Minister Gröhling už vie, ako bude odoberať tituly a rušiť vysoké školy

  • Ministerstvo už pripravilo zákon, ktorý umožní odoberať tituly a kontrolovať záverečné práce
  • Vzor zákona našiel minister v Česku
  • Po novom sa budú dať zrušiť aj celé vysoké školy, ak nesplnia kvalitatívne požiadavky
SITA/Martin Havran, TASR/František Iván
  • Ministerstvo už pripravilo zákon, ktorý umožní odoberať tituly a kontrolovať záverečné práce
  • Vzor zákona našiel minister v Česku
  • Po novom sa budú dať zrušiť aj celé vysoké školy, ak nesplnia kvalitatívne požiadavky

Vysoké školy čakajú veľké zmeny. Po novom sa budú môcť odoberať tituly aj rušiť celé školy. Minister školstva Branislav Gröhling si vzal za vzor susedné Česko, kde už takýto zákon platí a niekoľko nepoctivých absolventov už o titul pripravil. Minister o tom informoval na Facebooku.

Budú sa odoberať tituly

Po vzore Česka sme nachystali zákon, ktorý už je na rezorte spravodlivosti a ktorým bude možné do budúcnosti odoberať tituly. Masarykova univerzita takto preverila 125-tisíc prác. Z nich vybrala 1200, ktoré mali vyššiu zhodu. Z nich 10, pri ktorých kontrolovali, či sa odoberie titul a následne takto odobrali 2 tituly,“ uvádza Gröhling.

Register záverečných prác sa má zásadne rozšíriť o ďalších päť miliónov textov a má dostať lepší algoritmus, aby bola kontrola originality dôkladnejšia. Zlé časy čakajú aj na „klobáskové“ univerzity.

Akreditačná agentúra pripravila štandardy pre VŠ. Na základe nich musia VŠ nastaviť systém tak, aby nedochádzalo k nečestnému získavaniu titulov. Ak to nenastane, nasledujú sankcie, ktorých výsledkom môže byť zrušenie programov na VŠ a teda aj zrušenie danej VŠ,“ dodáva minister.

Zhoda neznamená plagiát

Minister školstva upozorňuje, že kontrola originality záverečných prác nie je dokonalá. Rôzne odbory majú dokonca povolenú hranicu zhody, niekde to môže byť až 50 percent. Záleží od odboru aj školiteľa.

Môžete mať prácu so zhodou 5 % a bude to plagiát a môžete mať prácu so zhodou 35 % a bude to originál. Posudzuje to každý školiteľ, oponent a komisia individuálne a hodnotia, aká miera citácií je prijateľná a aká nie,“ vysvetľuje minister Gröhling, podľa ktorého potrebuje systém zlepšiť kontrolu najmä pri hodnotení školiteľom a oponentom práce.

NÁZOR: Aha, takže vy nie ste plagiátori?! Úprimne, odvážne a najmä pre ľudí

Percento zhody v práci je orientačné a nemusí ešte znamenať nič. Práce s originálnym vedeckým výskumom majú percento nízke. Práce, ktoré odkazujú na existujúce texty, spracúvajú ich a interpretujú, majú percento vyššie. Je úlohou školiteľa, oponenta a školy sledovať celkovú prácu študenta počas 5 rokov a dohliadať na to, aby ju vypracoval sám,“ podotýka minister.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá