MladýKreatívec, ktorý živí slovenskú kreativitu

Šandi / 14. júla 2014 / Lifehacking

Jord Nikov ala MladýKreatívec, ktorý stojí za množstvom kvalitnej tvorby. Jeho projekty a práce sú nápadité, inovatívne a posúvajú slovo kreativita o level vyššie. Veď presvedčte sa sami.

Jordan, ak by si v jednoduchosti mohol opísať miľníky tvojho profesného života, ktoré by to boli? Kľudne sa pochváľ…

Nerád hovorím o „míľnikoch“ – často krát človek ani nevie, ktorá udalosť zmení jeho život (či už sukromný alebo profesný). Každopádne veľkým krokom vpred bol rok 2008, keď som opustil svet webovej grafiky, nastúpil do reklamnej agentúry Wiktor Leo Burnett a začal som spoznávať, ako funguje svet „veľkej“ reklamy. Bolo to akurát v čase, ked sa začal do popredia predierať digital a fascinovalo ma, aké neuveriteľné možnosti pre komunikáciu ponúka.

 

Ktorý z projektov považuješ za svoj najvýznamnejší?

Všetko, čo uzrie svetlo sveta a páči sa ľuďom pre mňa je významné. V dnešnej dobe nízkych budgetov sa z pôvodných návrhov dostáva von tak 10% navrhovaných nápadov. Preto je dôležitá každá práca, ktorá sa vymyká šedému priemeru a nezapadne v záplave bežnej komunikácie. Ale ak by som mal hodnotiť konkrétne, mojím najvýznamnejším projektom je blog Mladý Kreativec.

 

 Pokiaľ si dobre spomínam, v minulosti si skúsil šťastie v podnikaní, s čím to bolo? A na čom to stroskotalo?

Svojho času sme rozbiehali projekt, ktorý mal na Slovensko priniesť novú formu samplingu. Firmy mohli naším prostredníctvom zasiahnuť svoju cieľovú skupinu a získať feedback na svoje produkty. Bohužiaľ, slovenskí marketéri v tej dobe (a myslim, že ani teraz) neboli na takúto službu pripravení. Takže sme sa rozhodli projekt pozastaviť a venovať sa veciam, ktoré boli pre nás prioritnejšie.

 

Ako vnímaš dizajn, ktorý sa v súčasnosti tvorí na Slovensku? Dosiahol už svetovú úroveň?

Tak ako všetko na Slovensku, ani dizajn ju asi nikdy nedosiahne, a to z jediného dôvodu. Každý, kto sa vypracuje odchádza do zahraničia. Je to smutný dôsledok toho, že väčšina klientov nedokáže takýchto ľudí primerane oceniť.

 

Koho ty považuješ za Slovenské ESO v dizajne?

Michal Šimkovič | David Štefanides | Lukáš Majzlan | Lukáš Karásek

 

Na Slovensku v súčasnosti vzniká množstvo startupov, no ich kvalita nezodpovedá kvantite. Kde vidíš z tvojho kreatívneho pohľadu najväčší kameň úrazu?

Myslím, že je to tým, že naša startupová scéna vyrástla na základe akéhosi boomu. Všetci zrazu chceli vymýšlať nové startupy, prípadne kopírovať tie zahraničné a dúfali, že z toho bude veľký biznis. Mám pocit, že títo ľudia už zistili, že to nie je také jednoduché, ako si mysleli a tento trend pomaly opadáva. Zároveň zaniká aj väčšina neperspektívnych projektov a uspeli len tie, ktorých zakladatelia do fungovania investovali talent, peniaze, nadšenie a odhodlanie. Ůspech nikdy neprichádza cez noc.

 

Aplikácia YO vo mne vzbudzuje pocit, že dizajn resp. UI pre úspech aplikácie nie je vôbec to najdôležitejšie. Je dizajn stále podstatný atribút, alebo ho už predbehol UX a samotná jednoduchosť?

 S príchodom flat designu sa všetko zjednodušilo, čo sa mi velmi páči. Základom úspechu moderného designu je jednoduchosť a rýchly prístup k informáciam a požadovanej funkcionalite. Treba však aj odlišovať účel a cieľ designu, ktorý by sa mal prispôsobovať konečnému výsledku. Čiže nie všade je jednoduchosť na mieste – sú prípady, kde predáva práve „obal“, čiže prvý vizuálny kontakt s produktom.

 

 Keď tak hovoríme o dizajne – čo podľa teba odlišuje dobrý a zlý dizajn?

„Dobrý“ a „zlý“ dizajn je vecou vkusu. Podľa mňa je podstatnejší účel dizajnu a to, nakoľko slúži funkcionalite. Skôr ho teda rozlišujem na „prehľadný“ a „neprehľadný“.

 

Ako vyzerá tvoj bežný deň?

Myslím, že je rovnaký ako každého iného kreatívca. Ranný meeting, trochu surfovania po webe a potom makám, kým nie je všetko „done“…

 

 Aké sú tvoje ďalšie plány?

Nezvyknem si veci linajkovať dopredu. Ľudia často plánujú do detailov a potom sú sklamaní, že to nevyšlo podľa ich predstáv. Ja si veci rád nechávam otvorené…

 

 Dá sa robiť dizajn, plodiť kreatívne myšlienky a brať to ako len prácu, alebo je to niečo viac?

Takáto práca ťa musí hlavne baviť. Nútiť sa do kreativity je trápenie a na výsledkoch je to bolestivo cítiť. Vtedy vzniká taký začarovaný kruh – ak ťa práca nebaví, máš zlé výsledky. To ťa deptá a práca ťa potom nebaví…  A presne naopak – ak máš nadšenie, vidno ho aj v tvojej práci a výsledky sú stále lepšie.

Mám šťasie, že mám prácu, ktorá je mojím koníčkom a dúfam, že to tak ešte dlho bude.

 

Určite za pozitívny signál môžeme hodnotiť iniciatívu dizajnérskych konferencií a workshopov ktoré sa na Slovensku začali organizovať, ala Unicamp, Bydesign Conference. Ako hodnotíš ich kvalitu a sú vôbec prínosom pre dizajn komunitu?

Prínos je určite značný, ale nemyslím si, že ide o prínos pre skúsených tvorcov. Tí by mali mať prehľad a väčšinu vecí, ktoré sa preberajú na konferenciách by už mali ovládať. Takéto akcie sú ale skvelé napríklad pre klientov, ktorým môžu trochu otvoriť oči a získať lepšiu predstavu o našej práci.

 

A čo slovenské startupy, sleduješ trochu našu scénu? Neplánuješ časom založiť niaky svoj vlastný?

Scénu sledujem, aj keď už nie je v mojom primárnom zornom uhle. Evidujem zopár naozaj dobrých projektov, ktorým sa podarilo preraziť a veľmi im držím palce. Momentálne sa naplno venujem digitálnemu marketingu a reklame, ktorá ma baví a napĺňa. Samozrejme nevylučujem, že časom dospejem do momentu, že sa budem chcieť pohnúť dalej a začnem pracovať na niečom novom…

Práce MládehoKreatívca si môžete pozrieť práve TU.

Pridať komentár (0)