Mladí Oravčania založili vlastnú značku inšpirovanú slovenskými krojmi z rôznych kútov Slovenska

  • Filip a Majka sú mladý pár z Oravy, ktorý sa dáva vyniknúť slovenským tradíciám aj v dnešnej modernej dobe
  • Spoločne založili vlastnú značku FolkFurt, vďaka ktorej prenášajú ľudové motívy na elegantné pánske košele
  • Vo svojom podnikaní sa riadia myšlienkou „Konaj lokálne, mysli globálne!“
 srcset
  • Filip a Majka sú mladý pár z Oravy, ktorý sa dáva vyniknúť slovenským tradíciám aj v dnešnej modernej dobe
  • Spoločne založili vlastnú značku FolkFurt, vďaka ktorej prenášajú ľudové motívy na elegantné pánske košele
  • Vo svojom podnikaní sa riadia myšlienkou „Konaj lokálne, mysli globálne!“

Čo vás inšpirovalo k založeniu vlastnej značky FolkFurt

Chcel som priniesť slovensku módu, ktorá by reprezentovala nás Slovákov, ktorá by hneď na prvý pohľad vyjadrila to, že nosíme v srdci naše, tak krásne a jedinečné slovenské tradície. 

Počas štúdia na univerzite som si všímal, že mladí ľudia stále viac a viac inklinujú k folklóru. Do módy prišli ľudová pieseň a tradície, a to ma viedlo k myšlienke ich zachovania v nositeľnej a štýlovej podobe pre aktuálne trendy. Cieľ bol zachovať hlavnú myšlienku nositeľného folklóru, no v minimalistickom duchu.

zdroj: archív FolkFurt

 Z myšlienky vznikol aj náš názov Folk(lór) furt a všade. V tom čase, v čase zrodu značky FolkFurt, som túto myšlienku zdieľal s mojou priateľkou Majkou Hrubošovou, ktorá dala tomu ten správny smer a tak sa nám podarilo vytvoriť, nazvime to modernú náhradu kroja. 

Kde prebieha výroba vašich produktov? Odkiaľ pochádzajú materiály? 

Rozhodli sme sa, že tradície by mali byť citeľné z celého produktu a keďže obaja pochádzame z Oravy, tu sa aj vyrábajú. Konkrétne Majka, pochádza z Oravského Veselého, má na starosti chod výroby, takže dielňa je v jej rodnej obci. 

Folklórne motívy sú momentálne veľmi populárne, niektoré značky však tento trend zneužívajú. Predávajú napríklad tričká, o ktorých tvrdia, že nesú slovenský motív, no častokrát ide o ornamenty z celkom iného kúta sveta. Odkiaľ čerpáte motívy a dizajn vy? 

Ako sme už spomínali, obaja pochádzame z Oravy, ktorá je celá popretkávaná zvykmi a tradíciami a je to neobmedzená studnica inšpirácie. Veľkou inšpiráciou na dizajn vzorov sú pre nás samozrejme slovenské kroje zo všetkých krajov Slovenska. Čo sa týka dizajnu strihov, riadime sa tým, čo je teraz moderné. Predsa zachováme tradície v modernom duchu a tak tvoríme ľudovú eleganciu na každý deň.

zdroj: archív FolkFurt

Pochádzate z Oravy. Ako by ste popísali tamojších mladých ľudí? Sú podnikaví? Ako je to tu s pracovnými príležitosťami pre mladých? 

Veľmi dobrá a aktuálna otázka. Orava je kraj plný pracovitých, šikovných ľudí, ktorí majú chuť dobyť svet. Aj keď väčšina našich rovesníkov odchádza za prácou do zahraničia alebo do Bratislavy, čo je možno aj škoda. Treba si ale uvedomiť, že Orava je „Škandinávia“ Slovenska a má veľký potenciál, len treba mať chuť a zapojiť kreativitu. Samozrejme nájde sa aj zopár mladých nádejných ľudí, ktorí tu robia osvetu nášmu krásnemu kraju a taktiež sú inšpiráciou pre svoje okolie . 

Ako riešite cenotvorbu produktov? 

Na tvorbu ceny pôsobí aj u nás množstvo externých aj interných faktorov. Dávame si záležať na kvalite materiálov, taktiež na kvalite výšivky. Pohodlnosť pri nosení, či stálosť farieb a materiálov je pre nás dôležitá. Dámy zase ocenia, že sa košieľky príjemne žehlia. Cena je u nás kombináciou v pomere ceny, výkonu a kvality.

zdroj: archív FolkFurt

Nastavujeme ju tak, aby boli dostupné pre všetkých záujemcov. Podarilo sa nám nastaviť cenu ako za klasické, bežné pánske košele dostupné v pánskych butikoch, teší to nás, aj našich zákazníkov. 

Ako dokážete skĺbiť vedenie biznisu a školu? 

Všetci dobre vieme, že už nikdy nebude mať toľko voľného času ako na výške. Preto s ním treba narábať opatrne a využiť ho zmysluplne. Namiesto pozerania Game of Thrones sme založili uspešný projekt. Obaja mám technické odbory a skĺbenie podnikania a školy nebolo nejako extranáročné, dalo sa to stíhať, hlavne keď máš pri sebe tých správnych, zodpovedných ľudí. Skôr nás jemne mrzí, že počas štúdia nevzniklo viac podobných projektov. 

Čo veľa Slovákov o našich krojoch netuší? 

Jeho konkrétnu podobu určovalo spoločenské postavenie nositeľa. Zaujímavé je, že pod krojom sa nenosilo spodné prádlo, ženy mali iba takú kombinézu akoby z vrecoviny, no nič príjemné, nijakú erotiku v tom nanájdete.

zdroj: archív FolkFurt

Aké sú vaše plány do budúcnosti? 

Pánske vyšívané košieľky sú naše gro, tie budeme stále zdokonaľovať a prinášať nové edície. Aktuálne do nášho portfólia pribudli tričká, ktoré za vás povedia úryvkom z ľudovej piesne, čo máte na srdci a podobne žnú úspech, čo nás veľmi teší. 

Samozrejme máme pripravenú ľudovú eleganciu pre dámy, ktorá čoskoro pribudne na náš e-shop. Základom všetkého je mať plán. 

zdroj: archív FolkFurt

Chystáme oveľa väčšie projekty pod záštitou našej značky FolkFurt a nielen v oblasti módy. Veľmi sa na budúcnosť tešíme, no nebudeme všetko prezrádzať. Milovníci folklóru si prídu určite na svoje, stačí keď budú sledovať našu tvorbu, napríklad na sociálnych sieťach.

Čo by ste poradili mladým ľuďom, ktorí snívajú o rozbehnutí vlastného podnikania? 

Konať lokálne a myslieť globálne. Netreba sa báť, všetky víťazstvá pochádzajú z odvahy začať. My sme na začiatku toho o odevnej výrobe moc nevedeli, ale všetko sme sa učili, aj sa stále učíme za pochodu. Jediné, čo sme mali, bola obrovská chuť priniesť ľuďom módu, ktorou by mohli povedať to, čo nosia v srdci. To, že sú hrdí na to odkiaľ pochádzajú. 

Najnovšie video