Lucia prerazila v Škótsku. Za hranicami si buduje vlastnú upcyclingovú značku

  • Lucia Gašparidesová pochádza z Martina, ale už 9 rokov žije v Škótsku
  • K upcyclingu ju priviedli skúsenosti s fast fashion a občiansky aktivizmus
Lucia Prolong Scotland
Lucia, Prolong Scotland
  • Lucia Gašparidesová pochádza z Martina, ale už 9 rokov žije v Škótsku
  • K upcyclingu ju priviedli skúsenosti s fast fashion a občiansky aktivizmus

Do sychravého Škótska ju po strednej škole zaviedla zhoda náhod. Neprijali ju na vysokú školu a ako sa sama vyjadrila, v malom meste ju nič nedržalo. Využila šancu a do Škótska vycestovala s priateľom už pred deviatimi rokmi. V súčasnosti buduje v zahraničí značku Prolong Scotland.

Móda ako zmysel života

Luciu lákal dizajn už od malička a na svoje začiatky si spomína presne: Dizajnu sa svojim spôsobom venujem už od deviatich rokov. Ako malá som rada pozerala módne prehliadky a zakaždým ma fascinovala nekonečná rozmanitosť nápadov, farieb, ale aj rôzne druhy materiálov. Celkovo Haute Couture bola pre mňa svetom, ktorý ma inšpiroval a začala som sa venovať kresbe svojich vlastných návrhov,“ vysvetľuje.

Módny dizajn vyštudovala na strednej škole úžitkového výtvarníctva v Ružomberku, ale keď štúdium dokončila, nepodarilo sa jej dostať na vysokú školu. O jej návrhy v tom čase už prejavovalo záujem jej blízke okolie.

„Práve v tomto období som začala šiť prvé extravagantné šaty na rôzne podujatia a príležitosti. Šitia som sa nechcela vzdať za žiadnu cenu. Chcela som sa stále zdokonaľovať a posúvať vpred,“ vysvetlila dizajnérka.

Napokon sa jej rozhodnutie ukázalo ako správne. Keď dostala možnosť odcestovať do Škótska so svojim vtedajším priateľom, neváhala, nakoľko ju doma nič nedržalo. „Bola som otrávená zo života v malom meste, kde sa toho veľa neudeje. Mala som potrebu utiecť z tej malej bubliny, v ktorej som dovtedy žila,“ dodala Lucia.

Začiatky sú vždy ťažké

V zahraničí začínala ako upratovačka v hoteli, ale opäť ju to ťahalo k móde. Podarilo sa jej získať miesto vizuálnej aranžérky v obchode s oblečením a popri práci sa ďalej vzdelávala.

„Absolvovala som rôzne biznis kurzy a školenia, ktoré sú často bezplatné. Škótsko má veľmi dobré zázemie pre každého, kto si chce rozbehnúť svoj vlastný biznis. Je to aj z toho dôvodu, že je tu nespočetné množstvo charitatívnych organizácii, ktoré sa starajú o to, aby o rozvoj firiem a pracovných pozícií pre obyvateľov Škótska,“ dodáva.

Prvé eko výrobky prezentovala na Instagrame a neskôr sa rozhodla založiť si e-shop. Vďaka nemu začala predávať svoje výrobky aj do ďalších krajín Európy.

„Založiť si živnosť trvá pár minút a treba k tomu len laptop a britské číslo poistenca,“ vysvetlila Lucia a priznala sa, čo pre ňu bolo v začiatkoch najťažšie. „Po presťahovaní do Škótska bol najnáročnejší veľmi tvrdý prízvuk domácich. V dôsledku čoho som im veľmi ťažko rozumela.“ 

K upcyclingu ju priviedol aktivizmus

Upcycling začala vnímať v období, keď pracovala pre britskú módnu značku. Začala sa zaujímať o celý proces fungovania od návrhu, až po moment výroby a z výsledkov bola zhrozená. Uvedomila si, že najprv treba zmeniť prístup zákazníkov.

„Bežný zákazník nerozmýšľa nad tým, že tričko ušilo dieťa, ktoré k tomu donútili, alebo že na výrobu jedného trička treba 2700 litrov vody a pri procese farbenia látok sa používa niekoľko stoviek chemikálii, ktoré znečisťujú prostredie v globánych rozmeroch. To som sa rozhodla aspoň čiastočne meniť. Marketing veľkých reťazcov s módou nás klame,“ hovorí.

V tom období začala vyrábať prvé recyklované výrobky, nakoľko sa ekológia pre ňu stala prvoradou témou a jadrom jej ekologickej tvorby. Rozhodla sa k dizajnu pristupovať zodpovedne a bez klamstiev. Lucia sa s nami rozhodla podeliť o fakty zo sveta fast fashion a problémy, ktoré so sebou prináša.

„Štatisticky vo Veľkej Británii skončí ročne viac než 235 miliónov kusov oblečenia na smetisku. Horšie je to, že viac ako polovica vecí je vo veľmi dobrom stave a dá sa recyklovať. Oblečenie je tu tak lacné, že ho ľudia kupujú rovnako často, ako potraviny. U ľudí to vytvorilo psychické prolémy, ktoré často skončia ako závisloť od nakupovania.“

Prieskum globálneho fenoménu zvaného fast fashion ju zaskočil, prekvapil, ale aj pohoršil. Rozhodla sa teda spojiť svoj detský sen a začať sa venovať zodpovednému dizajnérstvu. 

Prolong ako druhá šanca

Značka Prolong predlžuje život veciam a materiálom, ktoré nikto nechce. Lucia pristupuje kreatívne nielen k otázkam dizajnu, ale aj použitých materiálov. Tie nakupuje v second-handoch, alebo jej ich odkladajú ľudia.

„Prolong sa snaží dávať druhú šancu veciam, ktoré kupujem v second-handoch a vznikol ako dôsledok frustrácie z okolia.  Každý zakúpený odev rozoberiem a nakombinujem do nového produktu s novým účelom a použitím. V tomto prípade sú to jednoduché tašky na ramená, ale aj komplikovanejšie ruksaky a iné druhy tašiek,“  špecifikovala Lucia, ktorej cieľom nie je zárobok, ale dosiahnutie rovnováhy v ekonomickom, ekologickom a sociálnom sektore. 

Luciine prvotiny vznikali z riflí, ktoré jej odkladali kolegovia v práci a postupne som sa zameriala na zrecyklované ruksaky, ktoré boli šité na objednávku. Po dvoch rokoch sa záujem zvýšil a lucia si založila svoj vlastný e-shop. Jej zákazníkov spája záujem o ekológiu a ručnú prácu. Môže to byť pritom ktokoľvek.

„Myslím, že mojim zákazníkom môže byť každý, kto sa zaujíma o unikátnu dizajnérsku tvorbu a ekológiu, bez ohraničenia vekom,“ vyjadrila sa mladá dizajnérka. 

Inšpiruje ju všetko, čo vidí okolo seba vrátane architektúry, materiálov, ale aj hudba a ľudia okolo. Zahraničie jej pomohlo nájsť samu seba, zdokonaliť sa a osobne rásť. Lucia v súčasnosti pracuje na kolekcii ruksakov, ktoré budú mať multigunkčné využitie. Vyrába ruksaky, ale aj oblečenie na objednávku z netradičných materiálov ako sú celty, stany, nepremokavé bundy, ale šaty vyrobila už aj z padáku, ktorý jej niekto venoval.

Pomocou materiálov sa snaží dať každej veci nový príbeh. Jasno má aj v marketingu a vie, akou cestou sa nechce vydať. „Nakoľko som pracovala ako vizuálny aranžér, poznám rôzne taktiky ako pristupovať k marketingu. Môžem povedať, že svet globálnej módy využíva marketing len vo svoj prospech a nie v prospech zákazníka. Ja som sa rozhodla, že sa chcem venovať marketingu, ktorý bude prospievať nie len samotnej značke, ale aj zákazníkovi a planéte ako celku.“

Rovnaký prístup má aj k svojim produktom, ktoré sa snaží navrhovať tak, aby boli vhodné na každú sezónu a mali rôzne využitie. Multifunkčný produkt podľa nej osloví širšiu skupinu zákazníkov a tým sa stáva atraktívnejší. Keď má človek menej harabúrd, má viacej času sám na seba a viacej priestoru na rôzne dobrodružstvá.

A aké má plány do budúcna?

Mladá Slovenka nezaháľa a svojmu podnikaniu sa chce venovať aj naďalej o čom svedčia aj jej plány a vízie. V súčasnosti produkuje novú „kolekciu“ približne každé tri mesiace, ale táto doba sa môže aj líšiť, nakoľko vytvára modely aj na základe individuálnych objednávok.

„Veľmi si želám, aby sa mi darilo značku rozvíjať aj ďalej a v budúcnosti by som rada pôsobila aj na Slovensku. V novembri chystám v Martine výstavu pod názvom Môj Proces a organizuje ju mladý umelec Martin Novysedlák. Budem prezentovať 10 rôznych zrecyklovaných tašiek a odevov. Neľutujem žiadne zo svojich rozhodnutí, ale musím priznať, že rodina a Slovensko prostredie mi chýba stále. Človek si uvedomí krásu svojho kraja, až keď žije v cudzine,“ dodala na záver.

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá