Martina vďaka ročnej výzve nenakupovať vytvorila značku, s ktorou je aj gýč estetický

  • Bartinki je malá módna značka produkujúca nevšedné kúsky, aké v bežných obchodoch nenájdeš
  • Finálny výrobok je výsledkom dostupnosti materiálov, štýlu a pocitov dizajnérky, ktorá pri tvorbe nezabúda ani na udržateľnosť módneho priemyslu
coq
Bartinki
  • Bartinki je malá módna značka produkujúca nevšedné kúsky, aké v bežných obchodoch nenájdeš
  • Finálny výrobok je výsledkom dostupnosti materiálov, štýlu a pocitov dizajnérky, ktorá pri tvorbe nezabúda ani na udržateľnosť módneho priemyslu

Vznik módnej značky Bartinki bol podľa jej zakladateľky Martiny Marekovej Kuipers celkom náhodný. Celý príbeh tohto unikátneho projektu sa začal písať ešte v roku 2011, keď sa Martina s manželom rozhodli presťahovať z Británie do Holandska. Mladá Slovenka, neznalá jazyka a miestnych pomerov a tak trošku odmietajúca mať nad sebou šéfa, začala doma na jedálenskom stole majstrovať prvé módne doplnky, ktoré sa jej z času na čas podarilo predať.

„Môj prvý šijací stroj bol z druhej ruky, dosť rozladený, a v rámci šetrenia som používala second hand oblečenie od rodiny a susedov. Upcycling (nové zo starého) vošlo do môjho života aj vďaka nášmu sťahovaniu, keď som zistila, že mám viac ako 300 kg oblečenia, topánok a doplnkov. V rámci detoxu (a sporenia) som si dala ročnú výzvu nič nenakupovať, ktorá akosi ľahko prešla na dva roky,“ opisuje Martina svoje začiatky na blogu Bartinki .

Časom Martina objavila miestne zdroje látok a zostala v miernom šoku, koľko nových materiálov sa stáva odpadom. Neskôr sa práve nevyužité latky s potenciálom stali základom jej tvorby. Zháňanie týchto materiálov však znamenalo neustále pátranie a hrabanie sa v škatuliach a skoré ranné vstávanie, aby stihla uloviť to najlepšie z trhov alebo blšákov.

Značka Bartinki je v mnohých smeroch iná ako bežné značky na trhu. Už samotné vytvorenie kolekcie prebieha v Martininom prípade inak ako u bežných módnych dizajnérov. Najskôr sa musí nechať prekvapiť, čo jej ponúknu sklady s látkami či blšáky, a až potom vznikajú jednotlivé náčrty a samotná tvorba modelu.

„Moja kolekcia vzniká z toho, čo mám nazbierané. A treba toho nazbierať naozaj veľa, aby som bola schopná dokombinovať všetko rôznorodé do jedného celku. V tejto nutnosti tvoriť z limitovaných zdrojov spočíva celá krása mojej práce a musím povedať, že to je práve ten aspekt, ktorý mi učaril,“ opisuje svoju prácu Martina.

Tvorba ovplyvnená aj naším folklórom

Dieťa v 80-tych a tínedžer v 90-tych rokoch, tieto dve dekády ovplyvnili Martininu tvorbu zrejme najsilnejšie. Jej štýl je však mixom všetkého, čím si v živote prešla. Ovplyvnená rodným Slovenskom, láskou k folklóru centrálnej a vlastne celej Európy, a hrdá na slovanské korene – toto všetko vyúsťuje do jej originálnych dizajnov. „Tvorím veľmi intuitívne, veci musia dávať zmysel, celok,“ hovorí Martina na margo svojej tvorby.

Martina síce miluje jednoduchosť, no rada veci komplikuje. Je presvedčená, že aj gýč môže byť estetický, ak si ho prispôsobí na svoj vlastný obraz a ak si ho pretvorí do podoby, ktorá jej vyhovuje.

„Veľký podiel na mojej tvorbe má moja vášeň zbierať všetko staré, skladovať to a nikdy nevyhodiť – potom to musím chtiac nectiac niekde využiť, ak nechcem mať dom zavalený kopami starín,“ hovorí o motivácii pre svoju tvorbu Martina.

Značka Bartinki je presťahovaná na Slovensko, štúdio nájdeš v Novej Cvernovke na Račianskej v Bratislave. Je to zároveň aj showroom či priestor pre workshopy a hlavný bod života tejto značky v Bratislave. Martina sa po návrate domov stala tiež Fashion Revolution koordinátorkou pre Slovensko, pričom plánuje rozšíriť činnosť hnutia aj v rámci škôl.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech