Mladí Slováci vymenili kariéru v IT za ručnú výrobu nádherného nábytku z masívu, ktorý žne úspechy aj v zahraničí
- Partia kamarátov sa rozhodla vymeniť dobre zabehnutú kariéru v oblasti informačných technológií za prácu s drevom
- Dnes vedú modernú a kreatívnu stolársku dielňu, ktorej výroby vyhľadávajú Nemci aj Rakúšania
- Partia kamarátov sa rozhodla vymeniť dobre zabehnutú kariéru v oblasti informačných technológií za prácu s drevom
- Dnes vedú modernú a kreatívnu stolársku dielňu, ktorej výroby vyhľadávajú Nemci aj Rakúšania
Zakladateľmi projektu AjnFach sú dvaja nadšenci pre drevo. Jedným z nich je Ľudovít Franta, ktorý sa pred založením kreatívnej dielne venoval celkom inému oboru. Vlastnil IT spoločnosť zameranú na vývoj webových aplikácií a UX dizajn.
Jeho dnes už kolega Jakub Adásek zase stál za populárnym bistrom OTTO a aktuálne sa okrem dielne venuje aj prevádzkovaniu street-foodu Slice, ktorý nahradil populárny NYC Corner.
Po roku a pol sa k nim pridal aj Matej, ktorý taktiež pôsobil v IT sektore. Aj napriek tomu, že chalani majú veľmi blízko k technológiám, dali prednosť remeselnej výrobe a drevu, ktorého čaro začali podľa ich slov objavovať už v detstve.
„Kubo má zmysel pre detail a od malička si v otcovej dielni vyrábal rôzne modely stoličiek a nábytkov. Ja som ako dieťa z dreva staval bunkre, motokáry. Jednoducho, bolo to pre mňa väčšie lego. Pri reálnej práci v IT som potreboval hobby, a tak som sa začal vo voľnom čase venovať interiérovému dizajnu, keďže dizajn bola moja parketa aj v mojej prvej firme,“ objasnil Ľudovít pre Startitup.
Už pred založením značky chalani pomáhali kamarátom a známym so zariaďovaním ich kancelárií a radili im pri výbere nábytku a materiálov. Dospelo to až do bodu, kedy sa z ich koníčka stal biznis.
V garáži, kde si mladí Slováci lacným náradím stružlikali prvý nábytok, si napokon otvorili ich prvú dielňu o výmere 70 metrov štvorcových. Práve tu začali pomaly vytvárať reálne kusy nábytku.
Jakub má prácu s drevom aj v rodine, nakoľko jeho otec vytváral kulisy do filmov a mal doma rôzne náradie. Mnoho vecí tak odkukal a potom skúšal. Ľudovít je, naopak, samouk.
„Postupy a veci sa musím naučiť sám, potom som spokojný. V rodine bol pradedo stolár a aj teraz máme funkčné stolárstvo, ale robia iný typ nábytku. Nie sme si konkurencia.“
Živiť sa remeslom nebolo v pláne
Ľudovít priznáva, že nikdy nemyslel, že sa bude živiť práve prácou v drevárskej dielni. Najskôr chcel byť pilot a neskôr hlásateľ televíznych novín. Neskôr sa však začal kryštalizovať ako programátor, respektíve UX dizajnér a napokon to prešlo až do riadenia spomínanej IT firmy.
Jakub chcel byť zase architektom či interiérovým dizajnérom. „Tam aktuálne smeruje u nás v AjnFachu, i keď on kvôli pôsobeniu aj v gastre o sebe hovorí, že je bufetár,“ konštatuje Ľudovít.
Práca s drevom im vyhovuje viac než IT
Tím zručných podnikateľov priznáva, že práca s drevom je značne pohodovejšia, než tá v IT sfére, a to aj z hľadiska vzťahu so zákazníkom. „Osobne môžem usúdiť, že tento druh biznisu je priateľskejší a príjemnejší ako biznis v IT. Ide o fyzické produkty, tie si ľudia vážia a vedia si ich predstaviť. Nerobia okolo toho takmer žiadne problémy. I keď nejaká drobnosť sa, samozrejme, vyskytne.“
Dnes chalani z AjnFach vyrábajú produkty pre zákazníkov z Rakúska či Nemecka, pričom práve tieto dva trhy považujú za najzaujímavejšie. Nábytok z ich dielne nájdeš napríklad vo Viedni, v butiku takmer na Stefan platzi. Aktuálne riešia expanziu do nemecky hovoriacich krajín aj do Škandinávie.
Udrela pandémia
Pandémie nového koronavírusu však neobišla ani ich biznis. Zo začiatku krízy bol badať citeľný pokles objednávok a klienti mali strach, čo bude. Preto šetrili, postupne sa to však začalo zlepšovať a spoločnosť presunula značnú časť financií do online marketingu.
„Pomohol nám prekonať pokles z prvej vlny. COVID-19 sme už mali aj v dielni. Chvalabohu, prišlo to pred vianočnými sviatkami, takže výrobu to až tak neovplyvnilo. Aktuálne nás stále ovplyvňujú len chaotické vládne nariadenia a neustále testovanie zamestnancov.“
Bez citu pre dizajn
Chalani priznávajú, že častokrát sa stretávajú s presvedčením ľudí, že všetok nábytok na trhu by mal mať ceny ako v predajniach so švédskym nábytkom. To, či sú Slováci vo finále ochotní zaplatiť vyššiu sumu za výrobok, podľa nich vždy záleží od konkrétneho zákazníka.
(Zrušiť môžeš kedykoľvek)
Najnovšie
-
Andrej Danko sa Slovákom prihovára prostredníctvom videa: Milí priatelia, Maďari nám nadobro berú Sputnik
-
Vlastné aerolinky malo aj Slovensko, ich osudy sú však tragikomické. Príbeh Slovakian Airlines vyniká najviac
-
Šikovné Slovenky prišli s prelomovým nápadom. Študentský projekt premenili na prosperujúci eko-biznis
-
Y-Games PRO Series s prizepoolom 31 250€ štartuje už dnes
-
Matovič vo svojom statuse znovu „hviezdi“. Opäť provokuje, zapojil sa do „kvetinovej podpory“
-
Vallo hľadá do tímu človeka, ktorý bude pracovať s milionovými projektmi. Ponúkaný plat mnohých prekvapí
-
Žena, ktorá Matovičovi nedá spávať, ukázala svoju silnú osobnosť už v minulosti. Kto je Zuzana Baťová?
-
Slovenka Ivana je najlepšou tatérkou sveta. Klienti jej za tetovanie bežne platia aj 50-tisíc dolárov
-
Úrad sa pomýlil. 14-dňová karanténa sa pre ľudí prichádzajúcich zo zahraničia neruší
-
Stravné lístky alebo finančný príspevok? Zistite, čo je pre vás výhodnejšie
-
AKTUÁLNE: Sputnik v ohrození. Pred Imunou stoja kamióny, ktoré si prišli po všetky naskladnené vakcíny
-
Technická univerzita vo Zvolene predĺžila podávanie prihlášok na štúdium do konca mája
-
Dr. Oetker stanovuje nové a ambiciózne ciele v oblasti udržateľnosti
-
Vedcov ohúrili účinky magických húb. Antidepresívam s množstvom vedľajších účinkov možno odzvonilo
-
Pred koronou nonsens, teraz realita. Vo Francúzsku či Španielsku si môžeš za pár eur na noc prenajať celý ostrov
-
Obrovský úspech: Liek firmy Petra Kellnera sa ukázal ako účinný v boji proti rakovine, ide o prelomový objav