Martin vymenil kanceláriu za kuchyňu na štyroch kolesách. Do podnikania s foodtruckom investoval 60-tisíc eur

  • Manželia Labancoví okúsili chuť ulice. Ich foodtruck preslávila biela treska v pivnom cestíčku
  • Poľná kuchyňa v pandémii hibernuje, tržby im klesli o dve tretiny, a tak sa rozhodli zatvoriť
Poľná kuchyňa
archív Poľná kuchyňa
  • Manželia Labancoví okúsili chuť ulice. Ich foodtruck preslávila biela treska v pivnom cestíčku
  • Poľná kuchyňa v pandémii hibernuje, tržby im klesli o dve tretiny, a tak sa rozhodli zatvoriť

S pouličným občerstvením sa akoby na Slovensku roztrhlo vrece. Je ich čím ďalej, tým viac. Jednou z nich je aj mobilná gastroprevádzka Poľná kuchyňa, ktorá pred pandémiou parkovala v Street Food parku v Bratislave či na Trnavskom rínku.

Opustiť kanceláriu bolo „cool“

Poľná kuchyňa je dielom bývalého novinára Martina a právničky Katky. „Bolo to v dobe, kedy začalo byť „cool“ opustiť kanceláriu a pustiť sa do vlastného mikrobiznisu. Písal sa rok 2014, keď sme otvorili Poľnú kuchyňu. V čase vlny hipsterských podnikov. Ako novinár som mal blízko k písaniu o reštauráciách a reštauračnom biznise, a tak sme skúsili vlastný. No pre istotu sa Katka nevzdala svojej práce, aby sme kryli takto riziká podnikania,“ začína svoje rozprávanie Martin, ktorý vymenil kanceláriu za pojazdný vozík.

Poľná kuchyňa
zdroj: archív Poľná kuchyňa

Martin písal niekoľko rokov aj o gastrobiznise a v týždenníku TREND bol jeden z ľudí, ktorí hodnotili reštaurácie. Vždy túžil byť na „druhej strane“, a preto si urobil kuchársku rekvalifikáciu. Vyše pol roka mal cez pracovný týždeň klasické povolanie a cez víkendy zarezával 16-hodinovky v reštauráciách.

„V tomto ohľade bola pre mňa v tej dobe veľkou školou „stáž“ v panázijskej reštaurácii Fou Zoo, kde som sa učil takmer 6 mesiacov. Keď nad vami staja ľudia ako Mickey Konrád a Tomáš Lysý, tak každé ich „sprdnutie“ ako zle robíte niektoré veci vás posunie veľmi dopredu,“ ozrejmuje podnikateľ.

Desiateho v mesiaci už výplata nepríde 

Martin podniká spoločne so svojou manželkou a ide o ich prvý biznisový projekt. Trvalo im poriadne dlho, kým si rozmysleli, ako to urobia, aby si po prípadnom neúspechu finančne neobili zadok.

Mnohí v začiatkoch podnikania považujú za najnáročnejšie si vybaviť finančnú pôžičku od banky či papierovačky. To však nebol Martinov prípad. „To najhoršie bolo mentálne zmeniť svoje pracovné prostredie. A vôbec zmýšľanie, keďže mi už každého desiateho v mesiaci neprišla výplata,“ hovorí Martin.

Poľná kuchyňa
zdroj: archív Poľná kuchyňa

Poľná kuchyňa vznikla ako foodtruck a nie kamenná prevádzka. A prečo sa tak majitelia rozhodli? „Pre financie. Ja som veľmi skeptický človek. Preto si niekedy 50-krát premyslím či do niečoho idem. Aj vtedy sme si predstavovali situáciu, čo najhoršie sa môže stať a či to vieme rozchodiť. Až potom sme sa do toho pustili, ozrejmuje bývalý novinár.

Najnebezpečnejší je prehnaný optimizmus

Podľa Martina je pre podnikanie jedna z najnebezpečnejších vecí prehnaný optimizmus a tvrdenie, že to bude fajn. „Na kamennú prevádzku sme sa vtedy necítili a aj vzhľadom na súčasnú pandemickú situáciu to bolo viac ako šťastné rozhodnutie,uvádza.

Mobilné gastroprevádzky hlásia obrovský boom. Je ich veľa a mnohí ich považujú za výhodnejšie ako kamenné prevádzky. Martin však uvádza, že to tak nebolo vždy.

„Zo začiatku tých výhod veľa nebolo. Ani office centrá nemali k nám veľkú dôveru. Situácia sa začali meniť až zvýšenou popularitou street foodu. Prišli skvelé pravidelné akcie ako Street Food Park pred Starou tržnicou a aj office centrá pochopili, že pre ich pevné gastroprevádzky nie sme existenčnou konkurenciou, ale celkom fajn občasným doplnením služieb. No a samozrejme je to mobilita. Idete tam, kde sú zákazníci. To s pevnou prevádzkou neurobíte, opisuje podnikateľ.

Poľná kuchyňa
zdroj: archív Poľná kuchyňa

Investícia, ktorá sa vyplatí

Pre mnohých je veľkou výhodou fakt, že foodtruck môžu finančne lepšie zatiahnuť ako klasickú prevádzku. Tak to je aj u manželov Labancových, ktorých vstupný kapitál bol na úrovni 60-ticíc eur. Keďže mali vlastné priestory, tak stačilo zakúpiť „len“ zariadenie a príves.

„Aj pri street foode musíte mať aspoň takzvanú „prípravovňu“ schválenú hygienou. My máme takéto vlastné priestory. Položku nájomného teda neriešime. Sú schválené ako vývarovňa. Navyše pevné prevádzky musia riešiť viacero vecí od schvaľovania až po stály personál, čo navyšuje ich finančnú náročnosť, vyjadril sa.

Najslávnejšia biela treska stojí 7 eur

Najviac ich preslávila biela treska v pivnom cestíčku, ktorej stojí 7 eur. Ďalšou ich špecialitou je jednoznačne fish & chips, čiže morská šťuka s hranolčekmi. „Prílohy sú buď hráškové pyré, alebo pomarančová majonéza. Populárny bol aj náš hovädzí sendvič, či trhané rebro s tarhoňou. Potom sú to rôzne špeciály, pre ktoré sa k nám zákazníci vracajú a nechajú sa prekvapiť, že čo to bude. Práve pri nich sa najviac hráme,ozrejmuje majiteľ.

Poľná kuchyňa
zdroj: archív Poľná kuchyňa

Streetfoodová scéna je už naozaj široká. Ako vníma Martin konkurenciu?

„Je to v poriadku, najmä keď niekto príde s niečím, čo tu ešte nebolo. Okrem toho nie každý, kto prišiel po nás – sa aj na scéne udržal. S drvivou väčšinou iných street food prevádzok máme naozaj priateľské vzťahy. Či už ide o Bao Brothes, Párance, Palm street Boyz, U nás, MumBhai Express či Foodstock,“ vyjadril sa otvorene majiteľ.

Poľná kuchyňa hibernuje

Poľná kuchyňa mala však kedysi svoje miesto v Street Food parku v Bratislave či na Trnavskom rínku. Počas pandémie však zatvorili. 

 „Niekoľko mesiacov sme robili rozvoz, no tržby klesli o dve tretiny, a tak sme sa rozhodli zatvoriť. Náš podnik tak hibernuje. To však neznamená, že nekreujeme nové recepty. Ak sa situácia zlepší, tak budeme pokračovať. Ja som zatiaľ šiel na rodičovskú a manželka sa znova začala venovať právu. Je to oveľa istejšie v tejto dobe a hlavne pre nás efektívne. Ten čas v kuchyni bol príliš dlhý,hovorí.

Poľná kuchyňa
zdroj: archív Poľná kuchyňa

Je jasné, že s Poľnou kuchyňou sa na streetfoodovej scéne ešte stretneme. Do budúcna sa plánuje zamerať na svadobný či eventový catering a ich cieľom je dokonca aj menšia pevná prevádzka v Bratislave. „Tu už by mal vstúpiť aj investor. Dokonca máme aj prvé ponuky na miesta. Ale kedy to vznikne? Tak to závisí od pandemickej situácii,“ tvrdí na záver rozhovoru Martin.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá