Mlčia, lebo sa boja: Slováci Dominik a Peter stoja za projektom, ktorý mení školy a detské osudy
- Projekt putuje po slovenských školách s cieľom otvoriť témy, o ktorých sa často mlčí
- Autori pomocou silných divadelných scén a diskusií ukazujú mladým, že o ťažkých veciach treba hovoriť

- Projekt putuje po slovenských školách s cieľom otvoriť témy, o ktorých sa často mlčí
- Autori pomocou silných divadelných scén a diskusií ukazujú mladým, že o ťažkých veciach treba hovoriť
Niekedy stačí len jeden zlý pohľad, posmech či ticho, ktoré bolí viac než slová. Šikana nie je len o fyzickom násilí. Často sa skrýva v každodenných situáciách, ktoré zraňujú a zanechávajú veľké stopy v životoch mladých ľudí.
Nedaj sa, hovor o tom!
Projekt „Nedaj sa, hovor o tom!“ prináša do základných a stredných škôl divadelno-výchovné predstavenia, ktorými sa snaží otvoriť oči mladým ľuďom. V spolupráci s odborníkmi a pod záštitou Ministerstva školstva SR sa zameriava na problémy ako šikanovanie, kyberšikanovanie, rasizmus, obchodovanie s ľuďmi alebo obťažovanie. Cieľom je povzbudiť deti a tínedžerov, aby sa nebáli prehovoriť o svojich problémoch.
Za týmto projektom stoja dvaja mladí ľudia, Dominik Dupľák a Peter Dombrovský, ktorí prostredníctvom predstavenia chcú deťom ukázať, že je potrebné o týchto nepríjemných veciach hovoriť.
Ako vznikla táto iniciatíva a čo všetko obnáša jej dlhodobé fungovanie, nám porozprával spoluzakladateľ Dominik Dupľák.
- Čo inšpirovalo Dominika a Petra k vytvoreniu projektu?
- Ako prebieha výber tém a ich odborné konzultácie?
- Ako zakladatelia hodnotia spoluprácu s oficiálnymi inštitúciami?
- Z akých finančných zdrojov projekt funguje?
Projekt vznikol z potreby riešiť aktuálne problémy mladých. Čo vás inšpirovalo k vytvoreniu takéhoto formátu?
Inšpirovali nás naše vlastné skúsenosti s „výchovno-vzdelávacími“ podujatiami. Chceli sme priniesť niečo, čo bude veľmi blízke veku žiakov, ale na druhej strane veľmi profesionálne. Predstavenie, po ktorom si na konci študent povie, že to bolo to najlepšie, čo som videl, ale takisto veľmi poučné. Chcem to vidieť ešte raz!
Divadelno-výchovné predstavenia nie sú bežným prístupom. Prečo ste sa rozhodli spojiť divadlo s edukáciou?
Vo väčšine týchto podujatí vidíme človeka, ktorý prednáša. Maximálne zahrá na gitare alebo spustí prezentáciu. My sme chceli priniesť niečo, čo žiak s nami prežije, niečo, do čoho sa vcíti. Myslím si, že pomocou divadelných scénok študentom veľmi výstižne ukážeme problematiku a následne sa s nimi o tom porozprávame.
Projekt funguje už nejakú dobu. Ako sa vyvíjal jeho koncept a obsah od začiatku až po súčasnosť?
Projekt „Nedaj sa, hovor o tom!“ už funguje tretí školský rok. Začali sme predstavením o šikanovaní, druhý školský rok sme priniesli tému kyberšikany a v ostatný školský rok sme spracovali tému obchodovania s ľuďmi.
Do prvej premiéry predstavenia sme si chceli byť istí, že je všetko profesionálne. Nedaj sa, hovor o tom! sme vytvárali 3 roky. Oslovili sme odborníkov, spracovávali štatistiky, vytvárali scénky a koncept. Projekt má jasnú štruktúru a je prispôsobený veku žiaka. O tom, aký je „trefný“, svedčia aj stovky pozitívnych reakcií od žiakov a učiteľov.
Témy ako šikanovanie, kyberšikana či obchodovanie s ľuďmi sú veľmi citlivé. Ako ste pristupovali k ich spracovaniu, aby boli pre mladých zrozumiteľné a zaujímavé?
Všetky témy sme v prvom rade spracovávali so psychológmi a metodikmi z CPP tak, aby boli zrozumiteľné, vhodné a primerané rôznym vekovým skupinám.
Riešili sme tiež, čo je a čo nie je vhodné riešiť na pôde školy. Máme rôzne varianty: pre prvý stupeň, pre druhý stupeň a pre stredné školy. Jednotlivé témy sme ďalej spracovávali s odborníkmi. Pri kyberšikane s IT firmou a pri obchodovaní s ľuďmi s IOM (Medzinárodná organizácia pre migráciu).
Podarilo sa nám projekt konzultovať aj s políciou a ministerstvom školstva, od ktorého sme získali záštitu.
Spolupracujete s odborníkmi z rôznych oblastí. Ako prebieha výber tém a ich odborné konzultácie?
Sme jeden z mála, ak nie jediný projekt, ktorý dôsledne každú scénku konzultoval s rôznymi odborníkmi. Ako som už spomínal, obsah predstavenia, vrátane každej scénky, sme konzultovali s Centrom poradenstva a prevencie. Pri kyberšikane sme spolupracovali s IT firmou a pri obchodovaní s ľuďmi s IOM.
Ako autori projektu sa rozhodneme o téme, nájdeme štatistiky, metodické príručky a zákony a oslovíme odborníkov, ktorí nás zaškolia, poradia a budú participovať na projekte.
Predstavenia sú určené pre základné a stredné školy. Ako prispôsobujete obsah rôznym vekovým skupinám?
Na základe rôznych konzultácií prispôsobujeme formu, obsah a realizáciu scénok zvlášť pre prvý stupeň, druhý stupeň ZŠ a stredné školy. Celý projekt je moderovaný a ja ako moderátor prispôsobujem reč a vyjadrovanie vekovej úrovni žiakov.
Mali niektorí z vašich účinkujúcich osobnú skúsenosť so šikanovaním? Ako tieto zážitky ovplyvnili ich prístup k predstaveniam a komunikácii s mladými divákmi?
Som veľmi rád, že sa šikanovanie našej partii Nedaj sa vyhýbalo. Samozrejme, prešli sme si rôznymi výsmechmi, urážkami a nadávkami, ale nebolo to v takej forme a neopakovalo sa to tak často, aby sme to mohli nazvať šikanou.
Na druhej strane sme často boli svedkami šikany, ale báli sme sa niečo urobiť, aby sa to nestalo nám. Teraz si uvedomujeme, že je vždy potrebné o tom rozprávať, pretože šikana často stojí práve na svedkoch.
View this post on Instagram
Vaše predstavenia sa stretávajú s rôznym publikom po celom Slovensku. Ako študenti a učitelia reagujú na predstavenia?
Reakcie sú naozaj skvelé. Stretávame sa so samými pozitívami, za čo som úprimne veľmi rád. Žiaci po predstavení za nami chodia, ďakujú, rozprávajú sa. Alebo nám píšu na Instagram, kedy ešte k nim na školu prídeme. Častokrát sa stretneme aj s tým, že po predstavení za nami príde potenciálna obeť a chce sa porozprávať.
Čo sa týka učiteľov, máme skvelú spätnú väzbu. Po predstavení tiež škole necháme dotazník spätnej väzby; niektoré dotazníky si môžete prečítať aj na našej webovej stránke. Myslím si, že aj to, že na niektorých školách hrávame pravidelne, svedčí o ich spokojnosti s našou prácou.
Projekt je realizovaný pod záštitou ministerstva školstva. Ako hodnotíte spoluprácu s oficiálnymi inštitúciami?
Áno, projekt získal záštitu. Celkové stretnutie a prebratie záštity, ktorú sme získali v roku 2022, prebehlo v poriadku. Predstavili sme projekt, rozprávali sme sa o scénkach a koncepcii a ministerstvo sa rozhodlo, že sa mu to páči.
Odvtedy uplynul nejaký čas a na ministerstve sa vystriedalo niekoľko desiatok ľudí, aktuálne je komunikácia komplikovanejšia.
Financovanie takéhoto projektu môže byť náročné. Z akých zdrojov projekt funguje a darí sa vám zabezpečiť jeho plynulé pokračovanie aj do budúcnosti?
Projekt nemá žiadne dotácie od ministerstva ani zo Slovenska či zahraničia. Zarába si sám. Každý žiak zaplatí vstupné, ktoré je nastavené nízko. Jedna jazda na kolotoči je drahšia. Vstupné sa prispôsobuje veľkosti školy. Snažíme sa oslovovať čo najviac škôl, aby sme prežili a fungovali. Budúcnosť závisí od dopytu škôl po prevencii, akú ponúkame.
Plánujete rozšíriť projekt o ďalšie témy alebo formáty? Aké mate vízie do budúcnosti?
Každý rok sme zatiaľ projekt rozšírili o jedno predstavenie. Budúci školský rok si dávame pauzu, pretože pripravujeme inovatívne vzdelávanie pre pedagógov. Následne ďalší školský rok prídeme opäť s novým predstavením. Máme už niektoré témy rozpracované, ale zatiaľ si dovolím neprezradiť viac.
Mnohí mladí ľudia sa boja hovoriť o tom, že sú šikanovaní. Čo by ste im odkázali, aby našli odvahu vyhľadať pomoc?
Chcem im odkázať to, čo hovorí náš názov: Nedaj sa, hovor o tom! Aj keď je to ťažké, je potrebné o veciach rozprávať a čím skôr sa zdôveríme, tým skôr nám, verím, budú vedieť pomôcť. Obetiam šikany by som chcel odkázať dôležitú vec. Nie je to vaša chyba! Nie je vaša chyba, že sa toto deje. Hovorte o tom, nebojte sa!
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Nedaj sa, hovor o tom!, Instagram