné investície konkrétnej značky.

Agentúra má v portfóliu naozaj zvučné mena značiek ako O2, Tatra banka, Mercedes, Lenovo, Nay či Möbelix a patria aj do úzkeho výberu Google Partners, vďaka čomu majú k dispozícii informácie o nových zmenách ako prví. Čo sú teda podľa Veroniky najväčšie problémy?

1. Neexistujúca marketingová stratégia

Marketing sa nenecháva bez dozoru a nerobí sa štýlom „toto vyskúšam, veď uvidíme, nejako bude“. Je dôležité mať zadefinovanú jasnú stratégiu, ktorú marketéri nasledujú. Vďaka výskumu, zadefinovanej cieľovej skupine, nájdenému USP (=predajný argument, unique selling proposition) či identifikovaným cieľom a rozličným dátam sa dokáže vystavať marketingová stratégia, ktorá vie nasledovať víziu spoločnosti a jej obchodné ciele.

2. Slabý alebo žiadny výskum

Pred spustením marketingovej kampane je dôležité porozumieť svojim zákazníkom. Na to môže pomôcť prieskum trhu, ktorý dokáže ušetriť čas a peniaze predpovedaním výkonnosti kampane. Poskytne prehľad o tom, ako budú verejnosť či cieľová skupina reagovať na kampaň a ukáže, aké aktivity majú potenciál a naopak, ktoré v danej fáze nevyužiť.

3. Nedefinované ciele 

Je veľmi dôležité si pri každej fáze marketingovej stratégie zadefinovať, čo sa chce dosiahnuť. Týmto úkonom sa dokáže vopred eliminovať veľké množstvo chybovosti – vďaka dobrému plánu a šikovne nastaveným cieľom firma vždy vie, čo je na programe ďalšie a ktorým smerom sa treba uberať.

Predstav si, že nemáš definovaný cieľ a spustíš reklamu na sociálnej sieti. Po určitom období si pozrieš kampane a zistíš, že vlastne nič týmito reklamami nedosahuješ – ani dostatočný počet objednávok, ani zvýšené tržby. Preto je veľmi dôležité si vždy na začiatku akejkoľvek fázy stratégie zadefinovať, čo sa chce dosiahnuť. Znie to triviálne, no snažiť sa robiť marketing „od oka“ a „na kolene“ je bežná chyba.

4. Chýba USP

USP, teda predajný argument, je ten hlavný dôvod, prečo si kúpiť práve ten tvoj konkrétny produkt pred konkurenciou. Aká je pridaná hodnota, v čom je lepší, aká je cena, čo robí firma navyše? Predajný argument je to, čo od seba odlišuje jednotlivé podnikania a robí ich lepšími v očiach zákazníkov. A to by malo byť hlavnou témou komunikačnej stratégie.

Pre mnoho firiem je predajný argument „doprava zdarma“, „najlepšie hodnotené“ alebo „najkvalitnejšie služby“ a ďalšie nepodložené tvrdenia o nadradenosti produktu alebo služby. Ale takéto frázy sú chyby, zákazníkovi nepomôžu pochopiť, aký prínos pre nich bude mať spomínaný produkt alebo služba, nevysvetľujú benefit produktu.

Treba sa nad tým poriadne zamyslieť: Riešim problém, ktorý nerieši niekto iný? Môžem zákazníkom ponúknuť to, čo nikto z môjho segmentu na trhu? Využívam materiály udržateľným spôsobom? To všetko sú potenciálne odlišnosti, ktoré konkurencia nemá, a tým pádom môžu byť kľúčovým dôvodom, prečo si produkt kúpiť. Teda predajné argumenty.

zdroj: Performics – Veronika Caková, Alex Prochyra, Michal Dedinský, Andrea Svatíková.

5. Príliš široké cielenie 

Súčasné nástroje a platformy umožňujú vysoko efektívne cielenie kampaní. Marketingové kampane by nemali vychádzať z prístupu „cieľme na všetkých, o to viac predáme“. Stratégia tohto typu už dávno nefunguje. V súčasnosti je identifikácia cieľovej skupiny pre podnikanie ľahšia ako kedykoľvek predtým.

Vďaka množstvu údajov a informácií dostupných v rôznych mediálnych či online systémoch sa môže získať ucelený obraz o cieľovej skupine – aký typ obsahu dané pohlavie konzumuje, koľko majú rokov, skadiaľ približne sú. Všetky tieto demografické skupiny dnes vieme jednotlivo vyhodnocovať do najmenších podrobností. Biznisy, ktoré majú takýto analytický prístup, majú vo svojej cieľovej skupine veľkú výhodu pred konkurenčnými produktmi.

6. Nízky dôraz na dáta

V dátach sa skrýva pravda a marketingové stratégie všetkých spoločností by sa mali práve opierať o dáta, ak chcú predbehnúť svoju konkurenciu a excelovať na trhu. Nezáleží na tom, v akom segmente podnikajú, dôležité je pochopiť, že súčasní zákazníci hľadajú služby špecificky prispôsobené ich potrebám.

Iba vďaka dátam sa získavajú cenné údaje o tom, kto zákazníci sú, čo robia a aký obsah im servírovať tak, aby spravili to, čo potrebujeme (aby nakúpili). Je dôležité si zozbierať dáta z interných systémov alebo rôznych online či mediálnych systémov a začať ich naplno využívať tak, aby mali marketéri vyskladanú marketingovú stratégiu presne na mieru.

7. Neochota prispôsobiť sa 

Rovnako ako ľudia, aj podniky musia rásť a rozvíjať sa, ak chcú uspieť. Je nepravdepodobné, že podniky, ktoré nebudú chcieť otestovať nové technológie, vyskúšať nové platformy alebo experimentovať s novým publikom, zostanú ziskové v neustále sa meniacom obchodnom svete.

Najúspešnejšie spoločnosti robia všetko pre to, aby prispôsobili svoje marketingové stratégie tak, aby vyhovovali rôznym trendom a dosiahli nové vyhliadky. Experimentovaním s rôznymi kanálmi na sociálnych médiách alebo s marketingovými stratégiami a technikami môžu firmy osloviť širšie publikum a maximalizovať svoje potenciálne zisky.

Rada na záver: Aj pri najlepšom plánovaní môžu nastať marketingové chyby

Ak marketingový plán neprináša požadovanú odpoveď, je treba venovať čas tomu, aby sa marketéri zamysleli nad tým, čo sa mohlo pokaziť a ako to v budúcnosti môže dopadnúť lepšie. Keď sa nejaká firma trápi s marketingom, je najlepšie vrátiť sa na úplný začiatok – k porozumeniu a riešeniu potrieb zákazníkov.

Komplexný návod na marketingový úspech v jednej knihe

Veronika Caková z Performics však zdôrazňuje, že to je len povrchový zlomok chýb, ktoré firmy bežne robia a marketing je v skutočnosti obrovská pavučina rôznych smerov a odvetví, ktoré sú navzájom prepojené a spolu súvisia.

S kolegami z Performics preto práve vydali komplexnú knihu Uspejte v online – o tom, ako by mala vyzerať online marketingová stratégia. Kniha rozoberá všetko od investícií, cez know-how a overené praktiky až po realistické ciele či procesy. K tomu podrobne popísané všetko od insightu a exekutívy až po vyhodnocovanie investícií.

Uspejte v online čitateľovi poskytuje komplexný a jasný pohľad ako sa nad tvorbou online marketingovej stratégie treba zamýšľať, z akých marketingových kanálov môže pozostávať, kedy by sa mali tieto kanály využiť, a ako stratégie správne vyhodnocovať. Čitateľ tak nemusí strácať čas hľadaním roztriešteného obsahu po internete, ale bude ich mať na „jednom mieste“ vždy po ruke.

Nejde pritom o ďalšiu knihu o tom, ako cez noc zarobiť milión – na Uspejte v online spolupracovali špičkoví slovenskí či českí marketéri.

zdroj: Performics – Autori knihy Uspejte v online.

„Kniha je určená pre majiteľov firiem, marketingových manažérov či študentov. Siahnuť po nej by však mali všetci, ktorí chcú vedieť, ako funguje online marketing, ako sa nastavuje jeho stratégia alebo ako zvýšiť obraty svojej firmy práve vďaka online marketingu,“ dodáva Veronika Caková. 

Kniha Uspejte v online vyšla koncom januára tohto roka a je dostupná vo všetkých kníhkupectvách na Slovensku, napríklad v Martinuse, Panta Rhei či Gorile.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech