Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- Obľúbené SUV končí v Európe po roku 2026
- Nový motor nespĺňa európske normy
- Obľúbené SUV končí v Európe po roku 2026
- Nový motor nespĺňa európske normy
Jedno z najikonickejších veľkých SUV sa v Európe už dlho neohreje. Jeep Grand Cherokee po roku 2026 zmizne z európskych cenníkov, a to aj napriek tomu, že dopyt po SUV je stále vysoký. Informuje o tom portál Autoviny.
Podľa portálu nejde o nezáujem vodičov, ale o kombináciu prísnych európskych regulácií a technických obmedzení.
Automobilka Jeep v USA predstavila modernizovanú verziu Grand Cherokee s novým benzínovým motorom Hurricane. Ide o dvojlitrový preplňovaný štvorvalec s výkonom 324 koní, ktorý má nahradiť staršie šesťvalce. Jeho motor je však taký silný, že vodiči si ho v EÚ nekúpia.
Motor nie je vhodný pre EÚ
Problémom je, že motor bol vyvinutý výlučne podľa amerických noriem. Jeho úprava a homologizácia pre európsky trh by si vyžiadala vysoké náklady a dlhý proces schvaľovania. Aj keď nejde o priamy zákaz, výsledok je rovnaký. Grand Cherokee sa v Európe ďalej predávať nebude.
Koncern Stellantis, pod ktorý Jeep patrí, sa preto rozhodol neinvestovať do spaľovacej verzie. V Európe ju plánuje nahradiť čisto elektrickým modelom Wagoneer S. Ten lepšie zapadá do stratégie znižovania emisií a smerovania k elektromobilite.
Zaujímavosťou je, že samotný facelift Grand Cherokee nepriniesol zásadné dizajnové zmeny. Upravené boli LED svetlá, predný nárazník, pribudli nové farby karosérie a modernejší infotainment. Technicky však ide o výrazný posun. Motor Hurricane využíva predkomorové zapaľovanie a dvojité vstrekovanie paliva, čo má znížiť spotrebu až o desať percent.
Dopyt nebol veľký
Rozhodnutie ukončiť predaj v Európe ovplyvnili aj slabé predajné čísla, napríklad v Nemecku sa v roku 2025 registrovali len desiatky kusov. Pri takýchto objemoch sa ďalší vývoj jednoducho neoplatí.
Ako upozorňujú Autoviny, nejde o ústup SUV ako takých. Práve naopak, SUV tvoria viac ako polovicu nových registrácií na viacerých európskych trhoch vrátane Slovenska. Mení sa však filozofia výrobcov. Silné benzínové motory v americkom štýle ustupujú elektrifikácii a prísnejším pravidlám.
Pozor na nové pravidlá
Ak plánuješ cestu autom do Španielska, mal by si zbystriť pozornosť. Od 1. januára 2026 tam vstupuje do platnosti zásadná zmena v označovaní poruchy alebo nehody na diaľniciach a rýchlostných cestách. Klasický výstražný trojuholník, na ktorý sú vodiči roky zvyknutí, má pri domácich vozidlách definitívne skončiť.
Ako sme už informovali v nedávnom článku, Španielsko zavádza povinné elektronické výstražné svetlo V16, ktoré má zvýšiť bezpečnosť vodičov v kritických situáciách. Dôvod je jednoduchý – umiestňovanie trojuholníka pri krajnici si vyžaduje vystúpenie z auta a pohyb v blízkosti rýchlo idúcich vozidiel, čo je jedným z častých zdrojov vážnych nehôd.
Trojuholník už nestačí
V16 je malé signalizačné svetlo, ktoré sa umiestni priamo na strechu vozidla, väčšinou pomocou magnetu. Výhodou je, že ho vodič dokáže aktivovať bez toho, aby musel vystúpiť z auta. Okrem výrazného oranžového svetla má certifikovaná verzia aj GPS a mobilné pripojenie, vďaka ktorým automaticky odošle polohu nepojazdného vozidla dopravným systémom.
Zmena sa formálne týka áut registrovaných v Španielsku, no turisti by mali spozornieť najmä pri prenájme vozidla. Ak auto pochádza z miestnej evidencie, musí byť vybavené schváleným V16 svetlom. V opačnom prípade hrozí pokuta, ktorá môže dosiahnuť až 200 eur.
Neboj, na Slovensku zatiaľ výstražný trojuholník zostáva povinnou výbavou. Ak však bude trend pokračovať naším smerom, čoskoro budeme povinnú výbavu musieť aktualizovať aj my.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: Autoviny, redakcia Startitup